Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 861 ggr
rebeckastenmark
1

HJÄLP? Uppvärming?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hey! Som sagt så har jag en d ponny på 17 som är världens läromäsare men jag behöver hjälp med att värma upp honom då han är ganska stel och stark i början har ni några tips på uppvärmning? han vill inte alls jobba och går mest som en giraff i början haha tacksam för svar snabbt! Han har också väldigt långa bakben så han är väldigt stolpig i början tills han slappnar av och börjar gå på tygeln TIPS?😊

fiffeliffe
0

Skritta alltid fram länge innan du börjar de "riktiga" arbetet. Medans du göra de kan du lägga mycket volter, serpentiner och ställa både inåt och utåt för att få honom lite mjukare. När du känner att han blir stark så lägg bara en volt. Om han är en sån som lätt blir uttråkad och då väljer att springa ifrån dig lite så får du vara noga med att alltid göra något som han får hålla tankarna på. De behöver inte vara något komplicerat utan även då ställa lite så han har tankarna på de. 

Nu är inte jag något proffs men de där är grundläggande grejer som oftast fungerar, hoppas de funkar bra för dig 🙂

Cool

Caroline L
3

Här hittar jag ännu en tråd om uppvärmning, söker man runt lite på forumet eller andra hästrelaterade forum hittar man mycket. 🙂

http://ridsport.ifokus.se/discussions/4d713578b9cb46223904d72e-hur-skrittar-ni-fram

Sedan ett bra sätt att se om hästen är avslappnad är att trava kravlöst på långa tyglar då ska hästen gå ner i en låg form och räta på ryggen.

Uppvärmning kan ske genom att man skrittar på långa tyglar ett tag och sedan samlar för att börja mjukgöra hästen, öka/sänka takten, gå in på volter, jobba med andra mjukgörande saker som skänkelvikning osv. Sedan komma in i en kravlös trav så hästen får upp värmen.

Det är så jag värmer upp. Under uppvärmningen är det bra att observera om hästen är lyhörd och lyssnar på dig, dra till dig uppmärksamheten och jobba som ett team.

[MajaWrangstadh]
1

Håller med #2! För min fungerar det bra att först skritta fram länge på långa tyglar och sedan trava ett par varv, också på långa tyglar. Och lägg till övergångar mellan skritt och trav + samlad och ökad trav, volter etc. Så tränar man röst och viktkommandon på samma gång också. :)