Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 4483 ggr
Frida&Chira
0

Bygga utestall

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har ett vedskjul som vi funderar på att bygga om till två uteboxar. Personen som bott här innan oss hade tre hästar på lösdrift året om så finns ett fint vindskydd till en av hagarna men känns ändå skönt att ha något alternativ. Skjulet har måtten 5,7x3,5 och en takhöjd på 3m baktill och 4m framtill. Plåttak. Rejäla nergjutna stommar och sidoväggar som är bubbla. Min fråga är nu, tror ni det är någonting att satsa på eller bör vi tänka om helt. Vore enkelt att själva slå upp väggar och dörrar och gjuta golv. Behövs det någon typ av ventilation? Någon som själv har byggt utestall som kan ge tips och kanske visa lite bilder? :)

CogisCarpeDiem
0

Tror inte det skulle räcka till åt två boxar om det då inte är små ponnyer ni tänkt att ha.

Pelzi
0

Räcker till två boxar bara du inte har stora hästar över 171 enligt lagen iallafall, jag hade byggt 2 boxar.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Tusen
0

Varför inte fortsätta ha det som lösdrift? Det mår hästen bästa av.

varpstallet
2

alla hästar mår inte bäst av lösdrift tyvärr :) jag hade byggt boxar!

CelsiusT
0

#3 Jag fattar det som att TS har en hage som har ett fint vindskydd men att dom tänkt ta det här skjulet och bygga boxar av, så dom har både ett vindskydd i en hage och dom här boxarna så dom kan välja. 

TS, vad är det för underlag i det här skjulet? Underlaget är viktigt, så det inte rinner in vatten. Annars hade jag också byggt boxar av det där skjulet. Är ju bra att ha så man kan ta in hästarna och fodra separat eller vad man nu kan tänkas behöva göra. Fast jag hade nog hast hästarna på lösdrift större delen av året ändå ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

#4 Om man väljer mellan lösdrift och utebox förstår jag inte varför en häst skulle må bättre av att stå instängd på nätterna. Dufår gärna förklara det för mig.

CelsiusT
4

#6 Om hästarna har olika foderbehov så kan man med hjälp av att separera dom några timmar per dygn fodra upp individuellt. Boxar är bra att ha, även om man har lösdrift.

varpstallet
1

jag tycker annars helt som dig, att lösdrift är ett bättre alternativ då det är mer ett "hästliv"

men som #7 säger, jag har en tunn häst som har svårt att gå upp i vikt, därför är det viktigt för honom att stå inne, kunna äta sitt foder ifred utan att bli jagad, och även få stå inne vid iskalla vinternätter.

Tusen
4

#8 Jag förstår detta med foderfrågan men en häst på lösdrift bör ju ändå ha fri tillgång på foder dygnet runt.
Men att ha hästen "inne" i en kallbox för att det är kallt ger ju bara motsatt effekt. Det borde bli bra mycket kallare för en häst att stå "inne" i en utebox då det  är svinkallt än att kunna röra på sig lite.

Jag tror att vi människor lägger för många  mänskliga egenskaper på våra hästar. Mer mat gör att hästarna inte fryser.

varpstallet
1

ja mer mat gör att hästarna inte fryser, men som jag sa, jag har fritillgång fast dom står på box. men en av dom blir bortjagad från höet. spelar ingen roll om jag gör högar så blir han iväg jagad.

kan lägga högarna i olika ändar av hagen men då blir det bara en massa vandrande.. 

sen tycker jag även att de är skönt att ha tillgång till box om någon blir skadad.

League
0

jag hade byggt boxar. Gjuta ett bra golv, som går ut kanske 4meter framför och satt en stolpe utanför så får jag en bra uppställningsplats för hovslagaren och så det inte blir geggigt o slaskigt.

JTphoto
0

Jag tycker också att det vore kanon att kunna ha hästarna på lösdrift men det fungerar inte alltid.

Som vissa har sagt krävs ibland extra fodringar. Självklart hade det varit jätte bra med fri tillgång till grovfoder på lösdrift men alla har helt enkelt inte de möjligheterna att under hela dagen fylla på grovfodret pga jobb m.m.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Tusen
0

#12 Fri tillgång betyder att det alltid finns hö att tillgå för hästen. Det behöver inte ges flera gånger varje dag. Du kan fodra en gång i veckan om du vill. Det är bara att se till att det finns tillräckligt mycket bara.

majaliten
0

När hästar vaddar och rör sig är de ju bra de tär de man vill de gör det på bete . Igentligen ska man lägga ut massa tusen tussar i hagen för det blir en stimulans födo sök och att hästar är ett djur som är skapat för att röra på Såg . Om du har fri tillgång till båda fast i box kan du hande ite 247 också har dem mat hela tiden blir de mätta och jagar inte varandra det är då fritillgång . Se. Kan du ha Hö i SMHN de gör att hästar stimuleras av att äta en längre tid och ingen häst som jagar bort någon . Största anledningen till att hästar får sönder är att vi rör på dem för lite . Vi tror att ett hårt rid pass räker men nej . Och att stå still i en box och sen röra på sig ett hårt passa är de som tar sönder hästen. Och en häst som har svårt att svårt att gå upp i vilt ska stå på box de man menar med en kall box är att hästen inte han röra sig om den fryser . Och börjar hästen box vandra skaffa oönskade beteenden elekt lägger energi på att stressa fram värme eller skaffa fram värme på gör sätt som gör att energin inte går åt att lägga på sig utan annat oönskat. Box är bra och ha när man har Lösdrift för att ta in dem nör de tär lerigt i hagen och motverka mugg strålröta elekt skada villa efter hårt tränings pass . Och vadå svårt att fylla grovfoder pg jobb ta SMHN eller en Hö krubba och lägg ut flera kg Hö så att der räcker hela dagen

Frida&Chira
0

Hästarna har ju tidigare och kommer fortfarande att gå mestadels på lösdrift, men jag känner ändå behovet av att det hade varit skönt att ha tillgång till box. 

#5 Just för tillfället är det bar mark, men det är förberett för gjutning en gång i tiden och det är redan makadam under.

Ett annat alternativ är att riva höskullen på den gamla koladan. I ladan har vi redan isolerad sadelkammare och foder/redskapsförråd. Det svåraste där vore väl att dörren endast är 1m bred och har jag inte fel måste den vara 1,2 m?

Oavsätt är jag trött på att inte kunna ta in hästarna! Så någon åtgärd kommer att göras :)

CelsiusT
0

Är inte det en rekommendation att dörren ska vara 1,2m bred (och ev regel när man bygger helt nytt)? Säger inte att det är så, men har för mig att det kan vara något sådant. Vår stalldörr är då inte 1,2m iaf och stallet är godkänt (trots att inredningen är relativt nygjord, men i befintlig byggnad).

JTphoto
0

#13 Jo, en av mina hästar kan inte äta torrt hö p.g.a hosta m.m. Därför måste vi alltid vattna allt hö ordentligt. Vi försökte fixa så vi kunde skaffa ensilage istället men det gick tyvärr inte att ordna. Vi ger dem hö i SMHN då höet räcker längre och det är lättare att vattna. Det får inte hänga ute för länge för då riskerar det att bli dåligt och därför kan vi inte ge för mycket på en gång.

Det gör det väldigt svårt att ha lösdrift och därför väljer jag att senare i vinter ta in mina hästar på natten. Hade gärna haft dem ute om det inte hade inneburit så mycket arbete.

Jag säger inte att det inte går, om vi hade haft ett ordentligt vindskydd hade det gått men blivit oerhört mycket jobb.

majaliten
0

Jag har på lösdrigt och hänger ut så att det räcke hela dagen och de blir inte dåligt

JTphoto
0

#18 Men behöver du hälla ca 7 hinkar vatten på varje hönät du hänger ut?

Som sagt, Jag säger inte att det inte går men för vår del är det så oerhört opraktiskt och tidskrävande för att det ska vara lönsamt. Än så länge går min hästar på bete. Men när frosten tar gräset tar vi in hästarna på natten. Dock inte för än ca 8-9 på kvällen och ut i hage igen 7 på morgonen.