SMHN!
Det här med finmaskiga hönät diskuteras mycket från och till. Kör en omgång till. Vad har ni för tycke om fördelar och nackdelar om detta? Har hört från en del stallinnehavare att dessa nät får absolut inte förekomma här och andra tycker det är en gudagåva
Har själv dessa nät. Tycker dessa är jättebra för ponnys som dammsuger det "lilla" hö de får för att hålla vikten och sen står utan massor med timmar som verkligen inte är bra
Började i januari-13 med hönät på lösdriften. Är det bästa jag har gjort! Efter några inkörnings veckor med både hö på backen och i näten så gick jag över till näten. Har mina nät hängande i skogen löst mellan träden. Har en lösdrift med mesta dels russ och några nordsvenskar, går mellan 7-9 st hästar tillsammans. Har uppsatt 4 eller 5 nät som fylls på tre ibland fyra ggr/dag( -30 grader fylls på oftare). Har sedan start av hönäten fått lugnt och skönt i hagen, förut när jag kom med höpåsarna vart jag nästan omkullsprungen av hungriga hästar och maten tog snabbt slut. Nu finns det oftast lite hö kvar i näten när jag fyller på mer. Hästarna kommer hasande i sakta mak och ingen stressar. Visst går det mer hö/hösilage än tidigare men att veta att ingen av hästarna behöver stressa över maten överväger allt. Visst slits näten, har dom billiga från en känd hästaffär. Får lagas när kantbanden släpper i sömmarna men alla tolv nät är fortfarnde hela trots tuffa tag.
Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

jag kör hönät till min i boxen, funkar super. Han har förr varit en riktig drake vid fodringar, böjt galler och sparkat sönder boxväggarna, alltid blivit förvisad längst in i hörnet och även fått gå i egen hage för att han varit så arg.
Nu sedan han fick sitt nät så låter han väggarna vara. Han får även så pass mycket hö i hagen att han numera äter i samma hög som de andra hästarna! Jag hade gärna haft nät även i hagen men det vill inte de andra. Men vi ger i stort sett fri tillgång ändå så det gör inte så mycket för min del.
vill tipsa om det helt nya nätet Optimal. -> http://slowfeeding.se/
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

har ochså positivt att säga om näten. Maten håller längre, hästarna är lugna och mätta. Men min häst blir grinig när hon inte kan äta fritt, men det börjar lägga sig. Valacken hon går med vaktade tidigare på maten och var "elak" nu, han som aldrig kunnat gå med ston går med min häst och dem är goda vänner:) dessa nät är guld!
Nackdelar med nät, om man hänger upp dem så kan hästar fastna i dem. Jag pratade med en tjej vars ena ponny hade lyckats sno det nästan helt tomma nätet runt halsen och höll på att strypa sig själv. Så detta är inte hörsägen, detta är direkt från en person till mig.
Vilket givetvis startade en livlig diskussion HUR ska man få näten till att vara säkra från liknande olyckor? Visst av alla jag vet om och som har nät så har EN häst fastnat så olyckligt att det kunde kostat hans liv. MEN alla andra som klarar av näten utan att fastna är ju ett antal det med.
Den enda gång min har fastnat var när han av nån outgrundlig anledning sparkade på hönätet, och fick in framhoven mellan sidorna uppe vid öppningen och rev ner nätet på ena sidan. En tjej i stallet såg detta och hjälpte honom loss och satte upp nätet så gott hon kunde igen.
Efter det + att jag upptäckte att han började äta höet direkt mellan öppningen och knutarna, han alltså fippla ner hela mulen emellan och åt uppifrån! Så satte jag ett balaband i två lösa pistolspännen som jag trär runt öppningen och liksom "syr igen" öppningen.
Själv har jag nät i boxen. Har det största nätet innan det blir bal-nät till min häst. Det är minst 10 kg hösilage i det varje dag och han äter upp nästan allt. Ofta är det uppemot 15kg i nätet.
Hitendags har jag haft mitt nät fastspänt i gallret mellan boxarna men det skramlar och slår så hemskt när Harry drar ut hö så i år ska jag sätta upp ringar i en fast vägg så det inte låter lika hemskt då det är störande för de andra hästarna + andra folket i stallet.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#4 Det är ju inte kul att det händer 😕 det finns fördelar och nackdelar med allt. Den stallhållare jag hälsade på fick man använda på egen risk efter denne pratat med länsstyrelsen om detta och de hade inte rekomenderat att använda nät om de hängde högre upp, men då om de hänger längre ner som din #4 så finns risken att fastna om de ex. rullar i boxen
Varning OT!
#4 Men guuuud vad mysigt att sitta och äta och dricka kaffe tillsammans med sin häst! Det brukar jag också försöka göra för det är verkligen så lugnande för själen och ett toppensätt att knyta band med sin häst! Föreställ en regnande dag när himlen verkligen öppnat sig, man bestämmer sig för att vänta ut regnet och slår sig ner i boxen tillsammans med sin häst och njuuuuter! Man hör tuggandet av hästen och det lugnet som är i stallet vid matdags och man supprar kaffe medans man bara sitter och ÄR!
Ursäktar mitt OT, tillbaks till hönät!
jag har ett i boxen till min å är sååååå glad att jag fixade de.. har märkt att min häst även äter mycket långsammare ute där de bara ligger på marken så kan inte bli bättre=) ska försöka få dom andra i hagen med på att ha nmät i hagen ,ed så man slipper passa på hästarna flera gånger om dagen å så att tuggtiden blir längre
Har småmaskigt hönät i boxen till min. Brukar alltid finnas kvar mat på morgonen (om inte jag är sen). Så jag tycker det är jättebra. I år blir det fri tillgång i hagen och SMHN i boxen. Funderar i år på att blanda med halm i boxen, eftersom dom får fri tillgång ute (visserligen har vi tänkt ha ett nät över, men maskorna på det är väl 4-5cm nåt sånt, så det är ju stort men gör ju ändå att det blir lite mer pill än när det är fritt fram att stoppa in hela huvudet i balen och bara trycka in så mkt det går på så kort tid som möjligt).
Medarbetare på westernridning.ifokus
#8 Vi har ju islandshästar av den rundare sorten, så när det finns mycket bete i hagen så får mina bara gräsfröhalm inne på nätterna i sina nät. Jag tycker att om de har helt obegränsat med mat på dagarna så kan de klara sig med "nödproviant" på nätterna. Och faktiskt så har matvraket inte blivit lika rund i år :D
#9 Jag tänker bara som så, om det är gooood mat i hagen på dagen och sedan kommer man in på kvällen och där är äääcklig mat. Då kanske man väljer att inte äta inne om det inte är så att man måste för att magen kurrar något förfärligt (och det vet jag att hästar kan stå med länge om maten som erbjuds är äcklig), och då tänker jag att när man väl kommer ut i hagen så är det kanske större risk att hästarna vråläter/vräker i sig.
#5 sen som sagt, jag har det största vanliga nätet som finns så det hänger ner långt. Jag prioriterar en låg ätställning med tanke på förslitning av tänder och nacke/rygg. Däremot sen jag tog denna bilden så hade jag lagt till en avlagd snokrem som jag satte i mitten för att hålla uppe mitten mera, dels för att stallgolvet lutar lite mot den väggen så kisset hamnade ju under nätet så ville ha frigång mellan nät och strö så det inte mot förmodan suger åt sig urin upp i nät och hö.
#6 inte kaffe i mitt fall, men varma koppens fruktsoppa. Innan jag fick tagit denna bilden hade jag fått sitta och vifta som en tok för att få ha min frukost ifred ;)
#8 vi har också fri tillgång i hagen, vilket är skönt. Men tror inte de andra skulle gå med på att sätta SMHN på balarna. Allt som är nytt är farligt och opålitligt, visst kan en häst fastna med sko eller brodd. men hitendags har inte jag hör talas om det.
#11 Vi tänkte sätta som en pallkrage runt eftersom en häst är skodd. Fast eftersom en rundbal är större än en pall så tänkte vi att vi bygger en egen pallkrage av 6 småbitar (60cm höga och xxcm breda) plyfa som vi sätter gångjärn på, lagom stort för att sätta runt balen.
#12 Superbra idé! 👍
Jag har hönät och är jättenöjd!
Jag har mina på pallar med en pallkrage runt på marken då jag heller inte vill att de ska äta från en onaturlig ställning!
Dock har mina lärt sig att äta slut ganska snart nu så ska skaffa mindre rutor. (Har 3.5 just nu, dvs de från caisas shop) Till dom stora hästarna så blir det "lagom" men till små lättfödda ponnyer kan jag inte ge fri tillgång i näten då de får i sig för mycket iaf.
Däremot tycker jag de är väldigt bra inne (och ute) för att förhindra att de sprider ut höt i boxen/på marken då jag har torv och inte halm.
Hakuna matata!
Min häst har haft fri tillgång till grovfoder under den tiden jag haft honom och är allt annat än en stressätare. Stallägaren där jag har min häst inackorderad sköter utfodringen, och på vintermorgnar går hon ut två timmar tidigare till stallet och ger min häst mat för att han ska hinna äta upp innan det är dags att ta ut dom i hagen ;) Så jag ser ingen anledning till att köpa hönät till min häst, men har inget emot det och jag känner många som använder sig av det :) En gammal vän till mig fick avliva sin förra häst pga. magsår som uppkom för att hästens mage inte hade något att jobba med eftersom den åt för snabbt, så nu har hon hönät till alla sina hästar.

#15 fri tillgång - men ändå går upp 2 timmar tidigare för att fodra så hästen hinner äta upp innan den går ut? 🤔
#16 Reagerade på det jag med. Fick inte riktigt ihop den ekvationen.
#16 och #17 Hon ger honom kraftfoder? :) Edit Jag måste bara fråga, och jag hoppas att ni inte tar det på fel sätt, men varför antyder ni det värsta först? Bara för att det inte framgick som en självklarhet i texten att det var just kraftfoder så tar folk det automatiskt på fel sätt, tror det värsta om en och blir misstänksamma/dömande. Det är möjligt att det inte var så ni menade det, för det är svårt att uttrycka sig i text, men det har hänt allt för många gånger på detta forumet att folk hoppar på varandra över missförstånd. Som sagt, jag säger inte att ni menade det som påhopp, men det var så jag tog det. Lätt att missförstå/bli missförstådd i skriven text :)
#18 jag fick inte ihopa det heller, men tolkade det som att din häst får sin högiva och på två timmar hinner han äta upp. Han kanske har helt fri tillgång ute, resonerade jag.
Precis som min, helt fri tillgång ute men begränsad inne även om han har mer mat än han äter upp på en natt.
Men jag kan säga så, att har du en häst som tar 2 timmar på sig att äta upp sitt kraftfoder och förutsatt att tänder o så är som de ska (det utgår jag ifrån) så ska du som hästägare bara tacka o ta emot! Som slipper ha en häst som slänger i sig sitt kraftfoder och riskerar foderstrupsförstoppning och annat sådant! Grattis! (och detta säger jag helt utan sarkasm och ironi!)
Själv funderar jag på att köpa 2 stycken enkiloshantlar och lägga i krubban till min så han inte hetsäter sitt kraftfoder som han får morgon och kväll. han hetsäter det för att han tycker det är gott, inte för att han svälter ^^ svårt o göra det emd fri tillgång dygnet runt ^^
Jo, precis som jag skrev i inlägg #18 "Bara för att det inte framgick som en självklarhet i texten att det var just kraftfoder" så förstod jag också i efterhand att jag kanske inte skrev så tydligt, men blir fortfarande lite… förbryllad över att folk hela tiden antar det värsta först. Självklart inte just i denna tråden, men det uppstår ofta argument just pga liknande missförstånd.
Jag tror inte han tar två timmar på sig att äta upp, men stallägaren ger honom hans mat två timmar före dom andra hästarna får sin mat just för att han äter långsamt och är måttligt intresserad av mat överlag. Han skiftar liksom mellan att äta hösilage och kraftfoder, och äter inte upp allt på en gång. Jättepraktiskt tycker jag! Självklart var jag rädd för tandfel etc. i början, men han kollas regelbundet, och än är där inga fel, så han är nog bara sådan :)
Jo, de allra flesta hästarna äter ju gärna kraftfoder med god aptit, så jag kan förstå din pålle ;)
#18 För att jag själv aldrig någonsin har gett kraftfoder på morgonen. Så jag hade inte kunnat lista ut det om du så hotade mig ;P Jag tyckte inte heller att det jag skrev var något elakt eller dömande mot dig. Och antar det värsta? Vad är det som är värst? Varken fri tillgång, begränsad tillgång eller skrivfel är värst. Men det är fortfarande helt omöjligt att förstå när det står både ock!! Jag fick bara inte ihop din text.
Fri tillgång, fast han får en giva på morgonen som han måste hinna äta upp, alltså hade han ingenting innan tolkade jag det som - vilket i mina ögon inte är fri tillgång. Det är begränsad tillgång, vilket inte är fel men det är inte detsamma som fri tillgång. Så ditt inlägg kändes som dubbelt innebörd.
Som jag skrivit i #18 och upprepat i #20: "för att det inte framgick som en självklarhet i texten att det var just kraftfoder"
Med det värsta, i just denna situationen, så menade jag att folk hakar upp sig på småsaker i en text, skriven över internet. Att folk måste ifrågasätta saker och kan inte bara strunta i om något är olkart och gå vidare.
Som skrivit i inlägg #18 "Som sagt, jag säger inte att ni menade det som påhopp, men det var så jag tog det. Lätt att missförstå/bli missförstådd i skriven text :)"
Så jag ville inte på något sätt anklaga er för påhopp, bara nämna att det var så jag tog det :)
Nu blir det dock OT, så jag tycker vi släpper det. Blev ett missförstånd bara :) Nu vet resten som läser vad jag menade i alla fall

#18 och varför antar du att vi menar "det värsta"?
Du kastar sten i glashus. Du antog det värsta om oss. Varför inte följa dina egna tips först innan du läxar upp oss andra? ☝️🙂
Det är inte direkt vanligt med hästar som behöver 2 timmar för att äta upp kraftfodret, ännu mindre vanligt är det att man ändrar hela sin morgonrutin bara för en häst som äter så sakta. (hos oss hade vi minskat den kraftfodermängden på morgonen för att passa in i gruppen). Så ursäkta att kraftfoder inte är det första man tänker på.
Men då vet vi nu då 🙂
För att jag (precis som jag skrivit i inlägg #18 och #22) kände mig påhoppad? Hur som helst så uppstod det ju bara ett missförstånd, och som sagt, så tycker jag vi slutar gå mer OT :)
Tagga ner nu alla, jag ville höra era för och nackdelar med SMHN och inte era andra fodringshistorier. 😕 dessa diskutioner kan tas i en annan tråd. punkt slut.
#18 tänkte på en sak vill inte vara dum på något sätt alls men min kompis hade samma sak med sin häst hon åt så långsamt kraft och Hö . Men när hon kolla med tandläkare hade hon jätte vassa kanter som gjorde att hon åt så långsamt . Borde kanske kolla tänderna ? :) Min häst är också jätte lugn när det gäller mat bryr sig inte alls och äter långsamt men inte så långsamt man måste skilja på långsamt och för långsamt .
Läs gärna inlägg #20 ;)
Jag är så nojig över att hästen ska lite tänderna fel så vet ej om SMHN är något bra igentligen men hadde det ett tag funka väl bra men min häst är inte glupsk och äger Långsamt (tänderna kollade) men då jag hadde SMHN så var det en självklarhet ATG ha på mankhöjd . Det är så otroligt skadlit för hästen att äta så högt . Kroppen tar skada och tänderna. Min hästar har krubban långt ner mina storahästar på 170+ har krubban längre ned än knäna för att inte kroppen ska ta skada de ska ju endå hålla tävling i många år . Kolla denna artikel http://gotlandsruss.ifokus.se/articles/4d71496cb9cb46224405db1f-placering-av-fodervatten 27 missa det helt men skönt det är så hästar ska va :)
Jag har tänkt att ha hönät nu när jag stallar in min häst under nätterna, för tillfället kommer hon dock att få löst hö till frukost och lunch fram tills min kompis flyttar dit sina hästar som hon ska gå ihop med då kommer dom att få så pass mycket till frukost i nät att det räcker hela dagen för att den som fodrar lunch troligtvis inte kommer orka gå in och ge i nätet. Anledningen till att min inte kommer ha i hönät i hagen i början är för att det är någon annan som kommer släppa ut henne då, sedan är det min kompis.
#29 Varför inte hänga in hönätet dagen innan och ha permanent i hagen?
#10 Jo, så är det nog till viss del. Men vi ger inte mer i näten än det bara blir lite kvar och i vart fall någon gång i veckan så byter vi ut "bottenslatten". De äter, men inte mer än de "måste" och på morgonen håller de sig lite. Dock har de slutat stressa för att få komma ut (som de gjorde när det fick "givor"), så jag tror inte det är så farligt.
Om fodret faktiskt ÄR äckligt (dvs skämt/förorenat på något sätt) så märks det direkt, faktiskt redan på kvällen när vi nattar dem - DÅ äter de inte alls och blir stressade. Skulle de gå hela natten skulle de nog ha väldigt bråttom ut… Tack och lov att de är känsliga och visar det, för jag vill inte att de äter dåligt foder och de upptäcker det låångt före mig!
Vår ena häst MÅSTE vi begränsa på något sätt, han äter ihjäl sig annars - bokstavligt talat. Förra våren så ökade han kanske 15 cm på en vecka! Han blev så tjock att vi inte vågade rida och kunde inte ens gå promenader med honom. I våras hade vi kommit så långt att vi kunde börja rida igen och han känns piggare och gladare.
#14 Var finns det hönät men mindre maskor än Caisas? Det kunde vi behöva, iaf till Matvraket ;D
#28 Jag är också rädd om pållarnas tänder! Vi har SMHN, de hänger kanske 10 cm över ströbädd/mark och hästarna väljer själv att äta lågt (öven om jag funderat på att Matvraket kanske gör som någon skrev ovan; äter i hålen på ovansidan - då köpte jag karbinhakar som jag fäste igen hålen med, det blev för jobbigt att sy med balsnöre eftersom jag fyller varje dag).
31 . Visst är det läskigt man vet aldrig vad som är bra eller inte ett svårt de där alltså . Hadde SMHN i ett år inga problem med tänderna men man vet ju aldrig hur det påverkar . Så vi har en Hö krubba där vi lägger höt löst så kan de välja ibland väljer dem i näten men oftast i krubban . (Inte glupska hästar lugna när det gäller mat.
#31 Sen jag började "sy igen" hönätet så har han ätit från nederkanten av hönätet, däremot när jag satte extra karbinhakar/pistolhakar och liknande i överkanten så vid flera tillfällen hade han knäppt upp dem eller ändå lyckats klämma ner mulen mellan två hakar….
Jag har fått Harry för alla mina synder, han är så smart när det gäller mat.
Jag fyller också på nätet varje dag, men själva trädningen av nätet går snabbt när man vant sig, tar inte mer än två minuter extra en minut att trassla upp det och en minut att trassla dit det. :)
Det här med tänderna och hönätens inverkan har jag lite svårt att förstå, de brukar ju gnaga på bla grenar och dyligt i hagen så vad skulle inverka då? Mycket intressant detta, finns det några vetenskapliga undersökningar gjort på detta?
Inte vad jag känner till, men för 30 år sen eller så vart det inte ovanligt med höhäckar i boxarna. Som skulle sitta i minst ögonhöjd på hästen. Då fick en del hästar förslitningsskador på tänderna för att de tuggade i en uppåtgående vinkel men käken, samt att rygg, nacke och hals tog mycket stryk när de stod på det här viset och åt.
Sålänge ett nät hänger under mankhöjden på hästen så kommer den inte att förslita sig eller tänderna. Eftersom många hästar som betar också ställer sig i neutralläge. DVs med huvudet rakt ut och tuggar utan markkontakt.
Så mitt resonemang har alltid varit att när hästen är neutral, där den gärna står och tuggar bekvämt, där är ok att hänga hönäten.
Traditionen med att hänga nät högt är för att annars fastnar hästarna, speciellt med traditionella hönät där öglorna är så stora att en normalstor häst kan fastna med en framhov i. Då var man tvungen att höja upp det så pass högt att nätet kom utanför sparkzonen.

Vill återigen tipsa om det nya nätet Optimal som är tänkt att förhindra att skodda hästar fastnar samt ger en bättre ätvinkel 🙂http://slowfeeding.se/
Jag har tänkt prova det till min kuse i vinter 🙂
#36 nice!
Hos Gävlenät kan man beställa nät efter egna önskemål om maskstorlek och storlek på nätet. (Samt material och färg)
Hakuna matata!
#38 Har dessa någon hemsida att kika på??
#39 Man får gärna prova att googla… Hemsidan heter "www.gavlenat.se"
Hakuna matata!
I fredags/igår så satte jag mig och lagade Harrys SMHN, som ajg inte lagat på två säsonger. Tog totalt 4 timmar, var en hel del hål + ett par ställen som vart riktigt svårlagade. Men resultetet blev bra. Nu håller det en säsong till, sen får vi väl se om jag får köpa ett nytt nät eller inte till vintern 2014.
#41 Hoppsan, vad hade hänt??
#41 lite lagom våldsamt ätande…. han drar och sliter en del, inte i själva nätet men i höet. ibland har han lyckats dra ut tussar som är lika tjocka som min handled genom en ruta som är knappt 3x3cm.
Sen har själva upphängningen skavt, ett tag så hade jag rep som höll nätet uppe men det slet sönder förmycket så att nätet gick sönder av den anledningen. Nu hänger jag bara upp i metall-krokar annars sliter det förmycket.
Med tanke på att när Harry drar loss höet så lyfter han hela nätet en 20-40cm från väggen innan han sliter loss tussen/tussen lossnar och nätet far med ett rejält dunk-bonk-krasch rätt in i väggen. (anledningen till att jag byter vägg att hänga nätet på denna säsongen.;) )
Men eftersom jag handsydde alla lagningar så tog det sin tid. Med amskin hade jag nog inte kunnat laga nätet så bra som jag fick gjort det nu. Det är inte den vackraste lagningen jag gjort, men det är inget fel på den! :D
Jag ska testa SMHN för första gången i år, blir riktigt spännande att se hur många nät pållarna kommer att paja för mig 🙂 Unghästarna kommer dock som vanligt att ha helt fri tillgång (ställer ut rundbalar i hagen med krage runt för att undvika spill).
Har köpt Hööks stora nät (120*90) till att börja med - hur många kg torrt hö kan man knyckla ner i ett sådant?
Med vänliga hälsningar
Chess
#44 hööks egna nät vart iaf i första omgången rätt dåliga och gick sönder snabbt, men man kan hoppas de fixat bättre material som är hållbarar nu, de har ju ändå haft det nu nått år. :)
rapportera gärna hur hööksnäten funkar.
Jag har dom hööksnäten och jag är supernöjd. Har ett av dom gamla och 3 av dom nya. Har aldrig gått sönder för mig, trots att jag har ganska våldsamma hästar. Den ena hästen har jag sett äta ur andra nät och jag har aldrig haft ett helt nät innan, men dessa håller.
Hur mycket man får i beror på hur hårt packat höet är när man trycker i det. Tar man från rundbal så man måste dra loss och packa om så går det inte i lika mkt som om du har småbalar som man trycker ner.
Det går att få ner en hel småbal på 12-13kg, men det är pilligt. Men jag brukade ge 8-10kg från packad småbal (torrhö) på kvällen och det var inga problem att pilla ner.
#46 Då låter det som att det blir perfekt för oss mängdmässigt, hoppas bara att näten håller nu! 🙂
Med vänliga hälsningar
Chess
Till våra hästar var det verkligen en gudagåva! Från att ha kallats för mördarhäst är min häst numera världens snällaste att ta in och ut från hagen :)
Hittills är jag mycket nöjd!
Har Hööks-nätet modell större uppspänt i hagen och att få ner en höbal på 9-11 kg är nemas problemas (jag kör ner hela balen och skär därefter loss balsnörena). Då nätet sitter mellan två träd så roar sig pållarna med att stå och gunga det fram och tillbaka när de står på varsin sida och äter 😛 Fick dock med balsnöre "sy igen" öppningen i toppen (precis som #33 ) då min gamla dam genast såg att där fick hon plats med sin mule och slapp kämpa för höet… 🙂
Men är överlag mycket nöjd, hästarna äter ungefär lika mycket som när de fick i högar 3 ggr/dag men nu har de att pilla med hela dagen istället för att min stressade valack skulle kasta i sig hälften av sitt på 10 min och sedan vara "mätt" så att gammeltanten åt för båda och han blev därmed utan sen när han var hungrig igen… Valacken är inte heller lika påstridig när jag kommer ut och fyller på nätet som när jag kom med hökärran 3 ggr/dag, då var han nästintill aggressiv - nu bryr han sig inte om att jag kör en hel höbal tvärs genom hagen.
Med vänliga hälsningar
Chess
Tänk på vad magsårsförhindrande dessa hönäten är 👍 och även stressa själv då för att servera lunch.
Fjordingen vi lånar hade först dubbla vanliga hönät, men det var ju ett otroligt pillande med dessa så vi köpte ett småmaskigt mindre modell från Hööks. Nu äter han mycket långsammare (annars slukade han tre kg i samma hastighet som russet utan hönät åt två kg :O), och det är väldigt skönt för annars stod han där och surade när hans var slut. Enda problemet är att han är så glupsk så han sliter ju tag i hela nätet i land. Nu på sommaren efter att ha haft det i två säsonger fick vi sy ihop där han hade gjort sönder, men överlag tycker vi att det funkar bra :). Och precis som flera andra upptäckte han ju rätt fort att det gick att stoppa ner mulen i öppningarna, så dom fick vi ju snöra ihop ;)