Hur mycket kraftfoder kan man ge per tillfälle?
Är lite fundersam, min stora valack får totalt 1,9 kg kraftfoder (torrvikt - sen tillkommer vatten till betfor/lucern etc) vid ett tillfälle och vad jag förstått ska det vara okej viktmässigt men eftersom stor del av det är betfor & lucern som sväller en del när det blötläggs så blir det ju enorm volym på fodret, närmare 6 liter totalt som han får. För att få upp fosforhalten är tanken att han ska få drygt 0,3 kg vetekli också vilket blir ytterligare en liter.
Är det verkligen ok? Hästen klagar ju inte men jag tycker det känns som en enormt stor mängd att få vid ett utfodringstillfälle.
Följer man de vanligaste utfodringsrekommendationerna ska han kunna äta 2,4 kg kraftfoder per tillfälle max, dvs utan lucernet men som sagt - jag tycker det är en enorm mängd med 6-7 liter foder, men det kanske är "normalt"?
Med vänliga hälsningar
Chess
Varför delar du inte upp det på två gånger bara?
#1 Nu när de fortfarande går ute 24/7 är det svårt rent praktiskt men vid installning ska jag definitivt göra det. Men frågan var som sagt ifall 6-7 liter kraftfoder i samma giva är för mycket eller om det är ok eftersom vikten endast är 1,9 kg?
Med vänliga hälsningar
Chess