Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1999 ggr
CorneliaAndersson
0

Vilken passar mig?

När jag ser att många av er undrar vilka storlekar på hästar ni kan rida, så börjar jag också undra.

Just nu rider jag ett D-ponny sto på 18år 147,7cm i mkh.

Jag själv är ca 161-163cm och väger ca 62-63 kg.
Hurdan häst tänker ni er att jag passar på?:)
Vad är det minsta, storleks- och tyngdmässigt som ni anser att jag kan rida?:)

(Bara kul att få veta vad andra anser)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Ultra
0

Jag själv är 160 cm och väger runt 65 kg. Jag rider allt från b-ponny upp till 168 cm hästar. Så du kan fortsätta att rida d-ponny. Så länge hästen orkar bära upp dig är det inga problem. Du ska nog inte rida smäckra b-ponnyer utan isåfall de mer grövre ponnyerna.

Uss
1

Så länge du som ryttare är balanserad tycker inte jag (som är islandshästmänniska ;D ) att längden är något problem. Däremot när det gäller vikten så har man kommit fram till att en häst kan bära ca 20% av sin vikt (regelbundet) utan att visa tecken på skada. Är hästen av en viktbärande typ (rygglängd och ben) som vissa islandshästar är så kan den kanske bära upp mot ca 25%  (har jag för mig eller om det tom var 30%), så det tycker jag man kan ha som riktmärke.

"Bara" att räkna alltså ;D

Problemet är att utrustningen ska vägas också, för hästen bär ju även den på ryggen, och i vikten ska även ev övervikt hos hästen räknas, men säg att en ryttare som inkl. sadel väger 65 kg rider en normalviktig häst som väger ca (65/0,2 =) 325 kg så är det inga problem. Är hästen viktbärande så kan ryttaren rida en häst på (65/0,25 =) 260 kg.

En "normal" islandshäst väger ca 350 kg utan övervikt, men variationerna är stora! Om det finns små ponnyraser som kan tänkas väga 260 kg och som är viktbärande vet jag ju inte ;D

CelsiusT
0

Jag är ganska exakt lika stor som du och min häst är ganska exakt lika stor som din (enligt dom måtten som du redovisar). Inga problem där iaf. Sen att säga vilken storlek på häst (som minst och mest) man kan rida är svårt. Man får liksom ha lite sunt förnuft och vara lyhörd för hästen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

#2 Gillar ditt inlägg och håller med. 👍
Russ väger mellan 250 kg - 300 kg vid normalhull och är mycket viktbärande. De  är rätt lika Islänningar i kroppen, så då är det inte så konstigt heller.

CorneliaAndersson
0

Candy (hästen jag rider)
Är ganska,, well, hon är stark i benen, hon ser inte ut att vara så viktbärande som hon är, men i och med att hon går som ridskolehäst också (jag är fodervärd på henne och betalar den mesta kostnaden), så går hon ibland med ryttare som är aningen tyngre än mig, men hon reagerar inte alls. Hon har hur kul som helt nä hon blir riden och verkar inte ens bli öm efteråt.

(Dock ska hon minskas ner lite nu från verksamheten eftersom hon börjar bli lite äldre)

Sv. Halvblod / Connemara

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser jag ut på henne

(ursäkta min sits och allt sånt, men detta var enda bilden där man ser hur lång jag ser ut på henne)

/ Cornelia Andersson,