"Tävla" första gången
Om nån månad ska jag tävla för första gången med min ponny. Det är egentligen ingen riktig tävling utan en play and ride, man får alltså välja ett program och rida det och sen få en bedömning. Jag ska rida ett Ld program eftersom det är första gången för min häst också. Är det nånting jag ska tänka på? Hur ska jag förbereda henne och nån bra teknik för att inte bli nervös? Mvh Ellen
Mvh/Ellen<3
Öva mycket hemma på programmet och kom i god tid till tävlingen så ni slipper stressa. Skriv en lista på saker ni ska ha med er och bocka av dem allt eftersom ni lägger in i bilen/släpet. Även väsentliga saker som sadel, träns, häst och sånt 🙂
Lycka till!
lurvponnyn.vimeddjur.se
En bra grej som jag fått lära mig är att när man står där och ska in på banan, det är oftast då som den mesta nervositeten kommer. Det blir ett rejält adrenalinpåskjut. Adrenalin kommer för att man ska prestera något, men om kroppen inte ska prestera särskilt mycket i styrka så kommer adrenalinet istället göra en svag. Adrenalinet behöver ta vägen någonstans. Så när jag står där och väntar på min start, det är en person föra mig och mitt namn ropas snart upp. Då känner jag adrenalinet pumpa och då spänner jag musklerna i kroppen, så hårt jag bara kan. Då får adrenalinet jobba med något och gör inte att man blir sådär skakigt nervös och svag.
Tänk på att äta och dricka. Även om man inte är hungrig och törstig pga nervositet så måste man ha i sig bränsle för att fungera.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tack för bra tips!
Mvh/Ellen<3
#1 tilläg bara! En gång när jag och min kompis skulle iväg med hästarna hade vi skrivit upp bara sadel och då glömde kompisen sadelgjorden! xD
#4 Det där misstaget gjorde jag när jag jobbade som hästskötare i ett hoppstall, hade inga sadelgjordar alls med oss.. Som tur var kunde vi låna av någon som ägarna kände som var där :P
Haha😁
Mvh/Ellen<3
Puttar upp vill gärna ha lite mer tips!:)
Mvh/Ellen<3