hjälp! Rymningsbenägen!
Idag fick jag ett samtal i skolan att min häst hade rymt. Jag började genast rusa runt och försökte få tag på någon som kunde få in henne. Fem minuter senare ringer de och säger att hon är inne igen, men att en annan som tagit in henne kommit förbi och sagt att hon höll på att rymma hela tiden. Hon har nämligen upptäckt havrefältet på andra sidan vägen, och det faktum att det inte är någon el i staketet. Nu går hon i alla fall härhemma och suckar över sin ömmande mage. Hon kan ha mindre kolik efter all havre hon proppat i sig, men det är ingen större fara med henne. Nu till frågan. Finns det något sätt att göra hagen mer rymningssäker? Ge mig alla tips ni har, vi har ingen elkontakt vid hagen så det funkar inte. Billiga elalternativ som inte kräver elkontakt eller andra idéer! Vi har tre linor med tråd men det spelar ju ingen roll när hästen insett att den kan gå ut utan att få sig en stöt. :)
Det finns ju elaggregat som drivs av bilbatterier, såna som är kopplade till tex solseller ska hålla längre utan att laddas.
kanske nån du känner har ett sånt aggregat som du kan låna och testa innan du köper ett?
annars så är ju nått annat slags stängsel än trådar ett måste, för faktiskt tror man lite för mycket på hästens moral om man tror att h*n inte ska gå ut från en hage som inte har nått slags motstånd alls bara dör att du vill det. Människor följer ju inte såna regler så varför ska en häst det.
l'm back
Batteridrivet elaggregat! Det har vi till våra sommarhagar och det är bra fart i det!!!

El eller trästaket/ rör… ser ingen annan lösning. Bilbatteri funkar som #1 säger.
Vi har bilbatteridrivet aggregat (12V). Fungerar jättebra. Får ladda batteriet en natt i veckan ungefär.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Att skaffa ett elaggregat som drivs på bilbatteri är nog den absolut billigaste och mest praktiska lösningen för dig när eltråd redan sitter uppe.
Kostar en slant givetvis, men kostar defenitivt mer att ta hand om en förrymd häst med kolik, eller som trasslat in sig i eltråden och fått skärskador. Kan bli riktigt hemska sår där! Fixa så snart som möjligt så att hon hinner få lite respekt innan vintern, när det alltid är svårt med staketen, så ni inte blir tvugna att sätta upp plank mitt i vintern. Inge kul ;/
Hakuna matata!
Kolla Blocket & tradera där det nu efter sommaren kan finnas bra priser på aggregat när sommarbetet är över och folk säljer av. Se till att inte snåla med jordspetten och att få igång strömmen så snart som möjligt för att få stopp på rymningarna innan något händer!
Och du har givetvis sökt på forumet om "rymmare" , och inte hittat något svar? Jag fick "Ungefär 783 resultat".
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#7 Det där "lät" lite sarkastiskt… (Åtminstone i mina ögon…)
Varför tycker folk att det är fel att starta en ny tråd istället för att rota i alla gamla?
Det kan ju komma fram nya saker & de som svarat i en tråd & tycker det blir tjatigt behöver ju inte kommentera i de nya… 😉
Många gamla trådar är ju väldigt långa oxå & då tycker iallafall JAG att det är enklare att starta en ny för aktuella svar & inte behöva sitta i evigheter & leta igenom allt det gamla…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#0 Som det skrivits ovan så är nog det enklaste att skaffa ett batteridrivet aggregat & ett bilbatteri - båda brukar finnas skapligt billigt begagnat…
Sen får du inte glömma att räkna på hur mkt tråd det ska driva så du inte köper ett som är för klent (är det 2 km staket runt hagen & 3 trådar så ska aggregatet vara anpassat för ett staket på minst 6 km).
Hoppas det löser sig så du inte behöver gå & oroa dig för om hästen är där den ska eller inte! 👍
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#7 på en del sajter får man skit för att man startar nya trådar, på andra sidor får man skit för att man skriver i gamla trådar. Nu får ni väl för fan ta och ge er! Håll er till trådens ämne ist. TS du har fått många bra förslag. Det är din plikt som djurägare att skydda djuret så gott du kan. Så införskaffa ett aggregat med bilbatteri så ska du se att hästen säkert kommer sluta rymma. Men hur har ni det med bete? Stöd fodrar ni något? Hästen kanske helt enkelt är hungrig. Får hästen motion, är den uttråkad?

Men tanke på hur låg aktiviteten är på forumet nu för tiden så är nya trådar bara välkommet tycker jag! 🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag kopierade svaret som sökmotorn gav mig och det var "Ungefär 783 resultat", så om det uppfattas som sarkastiskt så måste "google" ändra på sig å det snaraste…..;-)
Anledningen till att skriva i EN tråd är att svaren som söks sedan finns enkelt tillgänligt för dom som vill veta något. Om man vill skriva bara för att få skriva en kopia om det som redan är skrivet så varsågod Men om man vill ha ett svar så är det enklare att söka upp det som redan är skrivet i ämnet i stället för att starta om allt på nytt. MEN jag kan ha missuppfattat detta med att starta trådar i ämnen som det redan finns svar på…
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Tack för svaren :) tycker det kan vara trevligt att starta en ny tråd för att se om det kommit in nya idéer, och dessutom så slipper man rota bland kommentarer där folk bara skriver att de tycker det och det. Men nu ska vi köpa ett aggregat :D. För tillfället går den lilla rymmaren i hagen härhemma (med mycket ström, så nu går hon absolut inte genom). Men tack för alla bra svar :D
#12 Nja det var snarare meningen innan det som jag reagerade på. (Och du har givetvis sökt på forumet om "rymmare" , och inte hittat något svar?)
#13 Ja, det kan ju bli så väldigt mkt att läsa igenom - så jag håller med dig, ny tråd när man vill det… ;)
Skönt att du har henne "säker" nu & hoppas du hittar ett både bra & billigt aggregat. :)
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!