"Gropar" i ryggen
Det är så att min häst har fått som "gropar" i ryggen där sadeln sitter..
frågan är hur de kommer sig..
är de för att sadeln ligger fel/är fel?
för att han inte har tillräckligt med muskler?
jag som rider fel eller liknande?
några har sagt till mig att de är för att jag har en omvärmingsbar sadel.men varför skulle de vara orsaken? förklarade med att bossorna trycks ihop men jag har aldrig märkt nån skillnad på den sadeln jag har nu å alla jag haft tidigare. sadeln ska enligt utprovaren å säljaren vara både ull och luftstoppad.
jag har provat ut sadeln hos utprovare förra året.. å åkte dit för några veckor sen å kollade sadeln igen å då sa hon att de berodde på att sadeln var lite trång å att framvalvet rest sig pga att de var lite tajt å att när jag då satt i den så tryckte jag ner sadelns bakvals.. den är nu vidgad å ska passa honom igen. tror ni att de kommer att gå tillbaka?
eller är de musklerna som måste byggas upp?
jag har sett många hästar som har de såhär efter sadeln.
en massör kommer ut nästa tisdag å ska massera honom å kolla rygg å annat så ska även fråga henne.. men vore bra med lite fler tankar å åsikter.
vad tror ni?

Det är ett vanligt fenomen när sadeln ligger dåligt. Sadeln trycker på musklerna och hämmar blodcirkulationen så musklerna förtvinar. Har samma problem med min kuse, där är problemet att sadeln åker fram och då pekar bakvalvet ner i ryggen och ger sådana gropar. Jag har lagt till en fårskinnspadd under så nu åker inte sadeln fram längre och det blir mjukare för ryggmusklerna och detta har gett väldigt bra resultat, i kombination med tömkörning där han får jobba utan nåt tryck alls på ryggen.
Jag skulle dock behöva en helt annan sadel tror jag för att det ska bli helt bra. Jobbar på den biten 🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Eftersom sadeln är åtgärdad så borde problemet försvinna, massage är super för att hjälpa blodcirkulationen i musklerna att komma igång igen.
tack ska ni ha=) får se vad massören säger..
men tror ni att dekan gå tillbaka om vi säger att sadeln sitter som den ska å att han får massage? finns de nåt mer jag kan göra?
hur lång tid tror ni att de kan ta att åtgärdA?