Depp...att aldrig bli bättre?
Hästlivet börjar bli jobbigt. Jag älskar hästarna och att rida. Men hela situationen runtom börjar kännas rätt jobbig. Jag bytte ridskola för 3 mån sen, men trivs inte riktigt. Alla i ridgruppen är inte direkt jättetrevliga =( . Det var också svårare än förväntat med alla omställningar. Jag har också en medis- häst jag haft ett par år. Jättefin men det börjar bli lite tungt med ägaren som är knepig ibland. Dessutom börjar längtan efter en egen häst bli väldigt stor .Men hur jag än rider och rider på ridskola samt privatlektioner är det som om jag inte blir bättre??? Känner dessutom att jag måste lära mig typ tömköra osv innan det är dags för egen häst. Men jag vet inte VAR jag i hela friden ska lära mig???Finns inga kurser här och inte gör vi sånt på ridskolan heller… Känns som alla i hela världen är superduktiga på att rida och det enda man hör är " oj, hon som är så duktig!" bla bla bla….( och nej, jag har inte ridit typ 1 termin utan närmare 15 år alltsomallt). Allt känns hopplöst…. MVH " Dags att ge upp allt? eller ngn som har ett hett tips?"
Byt ridskola till en du trivs med. Trivs du inte kommer du inte att utvecklas lika bra.
Leta efter en medryttarhäst som du trivs med och där du kanske kan få hjälp av ägaren att lära dig att t.ex. tömköra eller annat du vill lära dig.
Jobba med självkänslan 😉 Andra kanske är duktiga, men det är du med! Det du inte kan ännu det lär du dig. Sluta att jämföra dig med andra och sluta känna dig dålig bara för att andra är bra.
Hitta någon som kan tömköra/tömlongera, som kan visa dig. Prata med hästägare/hästskötare och fråga om allt annat runt hästägande, som foder, sårvård, skoning, täckning och liknande, som man behöver kunna. Prata med din ridlärare om att du vill utvecklas mer. Om inte ridskolan kan hjälpa dig, så är det kanske dags att byta ridskola.
Det är ju inget krav att kunna tömköra bara för man vill ha egen häst. Pröva och ha en häst på foder kanske?