Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1689 ggr
GoofyWoop
1

Pass till vuxen häst/ponny

Hej!

Har ju sett att det är olagligt att ha en oregistrerad häst/ponny. Dessutom kan man ju inte få försäkring på en sådan. Vad händer om man har en vuxen häst/ponny som inte har något pass? Kommer man sättas dit eller blir de bara glada över att man registrar den över huvud taget?

Hoppas på svar :)

Linnea
0

Om nån kommer på det så får du saftiga böter så fixa passet fort. Det blir billigare så.

Skynda långsamt så går det fortare.

GoofyWoop
0

Därför jag frågar. Dock inte jag som äger eller har den utan frågar eftersom vi diskuterat detta fram och tillbaka nu. Det enda jag undrar är om det går att registrera den nu när den redan är vuxen då det skulle gjorts när den var föl? De kommer alltså inte kommentera att den redan är vuxen och att detta skulle gjorts för X antal år sedan?

GoofyWoop
0

För jag menar då vet de ju att det finns en oregistrerad häst, fast som nu då vi försöker skaffa pass åt så att säga.

[exo]
0

Om ni vänder er för att ansöka om pass så skulle jag absolut inte tro att ni blir ditsatta.

Zahara
0

Ni blir inte ditsatta, jobbat i ett försäljningsstall där vi ofta får hem hästar utan pass så då får vi göra.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Linnea
1

Om ni beställer pass får ni inte böter för den tid som gått men om tex länsstyrelsen gör ett besök så kan dom anmäla det. Man kan skaffa pass till äldre hästar, det enda jag inte fattar är varför det inte gjordes från början..

Skynda långsamt så går det fortare.

ewelines
1

Jag gjorde pass åt min islänning när han var 11år för att han inte hade något när han kom till mig och det var inga bekymmer :-)

GoofyWoop
0

Tack för svar allihop!

Ska framföra svaren till ägaren :D Tack för all hjälp!