Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1251 ggr
katerina_P
0

Rädd att stå i stallet

Jag har en tre årig häst, och hon är rädd att stå i stallet, när hon står i stallet börjar hon att stegra, kan inte stå still, och vill bara springa därifrån. Det blir ju lite farligt när hon drar och trampar mig på fötterna! Har ni någon bra förslag på vad man kan göra åt det?

Tusen
1
Brollan1
0

Ta in en annan häst samtidigt eftersom hästen inte är trygg inne i stallet med att bara vara med dig.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Spiritinthesky
1

Jag hade en ponny som var likadan! Jag tog in henne varje dag tillsammans med en eller flera andra hästar. Ignorerade hennes upptåg och pysslade med de andra hästarna och avslutade allt med att ge dem en hink med lite gott i. Ökade sedan med att börja pyssla med henne succesivt tills jag till slut kunde binda upp henne i boxen och pyssla.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

katerina_P
0

Hon beter sig så även när hon står i stallet med flera hästar! Jag ger henne lite hö medans hon står i stallgången, men hon försätter göra samma sak, blir lite läskigt när hon stegrar och försöker springa iväg…. Kan det va så att hon testar mig, eller försöker göra mig rädd? En person i stallet rekommenderade att man ska vara lite tuff med henne, kanske lite agressiv :/

katerina_P
0

#3 #2

Caroline L
3

#4 Kolla på henne om hon ser rädd/stressad ut eller bara envis. Då får du svaret på din fråga. Antar att hon bara beter sig såhär i stallgången eftersom jag uppfattar det som hon står installad och då fungerar ok i boxen?

Zahara
1

Hur är hon i boxen??

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LinaN
0

håller med #7 hur är hon i boxen? är det lugnt där?

är hon inte van vid att stå uppbunden så är det kanske inte så konstigt att hon blir uppjagad när hon sitter fast och inte förstår vad som förväntas av henne.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.