Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4316 ggr
pebb
0

Fodra tunn häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en häst (halvblod) som är svår att hålla i hull, hon blev bra under sommaren men framåt slutet när betet minskade och vi inte hade möjlighet att stödutfodra så tunnade hon av igen. Nu är hon uppstallad och har lagt på sig väldigt mycket runt magen, men är tunn över revbenen, hur ska jag göra för att hon ska lägga på sig mer jämnt och inte bara bli bukig? Hon är även dåligt musklad. Jag köpte henne innan sommaren.

Just nu äter hon ca 10 kg ensilage (varav en del i smhn på natten), 250 g lusernpellets, 350 g havrekross och mineraler.

Chestnut
0

Öka grovfodret till fri tillgång om det går och höj lucernet. Ta gärna analys på grovfodret så att du har något att utgå ifrån. Låter som att det är protein som saknas och då kan det behövas exempelvis Krafft Muskel, Sojamjöl, Potatisprotein, GG Protein Special eller liknande för att få upp henne i bra hull.

Med vänliga hälsningar
Chess

Gullan_J
0

Som #1 sa, ge fri tillgång om det går. Ge mer lucern också, ett halvblod jag rider ibland magrar på riktigt mycket fram över vintern och våren. Ägaren ger honom fri tillgång på ensilage dagtid, och på kvällen får han 5 kg hö. Han får även en hink lucern på morgonen och och även groov 25 på kvällen.

-Bättre ökänd än okänd

majaliten
0

De låter som att hästen har protin brist har du analys på höt ? Sen kan du se vad som behöva öka höt i första hand se om det inte fungerar får man börja med kraft. Men mineraler och Hö till en början analys på höt

Zahara
0

Salsa har kommit med ett nyttfoder. Naturell grön tror jag det heter. Är tidigt skördad vall som pelletrerats. Ger det till min tant och det fungerar kanon! Kraftigare än lusern, inget mellas eller annat i. Är supernöjd! Kg priset är bättre än lusernen med, luktar gott och man kan i princip ge hur mycket man vill. Min får ett kg om dagen och det räcker :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Peppe
4

Att ge ett halvblod 10 kg ensilage och sen tycka hästen är svårfödd som inte klarar sig på det är för mig en konstig tanke🤔

Dubbla mängden ensilage så ska du se att hon håller hullet 🙂 jag ger min PONNY 15 kg torrt hö! 10 kg enlisage är ingenting för ett halvblod, inte ens 10 kg hö anser jag vara tillräckligt… jag hade oroat mig för magsår mer än att hästen blir tunn.

Som tidigare skrivit, ge fri tillgång på ensilage. Har hästen svårt att hålla hullet ändå, ta bort nätet så hon kan vräka i sig mat hela natten. Utöver det kan du ge lusern för proteinets skull 🙂

Information om grovfoder, tuggtid och magsår;

http://www.stromsholm.com/wp-content/blogs.dir/2/files/2012/04/Fodrar-du-din-h%C3%A4st-till-mags%C3%A5r.pdf

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

pebb
0

Hon har även en hel del gräs i hagen och ska ökas upp även med ensilaget, men jag vill inte göra det för snabbt eftersom hon inte är helt stabil i magen sedan hon flyttade. Hur mycket lusern kan man ge per dag? Hennes förra ägare varnade för att dom kan få kolik om man ger för mycket samtidigt som det fortfarande finns bete. Hon har dessutom fått kolik tidigare när dom försökte fodra upp med massa hö. Det märks på sadelgjorden att hon har gått upp i vikt, men det lägger sig inte där jag vill ha det ;) Vi ska försöka få stallägaren att göra en analys, dessvärre verkar det bara vara två av oss i stallet som är intresserade av en analys..

pebb
0

Kan förresten lägga till att hon bara har fått ca 2 kg ut i hagen eftersom hon inte har ätit upp sitt ensilage där ute förrän nu och nu kommer jag givetvis öka upp den givan, men att behöva slänga det varje dag är inte ekonomiskt även om jag inte betalar för ensilaget. De 8 kg på kvällen är så hon fortfarande har lite kvar i hönätet på morgonen.

Pelzi
0

7 man kan ju sätta upp ett hönät i hagen då har hon mat hela tiden och höet blir inte förstört heller :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

majaliten
2

Hästar får inte komik av att få en större Hö giva . Men om man ökar oförsiktigt så är de inte konstig men att få kolik av Hö va de konstigaste jag hört då borde du va liv rädd för att ge kraft dör de är enu större risk för kolik isf. Och lucarn har inte så mycket protin som man igentligen tror man kan få i hären genom att ge fritillgång på Hö och kanske kraft muskel men börja med Hö . Och gräset har inte så mycket näring så de spelar ingen roll och är höt/ slitaget bra kvalité väljer jätte. De som är bäst jag har häldre en häat som lämnar En äter upp allt .

Peppe
1

Att en häst skulle få kolik av hö har jag svårt att tro…

Lite om protein och grovfoder;

Protein som kommer från grovfoder är helt ofarligt för hästen, till skillnad från protein som kommer från kraftfoder. Du kan ge minst 3 ggr så mycket protein från grovfoder som från kraftfoder utan att det riskerar hälsan hos hästen, om det ens finns någon gräns alls på grovfoderproteiner. Tvärt om kan proteinerna verka skyddande för hästens magsäck, gärna i kombination med "mycket" kalcium. För att ta ett exempel; säg att hästen totalt sett enligt foderstatsuträkning kan/ska äta 500 g smältbart råprotein. Ger du endast grovfoder till hästen så kan den istället äta minst 1500g smältbart råprotein utan att det är det minsta farligt.

Lusern är ett grovfoder, både i stråform och i pelletsform. Det är alltså nyttiga och ofarliga proteiner. Du kan i teorin ge hästen endast lusern och inget hö alls. Du behöver alltså inte vara rädd att ge för mycket lusern, för det "kan" du inte göra. Det är snarare plånboken som sätter stopp.

Lusern är även ett kalciumrikt foder. Proteiner + kalcium = bra för magsäcken.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Brollan1
0

Det låter som om du har en ganska så nervös häst som intresserar sig mer för omgivningen än maten. Största ändringen är att få hästen lugn och harmonisk, då äter dom upp maten. Kontrollera att hästen dricker ordentligt, kolik beror ofta på för lite vatten.

Ang mat så om du ger torrhö så behövs det mera vatten så därför är ensilage att föredra. Det finns dock hästar som har problem med alltför syrat ensilage och blir dåliga i magen. Sedan kan du i stället för att ge mera kraft blanda ut det med raps eller linfröolja för att få upp energivärdet i det som hästen äter.

Kolla masken/ avmaska.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

pebb
0

Nu ser ju inte jag henne i hagen hela dagarna men jag uppfattar inte henne som nervös där utan hon har gått och betat istället för att äta hö då jag har sett henne, men som sagt nu har hon börjat äta upp sin mat, igår fick hon dock en större hage så nu får vi väl se vad hon äter. Dricker gör hon bra. Mask ska kollas idag.

Brollan1
0

Jag vet inte hur mycket knott ni har söderöver men norröver så är det mycket. Hästarna har lite problem med att äta när det är mycket knott och ser ofta ut att tappa hull just då.

Om hästen har gått i sandiga hagar tidigare i livet så kan det vara sandkolik som hon har problem med.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"