Hur ställer ni er till spilta?
Jag undrar hur ställer ni er till att ha hästar i spilta?
Jag tycker att det är både bra och dåligt, man får se till individen. Många hästar uppskattar box men en halvblods valack jag skötte tidigare blev bara sur och aggresiv när han stog i box. Man kunde knappt gå in till han. Men sen när han fick stå i spilta ett tag blev han glad och positiv till allt. Så det är olika individer. Jag är däremot emot små spiltor utan dom ska vara stora och fina.

Jag gillar inte spilta. En häst kan ju inte rulla sig eller röra sig då så mycket. Men det är bra övning med unghästar.
Jag har nordesvensken i spilta där han han lugn o fin vi hade honom i box ett tag han bara vandrade runt och stressade upp sig+ att det var ett rent h-vete att mocka.
bra unghästträning men övrig tid box..

Jag tycker det är fel då det innebär ännu mindre möjlighet för hästen att röra sig och bete sig som den vill.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag gillar inte heller spiltor. Dels för det de andra säger att de inte kan röra sig lika fritt och sen även för att jag inte vill ha min häst bunden. Inbillar mig alltid att en häst kan fastna om den blir rädd och stegra sig eller nåt….
Spiltor är väl både på gott och ont !! finns ju vissa hästar som blir stressade av att kunna röra sig fritt i en box och då börjar att sparka sönder väggar mm , har varit med om en , personligen föredrar jag givetvis box , men som sagt det får avgöras från individ till individ.

En häst som står i spilta ska naturligtvis bara stå där nattetid, och då behöver den inte rulla rundor, utan den bara står och äter eller sover stående eller liggande, sen kan den rulla rundor så mycket den vill på dagen utomhus.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

En häst vill torka sig om den kommer in blöt på kvällen. Då rullar den sig. En häst vill kanske klia sig på ryggen. Då rullar den sig. men detta går inte om den har spilta. Man kan väl inte säga åt hästen att du får torka dig och klia dig i morgon på dagen när du kommer ut i hagen heller?

haha, joho gejsa det kan man väl göra. Fast om det är så snällt och om deförstår det. Det var en annan sak. hihi
Audiatur et altera pars
Jag gillar inte spilta speciellt mycket, och inte boxar heller när jag tänker på saken… Slår istället ett slag för lösdrift 

Det är ett lagförslag på gång att förbjuda spiltor och jag tror det är förbjudet i Finland säger en del. Hästen kommer till och med få rätt till att gå i hage varje dag, vilken den inte har nu (suck).
Jag kan tänka mig spiltor om man har lösdrift och man vill kunna ställa in alla hästar för en fodergiva under dagen eller för att torka. Då tar ju boxar onödig plats om det rör sig om att låta hästen stå en timma inne (för mat, torkar gör mina på max 20 minuter, har tagit tiden i vinter). Även att som Wanilj gör bygga spiltor för att lära hästen att stå bunden tycker jag är helt rätt. Det är en bra förberedelse för att lastträna och hästarna lär sig stå bundna. Dom kan ju hamna på en tävlings plats där ända uppstallningen är just spilta, då är det ju bra om dom kan stå i spilta.
Att låta en häst så hela natten i spilta tycker jag är synd, det är ju inte bra för blodcirkulationen, en häst är skapt för att röra på sig.
#11 kom genast att tänka på landets alla ridskolor som har många spiltor, det blir dyrt för dom och kanske kan dom inte hålla samma antal hästar som förr, om lagförslaget går igenom, efterspm boxar tar större plats, hoppas att att dom i sånna fall får bidrag till boxbyggandet. Kan man läsa nånstanns om lagförslaget?
Det är mkt disk om just ridskolorna nu då det blir svårt, precis som du skriver Tinka!

läskigt….
jag tycker inte heller om spiltor.hästen ska få röra sig fritt.men som sagt endel hästar trivs i spilta andra inte.men mina hästar får stå i box.

# 8 som Kiara skrev har nog hästen tokat innan du lämnar stallet, och då har du ju möjlihet att rykta den och samtidigt blir den ju riktigt kliad överallt, har själv en hingst som inte alls trivs i box, han går bara rundor och får ingen matro.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Min första tanke om spiltor är inte positiva men som de skrevs här finns de väl hästar som mår bättre i dem fast jag inte själv kan förstå det!
I Finland har jag dock aldrig sett en häst i spilta eller ett stall som har spiltor så jag blir riktigt förvånad att läsa om att vissa ridskolor har spiltor i Sverige.

#17# Förstår inte vad ni har för hästar som torkar på en halvtimma. Ingen av mina hästar torkar upp på flera timmar. Har både lång och kort päls. Inte 17 går det att rykta en blöt häst. Ibland när jag tar ut min ena häst på morgonen så är han fortfarande lite fuktig i pälsen.

Sessan! Vissa har inte spiltor nästan alla har det vad jag har sett här i Eskilstuna iaf.
mina torkar inte heller på kort tid.

#19 en New Forest och två knabstrupper

Att torka hästen på 20-30 minuter tycker jag låter lyxigt. Mina har inte förstått det i alla fall. Kan man testa med hårfön? haha
Nej,då det var ett skämt, så ni inte tror att jag är tokigare än vad jag är. Som om nu det vore möjligt 
Audiatur et altera pars

Jag tror det är mer skillnad på stall och stall plus hur man ryktar på vintern än vilka hästar man har. Eller så är det skillnad på hur blött regnet är på olika orter

Det beror nog på vad man vill se och inte. Vill man att hästen ska vara torr så ser den kanske torrare ut. Eller också har vil blötare regn. he he

haha, usch så blött mitt regn är. Eller så har jag taskigt ryktade hästar. *fniss*
Audiatur et altera pars

Ha, ha skönt att du har humorn kvar iaf Åsa precis som jag.
Hur är det står din andra häst själv nu eller hade du tre hästar?

Jag hade ju tack och lov tre stycken. Så jag slapp att bli stående med en ensam häst.
Dock är det ledsamt här hemma, och minstingen kunde inte alls förstå varför hon inte skulle få rida i sommar.
Så mamma har gjort det igen, lovat tösen en ny shettis. Denna gång en som inte kommer i det skick denna tös var.
Dock har jag kanske lovat för mycket då Beauty kostade massor under sin lilla tid hos oss. Men veterinär och hovslagare. Då hon skulle små verkas hela tiden så blev det ett fasligt rännande på hovslagare här ett tag. Men, det är inte mycket att göra åt nu. Jag gjorde allt som stod i min makt för att hjälpa henne, det räckte inte tyvärr. 
Men vi ser frammåt, och min humor har jag inte tappat, den är lika sjuk som vanligt
Audiatur et altera pars

Ja, jag förstår att det är jobbigt. Tycker det är helt förfärligt det som hänt. Men livet måste gå vidare med allt annat. Ni hittar säkert en fin shettis på annons. Ni kanske skulle köpa någon som har gått ponnytrav. När dom är över 15 år så får dom ju inte fortsätta tävla. En sådan är ju väldigt fint hanterad och välskött och säkert bra riden och det bästa på allt välkörd. Lycka till!