hur blir en skäck skäck?
konstig rubrik. men det är som rubriken säger:
hur sjutton blir en skäck skäck?
vad är det som säger att just DEN delen av hästen ska bli vit/svart/brun etc?

Haha vad du frågar. Detta vet nog lorita eller någon annan duktig inom avel.
Skulle tro att det till stor del är en slump hur de vita tecknen breder ut sig.
Men jag skulle också tro att det inte finns någon forskning som har koll på det, känns som ett lågprioriterat ämne… 

men intressant tycker jag faktiskt…
har nämligen suttit o kollat på bilder på föl, inte ett enda ser likadant ut. fast det är samma föräldrar. intressant…
#3 alla ryggskäckar, dvs det som vi till vardags anser vara "vanliga" skäckar, har färgade huvud och de vita fälten utgår alltid ifrån ryggen. Det är väl de enda gemensamma nämnarna som finns, skulle jag tro.
Sen finns det ju vissa skäckhingstar som verkar nedärva sitt eget skäckmönster i hög grad…

Lågprioriterat tycker jag inte att det är. Har ju själv en skäck så…..

#3 det där måste jag kolla…

färgade huvuden stämmer ivarjefall och i de flesta fallen även att det vita utgår från ryggen. =)

Skäck har en begränsningsgen som begränsar utbredningen av pigment, därför blir det lite slumpartat, nu har olika skäck gener olika struktur på utbredningen. Man skiljer på olika skäck typer, om då mamman och pappan är skäck eller mamman är homozygot skäck, då kan det skilja mycket mellan sto och föl i skäckighetens utformning. Dom kan vara av helt olika skäcksort, och då få helt olika skäckmönster.
Jag vet j uen tjeje som hade en valalck efter Zeb och den vallacken hade den vita mankfläcken precis som Zeb, ävne andra föl jag sett efter Zeb har haft en vit mankfläck…
Så vissa saker nedärvs ju.
Jag, min mamma och min lillasyster ahr ett födelsemärke på exakt samma ställe på ryggen eller ja, nästan, det sitter med ngn cm avvikelse på både mig o min syster i jämförelse med mamma.
och på en del islänningar tycker ajgmig kunna se släktskapet mellan iaf mor o barn om de är skäckiga.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Men lisette då, skäckar blir ju till som alla andra hästar… Har ingen gått igenom hela blommor och bin-grejen med dej ;)
Lorita, är det inte så att ett föl kan aldrig bli mer skäck än en heterozygot förälder? Eller är det tigrarna jag tänker på nu? :P

#10 det gäller för tigrar 

#12 Du har missat något valack + valack blir inte skäck 

Haha, ni är knasiga ni! ^^

hihi jag orkar inte ens försöka förstå allt det där ni pratar om.
IBLAND kan man se på skäckar när de är släkt för att de har liknade teckning… men mor och dotter/son BEHÖVER inte vara lika…