Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3417 ggr
thenewbreed
0

Frusen och stela ben

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skrev förut om min kompis häst som valde att passa istället för att trava. Nu kom jag på en till sak jag/hon vill fråga om. 

Han är ganska gammal, 20,5 år,  och får väldigt ont på vintern och blir väldigt stel där bak. Han går lite konstigt tills han är uppvärmd. Han har två täcken på vintern och är varm på kroppen men just bakbenen blir riktigt kalla. Hon funderade på om man kunde typ linda benen eller nåt men vi båda vet faktiskt inte alls vad man kan göra åt problemet. 

Stå inne själv kanske inte är så kul liksom.

Medarbetare på bildredigering! :)

Elshira
0

Vi hade en häst förr som faktiskt frös om sina ben (eller åtminstone frös tack vare värmeförlusten i dem), var en ganska ädel häst med tunn päls även på vintern.

Att benen är kalla borde bero på dålig cirkulation. Om hästen blir stel pga den dåliga cirkulationen, eller dålig cirkulation pga att den är stel är svårt att veta.

Men prova att linda benen (inget stödbandage eller skydd då, utan bara för värmens skull), och se till att hästen rör på sig ordentligt i hagen. Kanske är det bästa för hästen att vara på lösdrift eller åtminstone ute så mycket som möjligt för att öka cirkulationen. Större hage, mer att göra i hagen, kompisar i hagen eller vad som för att försöka öka rörelsen. Är det stelhet pga ålder brukar de ha en tendens att stelna ihop inne över natten i boxen.

Men sen får man tänka på att både täcken och lindor inte värmer utan bara hjälper att behålla värmen. Står de stilla och blir kalla kan de ändå bli kalla under täcket. Back on track täcken/lindor är ju knappast billigt men kanske kan hjälpa?

Oavsett vad problemet beror på är ju ökad cirkulation alltid bra!

Hakuna matata!

Guling
0

#0  Jag skulle vilja tipsa om MSM & kanske även Glucosamin

Nu länkade jag till ett inköpsställe, men det finns mkt att läsa om man googlar oxå… ;)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Gronstedt
0

Prova med BoT-täcke över rygg, framför allt ländryggen, det kan förbättra rörligheten och cirkulationen i bakbenen.

Brollan1
0

Problemet ligger snarare i att kroppen är täckt medan benen inte är det. Det betyder att om hästen behöver röra sig så överhettear kroppen pga mycket isolering medan benen fryser pga ingen isolering, så hästen kan inte röra sig i den omfattningen att den kan hålla värmen i dom extremiteterna som inte är isolerade.

Lösningen i alla fall är rörelse och mat kombinerat med mindre isolering på kroppen så att rörelse blir möjligt och med värme som resultat, eller mera isolering på dom utsatta extremiteterna. Alternativt ändra levnadsförhållandena för hästen, som att ta in den tidigare, släpp in en häst som livar upp stämningen i hagen så att hästen rör sig mer, mata hästen med havre så den blir lite laddad och rör på sig själv. Vindskydd i hagen så hästen kan komma undan kylande vind.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Caroline L
3

Jag tror också det handlar om cirkulationen. Om hästen står still i det kalla länge kan detta hända precis som om man rider ut länge och sedan ställer in hästen stillastående i boxen.

Min förra häst fick ofta stela ben, hon rörde inte mycket på sig trots ung ålder. Vi släppte sedan in (som #4 nämnde) en livlig häst som genast livade upp allting och dom sprang omkring mycket, gick runt osv. Jag stretchade alltid hennes ben efter ridning och lät henne aldrig efter ett ridpass stå still i boxen direkt efter, utan antingen släppte jag ut henne i hagen eller lät henne stå i ca 15 min och sedan gick en liten promenad.

Bra med grovfoder hjälper hästen att hålla värmen. På det stallet fanns en 25 årig isis som aldrig hade täcke, men fri tillgång på grovfoder så hon "åt sig varm" samtidigt som hon hade två spralliga hästar som busade omkring dagarna i ända ;)… Dock deltog hon aldrig utan det var mest min häst som sprang omkring. Jag täckade av min häst tidigt i våras, hade ett varmt fleecefodrat vintertäcke men från 31 mars hade hon inget täcke alls. Också varmblod. Vinterpäls + grovfoder + aktivitet = bra cirkulation och hålla värmen.

Fanns även ett 23 årigt halvblod som aldrig bar täcke. Också fri tillgång på grovfoder. Nu vet jag inte hur din kompis häst är/mår frisk/sjuk eller om den är allmänt stel osv så jag kanske inte kan råda dig att ta av täcket men det jag menar är att om man ger mycket grovfoder håller dom värmen på det!

Lycka till!