loppfrö..
var kan man köpa dem?
ska dem kokas? hur mycket vatten, hur länge?
hur mycket ska man ge varje dag?

Nej, dom behöver inte kokas. Man ger dom i maten så sväller dom i magen och tarmen.
Det heter pshylliumfrön. Vanliga affärer.

#1 behöver dem inte kokas? :O men det är väl några fröer man kokar? :S

Nej, dom blir slemmiga i tarmen och det är det som är meningen. Däremot kokar du eller lägger i hett vatten linfrön.
1 dl loppfrön om dagen gav jag i ca 1 månad.

#3 jaaaaa, det var linfrön jaaa.. men vad är det för skillnad på loppfrön och linfrön?
loppefröskal som jag alltid fått höra att det heter, köpte sandra via djursjukan i helsingborg. ring dom ?

Linfrön slemmar sig kanske inte som loppfrön. Har ingen aning. Bara som jag tror. Men loppfrön ger dom visst t o m på djursjukhuset har jag hört.
ja dom ger det på sjukhusen med, tror både cassie och riff fick det, eftersom sandra köpte detdärifrån.

och man ger varför?
för att det ska ta med skit ut. sånt som inte ska vara kvar i tarmen, finns liknande för människor.

Slemmet som blir tar med sig sandkorn osv.
det fungerar väl som ett slags smörjmedel för tarmen helt enkelt, hindrar förstoppning ect.

Ja, kanske det som linfrön nästan då. Men loppfrön får bättre slem än linfrön.
dom ser läskiga ut, skitsmå :)
men det funkar nog rätt bra tror jag.

menvadå., kan man ge bara för att ge lixom?
ja faktiskt. sandra gav nog alla tror jag efter att cassie dog, i förebyggande syfte.

Vad menar du lisette. Dessa frön finns att köpa i större affärer. Det är ingen medicin eller så. Dom används väl inom bakning tror jag.

jomen jag menar om man kan ge dom bara för att ge. måste man inte ha en speciell anledning?

Nej, du kan väl ge en omgång varje år för att kanske försöka få ut lite sand i tarmarna på varje häst. Något bättre måste det väl bli iaf. Det är inget farligt att ge det iaf.

så inget man ger varje dag då?
sandra gav lite varje dag.

Nej, du kan ge det i ca en månad åt gången. Ge det tex när det blivit frost ute efter en blöt och regnig höst och ev på våren en gång. För att vara på den säkra sidan.

igår började jag och mamma ge våra hästar loppfrö
Linfrön ger jag, det funkar super och är billigare än loppfrön :)

loppfrön fick ungstona i mitt stall efter koliken. båda hade sandkolik och då tyckte vet att de skulle äta det ngn månad efter, antar att det var fört att få ut ev sand som fanns kvar. men nu behöver de inte loppfrön längre. ges "torrt". vi fick iaf inte blanda ihop det med kraftfodret förrän precis innan de skulle äta det, då tappar det effekt och binder bara ihop det som finns i hinken istället för det som finns i magen.
linfrön äter flera hästar i stallet, inte roger, men det ska också ha ngn funktion för mage och tarm. tar väl också ut rester och smörjer men inte lika effektivt som loppfrön. ska kokas.
Lyrik äter nu en kur loppfrön för sina mage. Blandar det i kvällshinken med betfor, kli och hans pulver.
Annars får han kokt linfrö ½-1 dl per dag, i kvällsmaten så fort han står inne om nätterna.
Blir massa slem när man kokar det.

Du kan ge lopprön i förebyggande syfte om du vill och då ger du 1msk loppfrön i maten dagligen under vinter/vårmånaderna tex. Jag fick det som ordination på ett russ som var opererat för tarmvred av en vet på Helsingborgs djursjukhus! Hon sa att jag kunde ge alla hästar i samma stall detta, just i förebyggande syfte då!

#26# Men 1 msk låter lite faktist. Jag tror inte att en 1 msk gör så stor skillnad i en hästs tarmar av det.

#27 nej stor skillnad gör det inte men det förhindrar och underhåller tarmen! Minskar risken lite för att det ska hända något sa vet!

Fast du hade ett russ så har man en större häst så kan inte 1 msk göra någon skillnad. Själv gav jag 1 dl per dag.

Det kan du ha rätt i! Vågar inte svara på det men jag gav min travare 1msk i vintras med! Men men spelar ingen roll, jag har inget säkert svar så jag säger inget mer. hi hi

Hihi tror inte att det gör så stor skillnad då faktist. Vet inte heller men vet att man ska ge 1 dl om man tror att dom kan ha sand i tarmarna iaf.
Jag tror också att man får "brassa på lite" med mängden, om det ska ha någon verkan.. vet en kolikponny i stallet som fick rätt lite i mängd, och när han sedan hamnade på klinik fick han även där loppfrön men i större mängd.
Själv köper jag linfrön på GG, har för mig att 5 kg kostade 150 kr. Kokar upp vatten i vattenkokaren och stöper linfröna, blir gosigt slem och så blandar jag både frön och "slemvatten" i övrigt kraftfoder. Mums för hästkroppar ;)

ungstona fick 2 dl loppfrön om dagen efter sandkoliken.

Jag tror också att man måste ha ännu mer loppfrön om dom redan har haft sandkolik. Allt måste ju ut.
Såg att Börjes hade loppfrön o köpa.

Finns ju i vanliga affärer med.