Avmaskning
Vi har haft hästarna i en beteshage nu i 2mån under tiden som vi iordningställt staketet på hagen intill som nu ska användas som vinterhage. I beteshagen/sommarhagen har det inte gått hästar på 5-10 år, medan vinterhagen har använts för 1-2 år sedan.
Beteshagen är tom på bete och dom har inte så mycket skydd för regn och vind, den är dessutom blöt så fort det regnar. Så vi vill släppa över hästarna till vinterhagen nu så dom kan äta av betet som är där, innan frosten kommer, och då även få skydd för vind och regn och dessutom har dom berg och stabil mark att stå på nu när det ibland regnar.
Så är det en av hästägarna (vi är totalt 3 st) som säger att vi måste avmaska innan vi flyttar över hästarna, för att inte infektera vinterhagen med mask.
Vi andra två hästägare säger att man inte vill avmaska förrän frosten har kommit för att inte masken ska få chans att åter komma in i hästen och då övervintra i hästarna. Det vi ska avmaska mot är i första hand styngflugan, eftersom vi vet att hästarna haft ägg på sig så är tanken att vi avmaskar mot den och då får "övriga på köpet" (så har vår veterinär sagt tidigare år).
Men som ni förstår så är vi oense om hur vi ska göra. Oavsett så kan vi inte låta hästarna gå kvar i beteshagen mer än max några få dagar och vi vill utnyttja betet i vinterhagen innan frosten kommer. Så frågan är, ska vi låta dom gå kvar i sommarhagen och avmaska och sedan flytta dom om 2-3 dagar? Eller ska vi flytta dom utan att avmaska och låta dom beta av vinterhagen och sedan avmaska när frosten kommit?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Vad är det ni får "på köpet"? Har ni kollat så ni verkligen behöver avmaska mot nåt annat? Jag personligen ser inte styngflugan som tvunget att avmaska mot om man inte behöver avmaska mot nåt annat.
Jag hade avmaskat först och flyttat sen. Onödigt att infektera ny mark med ev mask. Alternativet är att mocka hagen noga varje dag från släppet till några dagar efter avmaskningen men det är ju inte en lika säker metod. Mask kommer alltid att finnas på betena, finns nog inga helt maskfria hästar. Det gäller att hålla dom på en så låg nivå som möjligt. Därför onödigt att börja med att ta dit mask det första man gör.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 Vi vet inte att alla hästarna måste avmaskas mot annat än styngflugan. Men ivermectin tar ju även andra parasiter som jag förstått det. Vi vet att en av hästarna behöver avmaskas då han alltid får problem av parasiter och vi har även unghästar som vi vill avmaska.
Jag ser inte varför det är bättre att avmaska nu? Styngflygan lever ju utanför hästen ända tills frosten kommit, och kan på så vis komma in i hästen på nytt. Om man inte vill att styngflugan ska övervintra i hästen så ska man ju avmaska när första frostveckan kommit. Så om vi avmaskar nu så kommer dom ju med stor sannolikhet bli smittade av styngflygan igen innan vintern.
Så sett så är ju vinterhagen den hagen som det gått hästar i och därmed är det väl större risk att det finns "smittat bete" i den hagen än i sommarhagen där det inte gått några hästar på 5-10år? Och ska vi stå där och avmaska så måste vi ju isf stalla in dom och/eller mocka hela hagen för hand. Medan om vi väntar och avmaskar i vinterhagen så kan vi vänta tills vi ändå stallat in och sedan eventuellt plocka skit i vinterhagen då frosten ligger = lättare. + att det kanske inte gör så mycket om det kommer lite skit där med döda maskar, det har ju ändå gått hästar där ganska nyligen (förra vintern, eller om det var förrförra).
Jag vill gärna ha bra motivering för det ena eller det andra.

Lägger styngflugorna fortfarande ägg? Det gör dom väl på sommaren? Att man ska avmaska vid en viss tid är väl pga att larven då är tillgänglig för medlet, den är ju inte det som förpuppad tex.
Problemet är att ni kanske använder för lite avmaskningsmedel om ni inte vet om och isf hur mycket mask dom har. Man vill inte riskera ökad resistens.
Jag hade avmaskat först, det innebär inte att du gör det. Ni väljer själva.
Om det finns gräs i hagen dom går i nu så kommer dom inte att beta i/runt bajshögarna.
Hur gör ni i vanliga fall med betena? Låter ni allt stå som det är eller sprider ni ut bajset? Om ni har bra skötsel i övrigt så lär det inte spela så stor roll hur ni gör.
Där är ju lite grann en grej också. Hästägaren som vill avmaska nu innan vi flyttar hästarna är den vars häst måste avmaskas varje år pga problem med parasiter. Men vi andra känner väl egentligen att vi skulle vilja använda "kolla masken" för att veta om det är något annat som behöver avmaskas.
Personligen så känner jag att jag skulle vilja avmaska till sen höst (så som rekommendationen är för ivomec) när frosten börjar komma för att bli av med styngflugan, som jag ju vet att mina hästar har fått i sig iom äggen som jag ser sitter på hästarnas kroppar (och även om jag skrapar bort så kommer det ännu nya gula ägg).
Enligt denna hästägare som tycker annorlunda än oss så måste vi ju avmaska alla samtidigt. Så vi måste komma överrens på ett eller annat sätt.
Vi har ju precis flyttat hit (alla 3 hästägaren) så jag har lite dålig koll på hur det brukar vara. Men enligt stallägaren så brukar dom putsa markerna (så bajshögarna sprids ut). Så antagligen blir det så, men jag vet ju inte säkert.
Varför anser du att det är bra att avmaska före flytt? Jag vill inte bara ha en åsikt. Jag vill ha fakta för eller emot. Jag vill förstå varför jag ska välja att hålla med den andra hästägarens åsikt, eller hur jag ska övertala den andra hästägaren att göra så som vi andra vill.

Kolla masken, avmaska INTE på rutin. Sen diskuterar ni med veterinären efter ni sett resultatet.
#5 Och styngflugan då?

Jag vet inte hur stor problem ni haft med styngflugan, jag skrapar bort äggen varje dag och har aldrig haft några problem med det. Men det är bättre att diskutera med veterinär samtidigt som ni diskuterar maskresultatet. Det finns en anledning till att man bara får ut maskmedel på recept numera och det är för att man INTE ska avmaska på rutin och defentivit inte med medel som tar allt bara sådär. Det skapar resistens.
Sen är det olika vad olika hästar behöver. Mina två som gått i samma hage tillsammans de senaste två åren har inte haft samma avmaskningsbehov. Senast jag kollade hade min unghäst bara lite bandmask, medan den vuxna hästen hade mycket av lilla blodmasken.
Om vi använder kolla masken så kvarstår ju fortfarande problemen med hagarna. Är det smartast att avmaska före flytt eller efter?

Skulle avmaskat innan flytt, om det ens behövs att avmaskas. Den hagen är redan infekterad.

bara för att de haft ägg behöver de inte fått i sig
#9 Men så sett så borde den andra hagen också varit infekterad redan isf, iom att hästar har gått där förra året.

Mycket beror ju på vad de har för mask. Ex beståndet av blodmask minskar i hagen efter högsommarvärme då masken torkar ut i solen, har man putsat hagen försvinner mycket osv osv osv. Det är svårt att säga att en hage har mask bara för att. Det absolut enklast och bästa är att ta ett test och se vad de har för sort och vilka mängder.
Förra året hade en av hästarna i vårat stall 1700 epg av lilla blodmasken. I år hade samma häst 150 epg. Från samma hage som inte vilat alls. Min valack hade stora blodmasken förra året, i stor mängd och unghästen hade lilla på ca 950 epg. I år hade ingen stora blodmasken, unghästen hade 150 epg spolmask, inte bandbask som jag skrev innan, och typ ingen blodmask. Valacken hade 600 av lilla blodmasken i år.
Poängen är att olika individer är olika känsliga och bara för att hagen använts så behöver det inte finnas stora mängder mask. Oanvänt bete är inte automatiskt fritt och använt bete är inte automatisk nedsmittat. Men, hur som så kan man inte gör ngt vettigt utan att veta vad de har. Men, den hagen de är i nu, har redan vad de nu kan tänkas ha och då är det väl smart att lämna det där. Den andra hagen vet ni faktiskt inget om om ni inte testat dem när de stog där. Den kanske är helt ren då det varit en varm och torr sommar.
Problemet är ju då också att om vi ska använda kolla masken och skicka in så innebär det några dagar upp till en vecka för svar och sedan ytterliggare 2-4 dagar för avmaskning. Så länge kan inte hästarna gå kvar i hagen ändå. För då måste vi stalla in dom nu med tanke på skydd/väta/mat. Möjligtvis att man kan tänka sig att ha kvar hästarna där över helgen, men det är gränsfall redan där.
Så då måste vi ändå flytta hästarna. Och fortfarande så ska styngflugan avmaskas sen höst när frosten kommit. Så eftersom vi ska avmaska mot den så innebär det ju att vi måste avmaska senare ändå. Kan man då inte lika gärna vänta med avmaskning ändå.
Kollar ni mask-test vid varje betesförflyttning? Vi har ju inte gjort det tidigare i år när vi bytt mellan hagar. Varför ska vi göra det just när vi byter till vinterhagen?

Min häst har gått i minst 10 olika hagar de senaste 5 åren på olika gårdar och med olika hästar. Är inte avmaskad sen 2008. Hade vid kontroll i augusti 30 epg blodmask.

Nej nej nej, DU har rätt i den här frågan, Man avmaskar när det har varit frost i några dagar, inte innan dess av exakt den anledningen du nämner, helt meningslöst annars!
Avmaskar ni nu så kommer hästarna infekteras på nytt och då är avmaskningen ogjord.
vi kommer avmaska våra mot styngfluga och "resten på köpet" när frosten kommit mer än nån enstaka natt.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#15 Tack. För mig låter det helt befängt att avmaska nu, på sensommaren. Bara för att vi byter till det som vi råkar kalla för vinterhage (fast än sålänge innebär nytt bete). Inte avmaskar vi mellan varje nytt bete under hela sommaren.
Frågan är hur jag ska övertala den här hästägaren om att vänta. Hur ska jag motargumentera att vi kommer att "infektera" vinterhagen?
#16 Fast jag måste ändå säga att jag förstår den andra hästägaren oxå - släpper ni in dem där de ska gå hela vintern MED ev tarmparasiter så lär ju den hästen få mer problem sen…
Enligt veterinär jag pratat med så börjar det faktiskt rekommenderas avmaskning innan flytt igen - ja, jag VET att avmaskningsmedel ÄR receptbelagt!
Tyvärr kommer nog mkt av resistensen av att det ges för liten dos av maskmedel snarare än för täta avmaskningar…
Kan ni inte göra en kompromiss & maska med ngt medel som inte tar styngflugan nu & sen en gång till mot styngflugorna? (Kom bara ihåg att kolla med veterinären så det inte blir för tätt mellan de olika preparaten isåfall…)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#15 Vad har du att säga om länken som finns högre upp i tråden? Slänger med den här igen: http://www.vidilab.se/faq/hur-vet-jag-om-jag-maste-avmaska-mot-styngflugan-ska-man-gora-en-extra-avmaskning-i-november-i-sa-fall/
#17 Varför lär hästen få mer problem sen? Mer problem än vad den får av att gå i en sommarhage där den gått och bajsat och käkat gräs bland bajset hela sommaren? Än i vinterhagen där den kommer att äta gräs i max några få veckor till och sedan äta hö (som ju såklart inte kommer ligga i närheten av bajset)?
Hur fungerar parasitspridningen? Är väldigt dålig på det här. Men vad händer egentligen? Hästen bajsar och då kommer det med mask ut som hästen sedan får i sig då den betar? Och vad händer med maskarna vid minusgrader? Kommer maskarna som eventuellt sprids i vinterhagen nu under sensommaren att ligga kvar där till våren? Man pratar något om 2-3 års vila för att få bort parasiter eller? Någon som är kunnig som kan förklara hur det fungerar?
#18 Om det vore så att hästar bara äter sitt hö & inte rör ngt annat på vintern kanske det skulle klara sig bättre… ;)
Om man har en parasitkänslig häst så vill man ju inte flytta med sig återsmittan till den nya hagen så att säga - utan lämna den i den gamla hagen i den mån det går…
Maskäggen kan mkt väl övervintra (det är ju dem de får återsmittan av), det ska till ordentlig tjäle om det ska bli ngn nämnbar minskning…
Ska man kunna få ner parasittrycket ordentligt så är ju hag-mockning att föredra, men kan vara svårt av praktiska skäl…
Ett annat sätt (kanske främst på sommaren) är ju att sprida ut högarna ordentligt då de inte ska klara solens strålar (UV-ljuset är det väl) särskilt bra…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Men om vi ska avmaska mot något nu och vänta med styngflugan. Så måste vi ju isf avmaska mot…något, lite vad som helst annat… eftersom vi inte vet vad/att dom har någon parasit.
Däremot så VET vi att dom har fått i sig styngfluga och att vi måste avmaska mot det. Avmaskning mot styngflugan sker senare på året, när frosten kommit. Och vi måste flytta hästarna inom några dagar, för markernas skull. Så det är frågan om vi hinner ta något maskprov och invänta svar och sedan invänta att eventuella parasiter kommit ur kroppen.
Och fortfarande… Vi har ju flyttat hästarna mellan beten på sommartid, helt utan att ens fundera på parasiter. Varför är det så viktigt/bråttom just nu? Hästarna kommer ändå under vintern (då när det satt sig ordentligt i marken och/eller eventuellt kommit snö) att få gå i både vinterhagen och sommarhagen. Tanken är att det ska öppnas upp mellan hagarna så vi bara har dom i det vi kallar "vinterhage" just under denna blöta period som vi just nu inlett. Sen när marken är stabil så ska det vara öppet till båda hagarna. Samma sommartid (nästa år då) så kommer hästarna att få ha tillgång till båda hagarna så länge det är torrt. Så det vi kallar "vinterhage" är snarare en yta som vi senare kommer att begränsa hästarna till under blöta perioder.
#18 Så eftersom hästarna om 2-3 månader kommer att åter igen gå i sommarhagen, som nu eventuellt är smittad, så spelar det ju mindre roll om hästarna även har släppt några sådana bajshögar i den del som kallas vinterhage.

Ni borde nog i första hand fundera över lämpliga åtgärder för att minska parasittrycket på betena, alltså mekaniska metoder inte kemiska. Även om ni ska avmaska främst mot styngflugan så är det ju högst lämpligt att ni vet om och isf vad hästarna mer har. Inte bara ur avmaskningssynpunkt utan då har ni också bättre koll på vad som kan finnas ute i hagarna och kan därefter vidta lämpliga åtgärder. Det räcker inte att putsa betena, man måste sprida ut bajset ordentligt, helst under en period med mycket värme och torka så dör larverna. Ligger högarna kvar så kan larver övervintra i dem. Ett annat alternativ är att skaffa eller låna andra djur från tex en granne, kor eller får lämpligtvis som får beta av markerna efter att era hästar varit där. Fast det är ändå bra att sprida ut bajset - gräset växer jämnare då.
Orkade inte läsa allt, men jag hade avmaskat innan flytt. Maskarna hamnar då i sommarhagen och hästarna får därför inte i sig dom igen, även om frosten inte kommit ännu.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#21 Fast du skrev ju inget om att de skulle tillbaka in i sommarhagen oxå tidigare i tråden… 😉
Men kommer de att gå in där när det är snö så är ju ändå risken lite mindre för återsmitta där än i vinterhagen när de går & pillar runt i de sista grässtråna innan snön kommer…
Men en tanke…
Om inte vinterhagen är väldigt liten så kanske ni kan stänga av en del av den som de kan gå på innan avmaskningen & som sen inte används när de väl är avmaskade??
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!

Då vi ser problem med ökad resistens hos spolmask och lilla blodmasken riskerar ni att få övervägande resistenta maskar i den nya hagen om ni väljer att avmaska alla innan. Resistens orsakas främst av att man avmaskar ofta. Detta ser man bla i England där man rutinmässigt avmaskar hästar var sjätte vecka. Stygnflugelarverna skulle jag inte vara speciellt oroad över då det ska finnas i ENORMA mängder i hästens magsäck innan de orsakar något problem.
Målet med avmaskning är inte att få hästen maskfri. Hästen kommer aldrig vara maskfri. Målsättningen med avmaskning är att man ska hålla parasitbördan på en sådan nivå att hästen inte blir sjuk. För maskarna blir vi aldrig av med oavsett hur mycket vi avmaskar. Jag skulle ta träckprov för att se om någon av hästarna har en hög EPG och som därmed kommer smitta ned det nya betet med massa parasitägg, och endast avmaska de individer med en hög EPG. Det är viktigt att vi inte avmaskar alla hästar samtidigt, för det är då vi får en ny maskpopulation som ev är motståndskraftig mot våra maskmedel. Och då har vi problem!

Maskmedel är ju inte helt 100% effektiva, så säg att ni avmaskar alla 3 hästar, och ca 1% av maskarna överlever. De förökar sig i den rena hagen som inte har några parasiter alls och vips har ni bara maskar som är resistenta mot avmaskningsmedel i den nya hagen.
#26 Och hur menar du då att man ska göra? För även om vi tar träckprov och ser att hästarna har mask och behöver avmaskas så kommer väl inte masken att dö helt och hållet? Eller varför menar du att 1% överlever?
OM du vill maska nu får du ställa in ett dygn i stall så de basar ut allt inne så du kan mocka bort det. Så gör man i större stall med ont om hagar
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#27 ivermectin har fortfarande god effekt, men man kan inte räkna med att den har 100% effekt och dödar exakt alla maskar. Såklart det inte gör någonting omman avmaskar alla hhästar samtidigt. Men sätter man det i system och gördet till en rutin så riskerar man att selektera för maskar som är motståndskraftiga mot maskmedel och man får en större andel av dessa maskar i sin hage. Därför ska man endast avmaska hästar med hög epg så att man bevarar maskar som inte är resistenta hos de hästar med låg epg.

#29 Såklart man inte ska avmaska alla hästar på rutin men de individer som ska avmaskas ska avmaskas samtidigt.
Jag håller med om att styngflugan inte är så mycket att bry sig om, det har jag skrivit längre upp också. Tar man regelbundet bort äggen från benen så blir det aldrig såna mängder så det blir skadligt. Det är bättre att ta bort äggen än att avmaska.
Avmaska när det verkligen behövs - inte annars.

SKaoch ska. Man ska ju helst ta 2 träckprov om året, en gång på våren och en på hösten. Och ofta tar man ju träckprov samtidigt på sina hästar så de som avmaskas blir ju oftast avmaskade samtidigt. Blir smidigare när man bara behöver hämta ut maskmedel en gång, bra ur dopingspetspektiv men det är inget man måste göra. De maskar som kommer ur hästen är ju ändå döda efter avmaskning. Jag menar inte att man avmaskar på rutin utan träckprov, utan att om man varje gång man avmaskar ger alla hästar maskmedel selekterar man för motståndskraftiga maskar. Men man vet ju att 20% av hästarna bär på 80% av paraditbördan så i snitt bör man avmaska en femtedel av sina hästar per gång.
Jag har för mig att det i kolla maskens instruktion stod något om hur man gör när man har väldigt många hästar. Något om hur man skulle ta bollar från några hästar för att ha koll på det generella parasitbeståndet. Men det tycker alltså inte ni, ni anser att man ska köpa en kolla masken tll varje häst? Även om man har 15 hästar?

#32 ja det tycker jag. SVA har ett maskprogram där man kan köpa storpack :)
Det varierar så enormt. I min hage med 3 hästar blev det i år så att jag fick avmaska valacken 4 ggr då han länge blivit utsatt, unghästen fick 2 doser och den 3e hästen maskades inte alls. Allt efter diskussion med veterinär om resultaten.

#32 Som #31 skrev så är det 20% av hästarna som bör på 805 av maskarna vilket innebär att man efter några kolla masken har rätt bra koll på vilka som behöver avmaskas. Visst verkar det smidigare att ta några bollar och avmaska alla enligt detta men vad händer om man råkar ta bollar från enbart hästar med väldigt lite mask? Jo då blir de hästar med mycket mask inte avmaskade i tron att de inte behöver avmaskas. Eller så får man bollar från nästan bara de hästar som har mycket mask, då avmaskar man större delen av sina hästar i onödan.
Om man sköter hagarna väldigt bra så kan man ju ta grupptester men inte annars.. Om det är möjligt kan man ju sätta de hästar som alltid har mycket mask tillsammans, då kan man ta grupptester som är mer tillförlitliga men det förutsätter att man har testat var och en några gånger innan.