Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 5972 ggr
0

Sto eller vallack?

Har haft ett sto och en vallack på foder.

Nu vill jag köpa egen häst, och undrar om det ligger något i detta att vissa skulle passa bättre med sto resp vallack?

Jag passade nog bättre med stoet, men jag tror att det berodde mycket på individen. 

Vad har ni för erfarenheter?

trex
1

Har 2 valacker och ett sto. Kan inte säga att jag passar bättre med någon av dom pga könet.

fairyautumn
0

Beror ju på hur de är individuellt. Jag tycker valacker kan vara lite  "trevligare" än ston ibland. Jag hade nog köp en valack ;)

//doge

majaliten
0

Fördelen med sto att de alltid har ett avels värde när du säljer och kan avla på själv en valak sjunker radikalt i pris och har inget avel värde . Jag har en bekant som har en valak som är Mer hingst en valak så valacker behöver inte ALS va lugnare . Individer är individer och är olika . Inget med könet att görs välj den som passar dig bäst

Spiritinthesky
0

Jag har alltid tyckt att jag passat bäst med ston. Mina ston har alltid haft mer karaktär och låga än mina valacker. Sammanträffande? Jag vet inte.. Skulle jag köpa häst idag hade jag till 100 % köpt ett sto. Men nu har jag två griniga KWPN märrar som passar mig utmärkt ;)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Chestnut
0

Jag verkar dras till griniga ston så köper jag någon häst i framtiden lär det nog också bli ett sto, vara sig jag planerar det eller inte 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

Uss
2

#4 KWPN??

Nåt i stil med Pass-Me-the-Shotgun (PMS) ^^?

Zadeira
1

#6, KWPN= Holländskt Varmblod

Uss
0

#7 Jaha. Okej, men till TS: av den anledningen (att det finns ganska många griniga ston) så väljer jag valack - de har ingen könsdrift (men kan ha kvar hingstbeteende). Visst är det individuellt vad man gillar - jag tycker bara det är jobbigt med "bitchiga" ston, medan andra gillar deras "nerv".

viktoria91
0

Jag föredrar ston framför valacker och hingstar. Har alltid varit så. ;)

[[AcsJulia]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att äga sto är som att äga en hingst på många sätt… Det har könsdrift, dåliga dagar p.g.a. hormoner och kan inte gå i hage med alla hästar (hingstar eller betäckande valacker). Själv har jag då två ston, fast jag alltid har sagt att jag har svårt för ston. Av alla de valacker jag har haft (4st?) så har alla varit den avtrubbade sorten… Jag gillar ju då hästar med mer fart i så det funkade inget vidare! 😃

Mina ston är dock väldigt olika! Min ena är så foglig och adopterar allt och alla hon ser, brunstar regelbundet och älskar hingstar. Ja, ett helt normalt sto! Sedan har vi Julia… Hon brunstar inte (om hon inte träffar främmande ston) och hon har ett ganska hårt psyke! 🤐 Lite som en hingst faktiskt och jag har alltid gillat henne lite extra!

Så av mina erfarenheter är ston och hingstar betydligt mer tuffa, eftersom de styrs bitvis av hormoner!

CelsiusT
0

Det går såklart aldrig att säga sånt här absolut för det är individer så det är inte samma för alla. Men om vi ändå ska generallisera lite så tycker jag bäst om valackar, för dom är oftast mer medgörliga och jämna i humöret. Dom drivs inte av könshormon även om dom ibland (speciellt då dom är sent tagna) kan ha kvar en del hingstiga beteenden. Ston liksom hingstar har sina könshormoner med i spelet vilket gör att dom är lite olika från dag till dag.

Jag har en av varje =) Men jag trivs nog bäst med min valack. Mitt sto är en pissmärr, brunstar lätt för vackra valackar (och hingstar såklart), och kan vara tjutig och ibland grinig mot ston. Hon är visserligen ganska snäll och fungerar ändå med dom flesta hästar, men det är ett sto så hon kan liksom plötsligt grina till mot någon. Med valacken är jag mer trygg för att gå nära främmande hästar och låta honom hälsa på andra hästar. Medan jag med stoet känner att det är större risk att hon grinar till och blir sur plötsligt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Quirinia
5

Tycker du egentligen ska skita helt om det är ett sto, valack eller hingst. Gå på istället vilken häst du trivs bäst med!

[exo]
4

Jag hade struntat i könet och enbart gått efter individen.
Hingst hade jag dock avstått.

Dealath
0

Tycker mer om valacker i allmänhet då de är jämnare i humöret.

[JohannaCivic]
0

Alla mina hästar är ston. Jag klickar mer med deras karaktär av fart och fläkt. Speciellt deras busiga humör dom får under brunst

0

Tack för alla svar!

SaraFag
0

Jag har som erfarenhet att vallackar är "trevligare" än ston, haha. :) Ston kan vara trevliga de med givetvis, tycker dock att vallackarna är lättare att "komma överrens" med :)

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

Peppe
0

jag har bara haft valackar hittills men är öppen för sto som nästa häst då jag är avelsintresserad.

Ska jag ha bara en ren ridhäst så väljer jag en valack.

Gäller alla djur. Har två hanhundar och två hankatter. när jag hade marsvin gillade jag alltid hanarna bättre. de är lite mysigare helt enkelt och inte lika envetna 😎

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

RomDoll07
1

Jag har så länge jag kan komma ihåg föredragit valackar över ston, dels på grund av att jag inte gillar sto-surhumör. Och just därför tycker jag inte heller att ston passar lika bra med mig som valackar, då jag själv kan vara rätt tjurig och envis. Det blir helt enkelt för mycket honliga viljor som krockar då :P

Å andra sidan kan jag visserligen tycka att en del valackar är lite för slätstrukna, men har man en sent tagen valack som jag har (jag brukar kalla honom halvhingst) blir det lite liv i dom ändå :P

Alex
1

Jag har samma erfarenhet som de flesta andra här, ston har ofta lite mer humörsvängningar och åsikter om saker och ting. Och ens egen personlighet och/eller vad man gillar kan absolut ha betydelse för om man passar bättre ihop med ston eller valacker, även om man såklart ska gå efter individen eftersom det kan skilja en hel del där också. Men ston har ju mer hormoner som påverkar än valacker, annars handlar det ju om personlighet. 🙂

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Caroline L
2

Jag känner att jag passar mer med ston, jag gillar att dom är mer hormonbaserade. Men även kring ston gäller individ, vissa är lugnare och jämnare än andra. Jag föredrar ett busigt och livligt sto så även där får jag leta på individ. Jag har dock klickat med många valacker också, men det är något med just ston som jag älskar.

Gullan_J
5

Passar bäst med valacker. Då jag har ett ganska hett temperament själv behöver jag en häst med jämt temperament. Visst har jag både haft ston och valacker men jag har trivts allra bäst med valackerna. Sen tycker jag att valacker rent allmänt är roligare än ston, de är mer lekiga och busiga. Ston ser mest ut att tänka "men är du dum eller?" medan valackerna ser ut att tänka "jippie kom igen vi busar lite!" Om ni förstår. Den största anledningen till att jag gillar valacker mest är faktiskt för att jag mår lite illa när jag ser svansen och bakbenen på vissa ston när de brunstar. Så för mig blir det valacker :)

-Bättre ökänd än okänd

Sarah
0

Jag har alltid föredragit ston då de känns mer personliga och eldiga. Nu har jag en valack också, men han är väldigt stoig. Var hingst tills han var fem så det kanske har med saken att göra.

[ellenhellstrom]
1

Jag tycker också om valacker mer än ston. Kan inte riktigt förklara varför men vissa ston kan vara så sjukt dryga och envisa. Lite som tjejer haha.