Fodervärd eller köpa häst?
Håller på att bygga ett hus och stall. Jag har lovat mina döttrar (17 och 15 år) att vi ska köpa en häst ev. ha en häst på foder först. Planen är att ha två hästar eller hyra ut en stallplats så att hästen inte behöver vara ensam.
En släkting hade en häst för mycket som hon behövde bli av med och vi sa att vi gärna tog emot den när huset blev klart. Tyvärr så har et blivit förseningar (som det alltid blir). Min släkting har inte plats för hästen och måste bli av med den innan vårt hus och stall är klart.
Personligen så tycker jag att det verkar lite läskigt att ha en foderhäst vars ägare man inte känner, i fall det skulle uppstå en twist mellan oss och ägaren eller dylikt. Samtidigt så har vi aldrig haft en egen eller en foderhäst.
Både jag, min man och våra döttrar är hästmänniskor och vana ryttare. Min äldsta dotter är även en liten faktagalning, så hon har spenderat mycket tid med att läsa på och förbereda sig för att ha en häst hemma.
Vad hade ni gjort? Hade ni börjat leta foderhästar eller hade ni letat efter en egen häst?
Det är ju alltid bra med foderhäst om man inte är säker på om familjen/döttrarna klarar av ansvaret eller kommer tappa intresset eftersom det är så mycket jobb. Men sedan det du säger med ägarna håller jag helt med om. Jag har bara personligen haft problem med ägarna till de foderhästar jag haft b.la en av de bestämde sig plötsligt för att ta hem hästen, men det tog över ett år innan hon tillslut fick hem honom pga att hon aldrig hade tid att ta emot honom. Vilket var påfrestande eftersom vi inte kunde planera någonting. Så personligen tycker jag att det är bäst att leta egen häst om man är säker på att man klarar av det. :)
Jag tycker det är rätt bra med foderhäst för senare köp där man kan känna in både hur det är att ha häst och om man klickar med just den hästen, dock är det ju ett ordentligt skrivet kontrakt som är superviktigt att ha. Nu blev det inte så för min del ändå utan jag köpte mig en häst även om jag egentligen föredrar att känna hästen jag har tänkt köpa på ett eller annat sätt.
Egentligen spelar det ingen roll om man köper en häst eller tar på foder. Ansvaret är ju lika stort. Foderhästar kan lämnas tillbaks men å andra sidan kan man ju sälja en egenägd häst, så där är det ju ingen skillnad.
Nackdelen med foder är att man inte har samma rätt att bestämma om hästen samtidigt att man kan bli väldigt förälskad i hästen och då kan det kännas hemskt den dagen man måste lämna tillbaka den.
Vi har köpt de flesta av våra hästar och mina döttrar köpte sina första ponnysar för sina sparpengar. (Vi hade sparat en del av barnbidraget till dem) De "fick" sina första ponnysar vid 12 resp 10 års ålder. De skötte dessa på ett alldeles utmärkt sätt vilket gjorde att det sedan inköptes fler ponnysar. Några lånades under kortare perioder (efter önskemål av ägarna)
Idag är mina flickor 25 resp 23 år gamla och deras första ponnysar är fortfarande kvar hos oss. Dessa två skulle vi aldrig kunna sälja. Så det är en lycka att vi köpte dem.
Skillnaden är ju att man med en foderhäst kan prova hästen och lämna tillbaka den om det inte passar. Köper man en häst så står man där med den och det är inte lätt att bara sälja av hästen. Min häst låg ute på annons i 1,5år innan jag hittade honom och köpte honom. Så man får räkna med att bli stående med kostnader för hästen och kanske inte riktigt kunna använda den om den visar sig vara för svår eller att den inte passar av någon annan anledning.
Kompisen köpte en lugn och fin arab, underbar vid provridningen. När dom fick hem den så var det en superstressad häst som bara sticker och kastar av folk. Hon Har haft jätteproblem med hästen.
Jag tycker ju att det bästa är att ta på foder för senare köp. Så man får testa hästen, om så bara en månad. Men långtidsfoder kan ju fungera det med. Men man får vara noga med att undersöka varför ägaren sätter ut på foder. Vill dom ha tillbaka hästen om ett år? Eller varför vill dom inte sälja?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#4 Man kan ju föreslå en prövotid eller att man tar hästen på foder en period innan köp. 😉Skulle tro att det inte är så svårt att få igenom ett sån´t förslag eftersom det är väldigt svårt att sälja häst/ponny just nu.
#5 Ja men precis, det är lite det jag menar. Att om man väljer att köpa så hade jag absolut velat ta på foder för senare köp, eller prövotid som du skriver. Visserligen så är det vanligast att man gör det på max 1mån och det är lite kort tid egentligen. Visst, man hinner se att man inte blir grundlurad. Men det tar längre tid än så att lära känna hästen och hitta knapparna och se om man verkligen passar ihop. Ett halvår-ett år på foder och sen köp är egentligen det optimala. Men det är svårt att få igenom. Hade jag köpt häst idag så hade jag velat ta på foder minst 3 mån innan köpet. Men det är ett önsketänkande.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tack så jätte mycket! Det blir nog till att köpa en häst.
Du skriver att ni är "hästmänniskor och vana ryttare" vilket är jättebra, men kommer ni som hästägare att vara nybörjare? Jag tror att man som nybliven hästägare upptäcker en massa saker som man inte funderat över tidigare och har man eget stall har man ju ingen att fråga. Nu har ni ju släktingar som är vana hästägare så kan ni inte ändå ta den hästen och ha den inackorderad tills ert ställe är klart? Så får ni en häst ni känner, en f.d. hästägare som ni känner och som ni kan fråga utan att behöva känna er tjatiga samt stallkamrater och eller en stallägare som förhoppningsvis kan ge ytterligare lite råd och stöd. Vi har stått i flera stall och från varje ställe har vi tagit i vart fall någon lärdom, allt från tips på smarta lösningar till insikt om annat som är BIG no, no ;D Nu har vi eget stall - det är jätteskönt, men som nyblivna hästägare var vi inte mogna för det, trots att jag "bodde" i olika stall när jag var liten och hade ridit i nästan 40 år…
#7 Lycka till och ta god tid på er att välja, för det finns som sagt många fina hästar till salu just nu.