Vad för transport.
Är ute och spanar hästtransporter. och undrar vad man ska satsa på. Bilen får dra max 1600 och ja får dra max 1560 på mitt B-kort. låg bruttovikt och hög lastvikt är jag ute efter. Helst boggie och step up. Eller kombiramp. Vad för märken finns det som uppfyller detta. Gärna fronturlastning med.
Personligen ser jag inte vitsen med fronturlastning. Det kan bli ganska farligt med fronturlastning om man inte har en vältränad häst och har man en vältränad häst ser jag ingen vits med att lasta ur den fram, då går det ju lika bra att lasta ur bak. Däremot ser jag fördelen med step up/kombiramp.
Jag har en Valeryds Favorit. Totalvikt: 1500kg Lastvikt: 960kg, alltså väldigt stor lastvikt, jag kan köra båda mina hästar på vanligt B-kort efter min V70. Det är kapell-tak vilket drar ner vikten på själva vagnen och lämnar mer till lastvikten. Det är boggie, med riktig boggiefunktion där axlarna kompenserar. Är väldigt nöjd med min vagn. Det är visserligen en gammal vagn, men den var billig i inköp och den håller fortfarande måtten i många jämförelser. Det enda som är negativt med den är att den är aningen smal i jämförelse med nya kärror (fast om man jämför med kärror som är lika gamla så är den bred).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har en stor nordis som trycker på bommen bak, Så vill helst ha med fronturlastning. Lättare och få ur henne då. kapell, blir inte väldigt bullrigt.
#2 Varför inte träna henne att inte trycka på bommen bak? Min häst har också gjort det och jag har bara lärt henne att gå fram. Nu står hon lugnt när jag öppnar utan att trycka bakåt. Känns säkrare än att öppna fram och att hästen kastar sig framåt.
Hästtransporter är sällan ljudisolerade (jag har inte sett någon vad jag vet). Så med kapell blir ljudet mer normalt /dämpat, medan med helt tak så blir ljudet väldigt bullrigt och studsigt eftersom det blir lite mer resonans/eko.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ägaren till hästen har tränat på detta sen hon köpte henne för flera år sen, Men går inte träna bort.