Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2344 ggr
Saqu
0

Är det okej att slå?

Tillhör du den grupp som anser att det är okej att drämma till hästen när den uppför sig ohyfsat eller är du emot våld i hästhanteringen? 
Brukar du själv smälla till när du tycker att det behövs eller korrigerar du på annat sätt? Varför tycker ni som ni tycker och gör som ni gör?

Jag är nyfiken på hur många det är som är för och emot, i princip alla hästmänniskor i min verkliga närhet klappar till hästen då och då, ibland mer eller mindre och även jag är uppfostrad till att hästen ska ha stryk om den beter sig dumt. Något som jag vant mig av vid de senaste åren då jag tror att våld bara förvärrar problemen.

[[AcsJulia]]
0

Jag slår inte min häst. Jag gjorde det förr eftersom det var så "man skulle uppfostra". Jag ändrade mig allteftersom jag insåg att hästar alltid har en anledning till det de gör. De har ett syfte och "jävlas" aldrig bara för att de gillar det!

Själv läser jag helst av hästen, försöker se de små tecknen innan smällen kommer. Om hästen skulle slå/bita/knuffas så brukar jag skjutsa undan hästen, som en säkerhet, och sedan låta bli att provocera fram beteendet igen. Sitter inte problemet i mig så tar jag reda på vad problemet är: smärta, rädsla o.s.v.

Sugar Mist
0

Jagvär inte alls superinsatt i hästhanterng över huvud taget men… …drämmer du till hästen får du akta dig för den ger igen med samma mynt, i min erfarenhet. En islänning jag skulle leda till hagen stack iväg till en gräsplätt med mig flygandes som en handske brevid, så ägarens dotter tog grimskaftet och daskade till honom på baken och han hoppade till och sparkade henne i ansiktet så näsan bröts, hmm…

-

Saqu
0

#1 Då tänker vi likadant.

#2 Jo så kan det också bli, det beror nog på vilket slags psyke hästen har, är den redan svag och bräcklig så tror jag att dem endast tappar respekten och istället blir rädda för oss och blir snälla och fogliga av den anledningen.. Men jag vet ju också de som gett tillbaka.

Caf_Roy
6

Ibland kan det vara befogat, som om hästen går över en och inte bryr sig om vad man gör. Då kan jag drämma till en gång för att få en reaktion, precis som en häst som är högre i rang skulle göra.

Det senaste exemplet är när en ponny (stor) fick för sig att han skulle äta godiset jag hade i fickan, o stack ut lite grann. Första gången sade jag nej och petade honom på näsan, andra gången var jag lite mer brysk i min ton och backade honom ett par meter. Efter det visade han intresse igen, då varnade jag honom. Han lät sig dock inte avskräckas, så när han satte tänderna runt moroten vände jag mig om och drämde till grimskaftet mitt över bogen på honom. Beröm och tröst och så var det inte mer med det. Sen var han ganska instälsam resten av vägen för att kunna smöra till sig moroten i stället, vilket han lyckades med.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tusen
0

Vi behöver inte slå våra hästar. Har aldrig behövt det.

Däremot hade vi en hingst på station ett år och honom var man tvungen att knacka till någon gång då han blev lite väl hormonstinn och helt okontaktbar vid vissa tillfällen då han hade ston i sin närhet och det kom någon annan hingst i närheten.
Då, kan jag lova, att det inte hade hjälpt med någon lite knuff eller några små "nej"-liknande ord. Då hade han flygit på den andra hingsten för länge sedan eller trampat över oss.

Zadeira
22

Jag tycker det är en stor skillnad på att slå/smälla till en häst och att uppfostra den. Aldrig, aldrig, aldrig att slå en häst i ilska. Aldrig slå en häst för att man är irriterad, arg, tappar tålamodet eller använder våld och slag som ett straff. Det är aldrig okej. Däremot kan man ibland behöva ge hästen en klatsch för att förstärka sina signaler om den helt enkelt inte lyssnar på ditt kroppsspråk, din energi, din röst och andra sätt du påtalar för hästen att den faktiskt får lyssna på dig nu.

Jag brukar titta på hur hästar beter sig mot varandra och försöka ha det i åtanke när jag är bland hästar.

JTphoto
0

Håller med #4 och #6.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Caroline L
0

Håller helt med #6 , du satte ord på mina tankar!

WinterPrince
0

Håller också med #6. Aldrig slå en häst pga ens egen frustration. När det sker, så måste det vara i absolut rätt ögonblick.

equestphoto
0

Slår ALDRIG min häst, däremot kan jag ryta till när han gör något dumt, det förstår han precis lika bra (om inte ännu bättre) än om man skulle slå honom.

Saqu
1

Mycket intressant att läsa era kommenterar och jag förstå hur alla av er tänker även fast jag kanske inte håller med alla till 100 %. Men som sagt, att slå av ren frustration är fel och likaså om man slår utan att hästen blivit varnad och fått en chans att bättra sitt beteende.

CelsiusT
1

#11 Där håller jag helt med dig. Alltid ge hästen en chans att göra rätt! Om min häst biter/nafsar mig så ber jag honom backa ifrån mig. Går han då fram och biter igen, då kan det hända att han får grimskaftet på bogen (om jag upplever att han skiter i vad jag "säger", då kan jag behöva vara extra tydlig).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
5

Hästar väger flera 100 kg, det är viktigt att dem har respekt för människan och inte alla hästar som reagerar om man "morrar" lite utan dem kan gå över en ändå eller ignorera människan och då tycker jag det är befogat att markera att hästen gör fel genom en klatsch, men man ska inte använda våld, slå i ilska eller liknande.

En häst som inte har respekt är en farlig häst.

Uss
0

Tycker också att #4 o 6 beskrev väldigt bra hur jag tänker, men det de inte skrev ut (men som ändå framgår tydligt, fast mer indirekt) är att jag aldrig förföljer hästen - när den lyssnar på mig och backar/slutar med vad den gör så räcker det med det. Om min klatsch (fast vift beskriver bättre vad jag gör, mer påstridig är inte min pålle

Uss
0

) missar så fortsätter jag ju inte tills jag träffar. Så fort jag får önskad reaktion så slutar jag. Om man inte lyssnar på hästen så slutar den försöka kommunicera med dig. Då kan det bli farligt för du kan aldrig bli en ledare och om den inte ser någon annan utväg kan den gå emot dig. Någon skrev att hästar förmodligen uppfattar oss människor som antingen psykopater eller lite efterblivna …

Ultra
1

På ridskolan där jag rider. Finns det en ponny som jag rider för tillfället. När hon står i spolspiltan så står hon och sparkar i golvet. Jag kollar först om det är något som irriterar henne. Skulle hon fortsätta så säger jag till med rösten och så fort hon har slutat så berömmer jag henne. Fortsätter hon endån så får hon en liten smäll och oftast slutar hon direkt. De andra problemet gäller när man ska spänna sadelgjorden. Då försöker hon bita en. Men hon vet om att jag spänner bara ett hål åt gången. Det värsta är att hon kan sparka när man spänner sadelgjorden. Så då brukar jag smälla till henne lite. Hon vet att jag känner henne. Så hon brukar sköta sig när jag håller på. Jag håller med de flesta här att så fort man får en reaktion ska man sluta direkt. Jag misstänker att hon inte har haft det så lätt innan.

[ellenhellstrom]
0

Jag sätter ett spår här, vill följa detta inlägget.

Mycket intressant fråga. Vet inte riktigt själv vad jag tycker. Men håller med er om att man absolut inte får slå hästen i ren frustration och inte skrämma den. Men varna den, om den gör något dumt är ok tycker jag.

Saqu
0

#16 Det förstnämnda hon gör kanske kan bero på någonting? Att hon tex inte vill att folk klampar rätt in i hennes yta? Eller att hon är frustrerad och stressad av någon orsak? Och sadelproblemet kan ju bero på smärta, klaustrofobi eller att hon har dåliga erfarenheter av sadeln sedan tidigare? För i de lägen som du beskriver tycker jag personligen att man bör lyssna mer på hästen och respektera den och lyssna på vad det är den försöka säga istället för att i slutändan smälla till hästen för att den ska upphöra med beteendet.

CelsiusT
7

#18 Håller helt med dig. Reagerade på det #16 skrev och tycker nog inte att det är särskilt bra tillfällen att använda sig av att smälla till hästen. Hästen försöker säga något. Speciellt när den biter när man drar sadelgjorden. Antingen gillar hästen inte sadeln, eller så gillar den inte arbetet, eller så har den dåliga erfarenheter ihop med sadel/spänna sadelgjord. Att hästen krafsar när den står i spolspiltan kan vara att den är stressad eller otålig/uttråkad. Men det kan också vara olydnad, en olat som hästen lagt sig till med. Däremot så undrar/ifrågasätter ju jag om det är en olat som är så pass farlig att man måste smälla till hästen om den inte slutar.

Jag tycker inte det är okej att bestraffa bort kommunikation från hästens sida. Men när hästen gör saker som inte är okej och den gör det av bus/olydnad då är det okej att ta uppfostra hästen. Men som sagt, alltid ge hästen en chans först. Tex är det inte okej om hästen biter mig utan att jag gjort något mot den (tex när jag leder den eller bara är i närheten). Men om jag drar sadelgjord, pillar i ett sår, eller gör något annat som kan irritera hästen så är det självklart tillåtet för hästen att visa att den blir irriterad. Hästen ska är inte någon maskin. Och då måste jag ju också lyssna på hästen, och kanske försöka hitta orsaken och lösa problemet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Caroline L
6

När en häst visar obehag vid sadeljordsspänning eller som min häst, täckesbyte anser jag att det är riktigt fel att smälla till den. Hästar kan inte prata därför förmedlar dom vad dom känner på andra sätt. Det är OK för en häst att visa när något är obehagligt, man ska ju vilja detta ellerhur? Hästen vill förmedla till dig att den tycker det är riktigt obehagligt och det kan den inte göra via ord eller med glada öron, utan dom visar ilska när dom vill förmedla en sådan sak. Jag personligen är glad att min häst visade att det är obehagligt när man drar av täcket, för då förstod jag henne och kunde fixa problemet, hitta sätt att göra det mindre obehagligt för henne. Jag fortsätter ju inte på samma sätt efter att hon visat obehag, det fungerade inte på henne att bara dra av täcket utan jag fick kommunicera med henne och berätta att nu drar jag av täcket, här spänner jag bort och nu drar jag sakta av den. Det fungerade utmärkt. Hon visade fortfarande obehag vilket är OK men hon tog aldrig handling.

När en häst visar obehag som till exempel sadeljordsspänning, om man då fortsätter som vanligt utan minsta tanke på att fixa problemet blir hästen irriterad och kan tillslut komma till den fasen att den tar handling. Olika fort beroende på hur obehagligt det är för just den hästen. Så att först skita i vad hästen ville förmedla, för att sedan fortsätta precis på det sätt som hästen tycker är obehagligt till att sen smälla till den är i mina ögon riktigt fel! 

Poängen är, visar hästen obehag är det OK men inte om den tar handling. Då har det förmodligen gått så långt och hästen har försökt förmedla något som personen inte tar åt sig av. En handling tycker jag det är OK att tillrättavisa, men inte obehag. Lyssna istället på hästen och lös problemet, jag tycker det är riktigt synd att en häst med det obehaget försökt förmedla men ingen lyssnat och att det gått så långt att hon tar handling och då får hon smäll.

Sarah
1

Jag kan smälla till om en häst går rakt över mig utan att ha lyssnat på mig innan. När hästen är respektlös, ofokuserad och det blir farligt. Då på bogen/ bringar tills den backar och den inte har lyssnat på mindre tillsägelser innan. Mina egna hästar skulle aldrig kasta sig ut ur boxen på morgonen när de ska ut ur hagen, de vet att man står och väntar tills jag säger att det är dags att gå och de vet att man går snett bakom mig. Andra häver sig på boxdörren så fort man öppnar och lyckas göra folk illa. Lyssnar de inte då jag backar in dem igen så kommer jag tillslut smälla till med grimskaftet eller handen på bogen, och jag kommer upprepa ända tills hästen står still och väntar på att jag säger att vi ska gå. Lagom kul att uppfostra andras hästar ibland. Ryter väldigt sällan, det är inte hästspråk. Går på bringa/ bog och backar, hästen, först lätt och sen hårdare om man inte får en reaktion, inget annat.

RomDoll07
0

Trots att jag håller på med NH och är emot allt vad spön, sporrar, bett och annan sorts våld mot hästar heter är jag ärligt talat lite kluven i denna fråga.

Å ena sidan tycker jag att man aldrig bör slå en häst men å andra sidan tänker jag på hur hästar är mot varandra, är det nån häst som inte beter sig får den ju en smäll. Eftersom jag försöker kommunicera med mina hästar på deras språk så långt det bara går skulle man i så fall kunna säga att det inte är helt fel att klappa till en häst som är ohyfsad, men jag skulle i så fall bara använda det i yttersta nödfall om hästen visar aggressivt eller farligt beteende, t.ex. bits, sparkas, försöker springa över en osv.

JTphoto
1

Jag brukar säga såhär:

Slå inte en häst såvida hästen inte utgör en fara
för mig, för sig själv eller för någon annan.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

jackiejohn
0

Jag skulle inte säga att jag slår mina hästar, men visst har jag klappat till dom nån gång, om min shettis skulle bita mig så "biter jag tillbaks" dvs nyper honom i näsan. Mitt ena sto var väldigt burdus i början och fäktade med huvudet och naffsade efter allt vad fickor hette eftersom hon var van vid att där finns det godis, om hon inte lyssnade när jag sa till henne kunde jag klappa till henne alt. knuffa undan henne, inget av detta har skadat mina hästar och det har inte heller förstört våran relation.

Så mitt svar är nej jag slår inte mina hästar, om man jämför med hur de kan vara mot varandra ibland så är det jag gjort bara ett spott i havet känns det som, mitt ledarsto är  väldigt dominant och passar det inte damen får de andra hästarna veta sin plats.

Men jag är emot de som regelrätt slår och pucklar på sina hästar och djur överhuvudtaget.