passar istället för travar
Min kompis fick sin medryttarhäst, alltså hon behövde inte betala något för honom, för kanske ett år sen. En gammal travare som inte dragit in så mycket pengar som sen blivit utbildad till westernhäst och så har hon utbildat honom till engelskt-ridsätt därefter.
Han är gammal, 20 år, och har nu på typ senaste två veckorna börjat passa istället för att trava. Nu undrar både hon och jag om han kanske har ont eller om det kan vara något annat som gör att han hellre vill passa.
Jag vet att han blir riktigt stel på vintern och har svårt att lyfta bakbenen så han måste värmas upp riktigt ordentligt varjedag på vintern, men annars verkar det inte vara något. Min kompis trodde att ibland när han travar så kliver han på framhovarna och han kanske tycker det är obehagligt och väljer att passa istället?
Om det bara är något litet hyss han hittat på, hur får man honom att återgå till trav?
Slänger in en bild på honom för han är så vacker <3
Medarbetare på bildredigering! :)
Det är lättare för hästen att passa än trava, så hästar med lite sämre kondition eller muskler (som har den gångarten) väljer ibland pass istället. Detta med ryttare och utrustning på ryggen, utan (om man longerar eller tömkör) travar dom. Min gjorde så, den tråden finns här någonstans om du söker på passgång.
För att fatta mig kort så passar hästen om den inte orkar bära upp sig i trav/inte känner sig motiverad till det. Detta av mina egna erfarenheter, hade en travare förut.
#1 okay ja då ska jag säga det till henne, tack för svaret!
Om din kompis mjukgör hästen, jobbar med mjukgörande övningar så får hästen svårare att passa. Också när man rider över bommar eller cavaletti. Testa mycket volter, gärna små.
Min häst var väldigt fäst i sin pass, valde BARA den. Men efter ett tag kunde jag få fram traven men dessa övningar. Ett tips är att fatta galopp från skritt och sedan galoppera kanske 10 m och sedan sakta av till trav, detta fungerade för mig.
#3 okej tack för tipsen! :)