Bra pris för boxplats?
Hej, jag funderar på att köpa häst och har hittat ett hätte bra ställe(har inte o varit o kollat in stallet än men känner en som haft sin häst där), stallet är centralt, inom malmö kommun, inte allt för många i stallet, bra hagar, nära ridhus, allt ingår i priset, in o uttag, täckesbyte, halm, kraftfoder o hö finns även paddock där. O detta kostar ca 2500 kr. Men min pappa (han kan knappt inget om hästar) tycker att det kostar för mycket. Tycker ni att det är ett bra pris? Vet ni något som jag kan säga till honom så att han förstår att det är ett bra pris, så skulle jag blir jätte glad! (:
Menar du att för 2500 är allt ingående? Då tycker jag det är ett ok pris. Speciellt i och med att stallet ligger i/utanför en storstad där priserna lätt blir högre.
Hur mycket hö ingår?
Det finns säkert billigare, men säkert mycket dyrare också. Jag bor också precis utanför en storstad och i mitt första stall kostade den 2000 med allt och det senare 3000. Skillnaden var att det förstnämnda var ett kollektivstall och dom är billigare, medans det andra var ett helinackorderingsstall vilket det låter lite på ditt med eftersom allt var ingående.
Nämn för din far att allt är ingående, du slipper åka ut tidigt på morgonen för att släppa ut alla hästar eller fodra alla hästar på kvällen.
Men du får räkna med (om du skor) att varannan månad blir det ca en tusenlapp dyrare med hovslagare.
Om hästen blir sjuk måste du ha råd med veterinärvård.
Är det din pappa som ska betala allt? Då är det förstås han som får känna efter vad han har råd att avvara. Mina föräldrar hade aldrig gått med på att betala en häst åt mig. Jag fick betala allt själv.
Du kan ju kolla runt efter billigare stall, tex kollektivstall. Dom brukar ha en låg kallhyra och sedan får du köpa till strö och grovfoder. Där får man även hjälpa till med åtaganden.
Jag skulle säga att det är ett jättebra pris om allt det där ingår! Men jag bor i sthlm också :)
Jag ska betala allt själv, men då jag är under arton, så vill jag att mina föräldrar ska vara med o veta vad allt skulle kosta o sånt. Ska kolla runt mer!
Jag själv betalar 5000kr/mån för allt det där.. :P Så 2500 är jättebilligt tycker jag! Iof bor jag lite utanför stockholm så finns ännu dyrare än det jag betalar! :P
Om du ska betala allt själv är det du som får tänka efter vad du har råd att lägga ut. Men med ALLT ingående på helinackordering är 2500 ett billigt pris. Men som sagt med kollektiv kommer man undan billigare, så du får tänka på hur du vill att din vardag med hästen ska se ut, göra åtaganden eller ha alla tjänster ingående.
Det jag mest tänker på är om man inte sparar mycket foderkostnader när det ingår i priset? Nu är denna häst billig i drift som tur är. Hur mycket lägger ni alltsom allt i foderkostnad varje månad?
När fodret ingår så innebär det ju att man betalar det varje månad, istället för att betala det i klumpsumma. Här finns möjlighet att hämta hö antingen en gång i månaden (och därför ändå betala per månad), eller hämta stort lass direkt som håller hela vintern. Jag betalar ca 5-600:-/mån för hö till min häst (150cm quarter).
Men i det priset du betalar så betalar du en hel del extra för att få service och tillgång till ridhus och paddock. I ett kollektivstall så innebär det att du får gra mer sysslor själv, och därför slipper betala för det. Visst får du betala för allt separat, men det innebär också att du får valfrihet.
Tro inte att du inte betalar fullt pris för hö för att det ingår. Du betalar säkert lite mer, eftersom du slipper jobbet med att leta upp hö och se till att det kommer till stallet. Det handlar snarare om att man betalar för att slippa hålla på med allt, för att det ska finnas på plats.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ja vissa stall tillåter att man köper sitt eget hö och strö, en klumpsumma som sedan håller ett par månader fram beroende på hur mycket du köpt. På kollektivstallet köpte jag en egen pall med spån som skulle hålla fram tills nästa betessläpp. Då slapp jag köpa till strö som kanske landar på ca 300 kr i månaden beroende på hur mycket du använder. Hö köpte jag inte själv utan köpte per månad av stallägaren, min häst åt MYCKET (ca 20 kg per dag) och det landade på runt 1200 kr per månad. I början åt hon 15 kg som landade på 930 kr. 30 kr per dag. Resterande hästar åt endast totalt 6 kg hösilage per dag/häst. Så jag använde upp de mesta.
Detta till ett 158 cm varmblod.
När jag letar stall kollar jag såhär, (om hö ingår då) vad kg priset ligger på. De flesta har ca 2kr/kg. Då anser jag att det är ok att köpa per månad. Men hade det landat på 3,5kr/kg eller mer hade jag nog köpt eget. Om jag kommit undan billigare.
När jag flyttade till helinackorderingsstallet fick jag varken köpa eget strö eller grovfoder. Dock ingick bara 12 kg/dag. Så jag fick köpa till resterande 8 kg. Jag betalade 3000 kr för 12 kg hösilage, 3 säckar halmpellets och alla tjänster. Ytterligare 350 kr ca för täckesbyte. + tillköpet av hösilage då.
Personligen trivs jag bättre på kollektiv. Där hjälps alla åt, man får ta del av saker och lära känna de andras hästar. Sammarbeta mer osv.

Det var billigt!
Jag lägger ca 10000 om året på hö och 6000 på hösilage och lite extra på foderhalm, till två hästar, en svårfödd på 163 cm och en lättfödd på 150 cm. Den ena står på fri tillgång året runt och den andra kommer ha begränsat nu med bara hö.