Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 9100 ggr
pinocchio96
1

vad behöver man?

Ska antagligen köpa häst under kommande vecka och vill nu veta vad som behöver inhandlas! Tänker på allt från utrustning till sårvård osv :) Även hur ni har gjort när ni köpt sadel! Jag är inte den bästa på att hitta en passande sadel. Kan man få hjälp av de i affären eller är det bästa att åka till en sadelutprovare?

Cissi-93
0

Jag tycker du ska till en sadelprovare! Då får ni rida i olika sadlar och så ser dem till att den sitter perfekt över ryggen. 

Annars vet jag faktiskt inte, är också nyfiken på svar då jag ska köpa häst någon gång i höst! Har redan nu börjat kolla på massa utrustning, borstar, foder… Tycker det är så himla roligt att läsa runt om speciellt foder! Haha har även hittat en massa borstar som jag vill köpa! xD

LinaN
2

Ju mindre skit dess bättre ^^

ha grundutbudet av borste, piggborste, en rotborste, hovkrats, svettskrapa, sen räcker det. När det kommer till utrustning, ett träns, ett par bett, två-tre schabrak/vojlockar att byta mellan. två extragrimmor ifall de tappas och går sönder i hagen. Mer behövs inte egentligen.

Lägg inte pengarna på en massa ny o flashig märkesutrustning utan lägg istället pengarna på ett par bra tränare så ni kan få adekvat hjälp, både vad gäller utrustning och träning. 

Att ha privathäst är som dag och natt till att vara medryttare eller lektionsryttare.

Så satsa på det viktigaste, och se till att det passar, och sen allt eftersom så köp nytt, kolla rea både online och i butiker, man kan fynda rätt så bra där!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Cissi-93
1

Haha har sååå svårt att inte skämma bort mina djur! Fast har dock blivit bättre.. Men jag köper hellre ett nytt koppel till hundarna än köper saker till mig själv.. Lär nog bli samma med hästen xD

pinocchio96
0

#1 det känns säkrast att åka till en sadelutprovare så minimerar jag risken att sabba hästen! :) Ååh så kul! Har du hittat någon passande? Ja gud så roligt! Började idag att läsa på lite mer om foder och blev helt fast i KRAFFTS 24 stegs utbildning om foder! Så intressant! #2 har redan en ryktväska överfull med borstar mm (släktingar gillar att köpa borstar?) Men tänker på sådana grejer som helosan, bomull? Nej utrustningen kommer inte bli så dyrt! Är inte för märkesgrejer överhuvudtaget utan tar det billiga alternativet som fortfarande har kvalite! Jag kommer ha hästen uppstallad på ett ridgymnasium så tränarna har jag gratis. En super duktig dressyrtränare utbildad hippolog på flyinge/strömsholm, och vår hopptränare tävlar 140 och är riktigt duktig så träningen är verkligen den bästa möjliga! Tack för tipsen :)

pinocchio96
0

#3 haha låter som om du kommer få lite kämpigt framöver! Får hålla hårt i pengarna ;)

Caroline L
0

#4 Det är bra att ha en liten "första hjälpen" låda med bomull för att kunna rengöra sår, bandage, lindor, koksaltslösning för att tvätta rent sår/ögon, någon infektionssalva, någon mjukgörande som tex helosan, en temp för att kunna kolla tempen, myggspray. Det är det jag hade i min.

CelsiusT
2

Egentligen så behöver du ingenting mer än grimma och grimskaft (och det ska följa med vid leveransen). Vad man behöver märker man oftast efter hand. Att köpa saker när behovet uppstår gör att man inte samlar på sig en massa i onödan.

Hästen kommer inte att vara sjuk stup i kvarten, och den gången det kanske händer så finns det säkert någon på ett ridgymnasium som har en temp (troligtvis skolan), dom har säkert sårvård och bandage och allt sånt också. Så det är sånt du troligtvis kan skaffa efter hand.

Bomull är aldrig fel att ha, det är billigt att köpa också. Lite jodopax och/eller lite antiseptisk sårsalva (tex LHP) kan också vara bra men är inget måste till en början.

För att hitta passande sadel är det bästa att ta kontakt med en utprovare, dom kommer ofta ut till stallet och har med sig lite olika sadlar som h*n provar ut till hästen, helst ska h*n titta på sadeln när du sitter i den också.

Medarbetare på westernridning.ifokus

pebb
1

Vad det gäller foder, tänk på att majoriteten av hästarna klarar sig utmärkt på ett bra grovfoder, håll inte på att stoppa i onödigt kraftfoder "bara för att".

Beroende på vad det är för häst så nåt täcke, grimor, grimskaft, sadel träns, schabrak, borstar, lite sjukvårdsgrejer, jag kan inte leva utan den svarta burken med hästsalva, har även sårspray, kompresser (bomull är inte bra att tvätta sår med), bomull på rulle, vetflex mm. Hinkar å vattentunna om inte det finns att låna.

Köpte häst innan sommaren och under dom två första månaderna hade jag lagt ut över 13000 på henne, men då insår även kiropraktor 1800 och hovsl 1500.Tyvärr har jag hittat mig en häst som fryser och blir stel om hon blir kall så jag har några fler dyra täcken jag behöver köpa mig. Har köpt en hel del begagnade täcken och schabrak för att få ner kostnaderna nu i början när det är så mycket saker jag behöver.

Uss
0

Glöm inte skottkärra, sopborste och grep ;D

Krokar att hänga grep o borste på.

Strö till boxen.

Hagmaterial som stolp, tråd och grind, ev. elaggregat.

Gödselbinge (man får inte lägga på marken, bingen måste vara "tät" så det inte kan läcka gödselvatten).

Foderkrubba och vattenhink, saltstenshållare och saltsten.

Uppbindningskrok och uppbindningsrep.

LinaN
1

Håller emd det som sagts tidigare angående foder, ett bra grovfoder så kommer man långt. forskning som bedrivits via SLU säger att hästar presterar bra även på diet enbart på grovfoder samt att ny forskning säger att kraftfoder till och med kan minska prestationerna.

Så ett bra grovfoder + bra mineraler som kompleterar det som saknas i grovfodret är en bra början.

Men ska du ge grovfoder som enda foderkällan skaffa ett smhn- småmaskigt hönät så hästen får så många ättimmar som möjligt per dygn för det kommer förebygga magsår.

om hästen blir tjock, då är det bara att träna mera, oftast har de en tjockisperiod precis när de börjar med smhn men det går snabbt över med vardaglig motion och innan kroppen vänjer sig. tjockheten är inte fett utan det är att magen har innehåll hela tiden istället för att gå tom.

Uss
0

#10 eeh… magen ska inte vara tom, någonsin! En häst är gjord för att äta hela tiden, små mängder med varierande innehåll. Hästen producerar syra för att smälta maten hela tiden och syran ligger i magsäckens nedre del som är "skyddad" mot frätning. Om det inte finns något strå där så kan syran skvalpa upp mot den övre delen av magsäcken och orsaka sår.

Om hästen tvingas gå med tom mage så upplever den stress - den känner dödsångest helt enkelt. Precis som vi skulle göra om vi tvingades svälta. Tänk på alla som upplevde matbristen under krigen, många av dem hamstrade mat när kriget var över. Det är samma med hästar, förutom att de inte hamstrar utan i stället äter allt den kommer över, "medan det finns". Resultat; fet häst!

Och smhn behöver man även om man måste ge kraftfoder ;D Finessen med smhn är att hästen inte kan trycka hela munnen full på en gång och sedan får stå flera timmar innan nästa fodergiva, utan får stå och pilla i sig strå för strå på samma sätt som den skulle gjort ute i hagen (i verkligheten blir det tuss för tuss ;D )

Kraftfoder är ofta baserat på säd som innehåller stärkelse och det är inte lämpligt som hästfoder plus att det ofta innehåller även annat socker - blir det för mycket ökar risken för diabetes/insulinresistens och karies liksom för människor. Man måste också vara medveten om att om man ger kraftfoder så kanske hästen inte kan äta så mycket grovfoder som den behöver, utan att bli fet. Med andra ord ger man bara kraftfoder om hästen inte kan/vill eller hinner äta så mycket av grovfodret att den får i sig "lagom" mycket energi.

LinaN
0

#11 Ja, magen ska inte vara tom, därför rekommenderar jag smhn? 

Min häst har smhn nattetid, ca 12-15kg och sen har han helt fri tillgång på rundbal i hagen så snart gräset inte räcker längre. Har använt smhn i snart 3 år och det är det bästa jag gjort i matväg FÖRUTOM att ta bort allt vad melasserade foder och stärkelse-rika foder heter!

Jag säger ingenstans att magen ska vara tom, jag anser att magen ska vara full vid alla tillfällen för annars är risken magsår = stressad häst = beteendestörningar = alla möjliga andra sorters problem som istadighet, aggressiv vid hantering och matning osv….

Uss
0

#12 förlåt, då missförstod jag " tjockheten är inte fett utan det är att magen har innehåll hela tiden istället för att gå tom"  Jag förstår nu hur du menade :D

majaliten
2

De där med att inte köpa dyra Märkes saker är bullshit . Köper man kaviöte slipper Man köpa nya saker som jämt går sönder . Sattsa på bra grejer så dlipper man köpoa nytt och mer ergonomiska saker som är väll anpassade till hästen kostar mer . Köp bra grejer som håller i flera år iställe för att köpa skit som går sönder fort. Att ha lista . En anpassad sadel ta ut utprovare Ett välanpassat träns Ett par sadelgjordar med olika längder så hästen aldrig är Den samma iformen och bra att varikera tryck ytan det samma med Bett varikera . Några bät undvik 2 delat är min åsikt (inget trevligt bett) Ett par senskydd om du ska hoppa rät va de är Råkar bommen landa fel på senan och har fu ingen fungerande häst. Så skydd vidd hoppning är absolut ett måste . Rotvisla piggborste hov krats ryckt skrapa ryckt borste en bra man o svans borate som inte sliter på manen glanspay vid behov

LinaN
2

#14 De bästa tränsen jag haft är de jag köpt på börjes för 149-169kr st. Ska man köpa billigt så krävs det också att man har öga för kvalité. Samt att man kan köpa märkesprylar begagnat för mycket billigare än nypriset om man nu nödvändgitvis måste ha märkesprylar.

Man kanske inte behöver köpa ett Dyon-träns utan kan nöja sig med ett för 500kr på hööks eller annat företag.

Man behöver itne köpa ett johnwithaker-schabrak för 600kr när du kan få ett väldigt bra för 150kr.

Man kanske inte behöver köpa veredus benskydd för ett par tusen när det räcker med ett par eskadron för 400kr.

Eller köpa en ridhjälm för 4000kr när du kan få en bra hjälm för 4-500kr.

Det är det JAG syftar på.

Gullan_J
0

Grundläggande utrustning är väl sadel m sadelgjord, träns m bett (eller vilket huvudlag man vill använda), ett par schabrak, grimma, grimskaft och eventuellt något täcke om hästen behöver det.

-Bättre ökänd än okänd

WinterPrince
0

Jag har med precis köpt häst, i en annan storlek än tidigare häst så mycket nytt blir det. Jag gillar att köpa begagnat och har än så länge fyndat:

3 grimmor
1 träns
2 fleecefodrade regntäcken
1 stalltäcke
1 reflextäcke
1 ylleländtäcke
Transportskydd

Hinkar är ett tips i övrigt! Både vattenhinkar och foderhinkar, gärna någon extra ifall det skulle gå sönder.

CelsiusT
0

Hinkar är jättebra tips, och det finns billiga och jättebra murarhinkar på biltema ganska billigt.

Uss
0

Hur är det med materialet i murarhinkar, släpper de ifrån sig giftiga ämnen? Jag tycker ljust färgade hinkar är bäst; hästar vill helst ha en stor vattenyta och ljus hink så de kan se botten. Det är lättare att se om hinken är smutsig också! I hagen är faktiskt ett badkar bäst; vattnet håller sig kallare och det blir mindre algbeväxning i dem. Enda gången plast är bäst är på vintern för då fryser badkaren redan när det är ett par plusgrader ute!

CelsiusT
0

#19 Aldrig hört att murarhinkar skulle släppa ifrån sig något. Har heller aldrig varit med om att hästarna ogillat att dricka eller äta ur dom. Vi har en blå stor tunna och en svart murarbalja i hagen nu, murarbaljan är alltid slut först. Verkar som om dom dricker i den innan dom börjar på den andra. 

Jag har 20L murarhink i boxen med vatten och sedan har jag en 12L murarhink till kraftfoder. Jag gillar att ha lös hink till den dels för att jag häller vatten på maten så då vill jag inte hälla över det i krubba då det blir slabbigt och jag vill dessutom inte råka slarva med att diska ur "krubban" så då är en hink lättare som jag dagligen diskar med diskborste.

Visst algtillväxt syns väl något bättre i ljust kar, men eftersom man som hästägare vet om att det blir algtillväxt och vet att det är viktigt att titta efter det för att hålla rent så ser jag inga problem med att ha svarta kar. Man ser alger och smuts bra även i dom svarta hinkarna.

[MajaWrangstadh]
1

#15 BRA hjälm för 400 kronor? Det hade jag aldrig vågat mig på. Visst man behöver inte dra till med en 10 tusen kronors GPA men, kvalitet kostar tyvärr, och när det gäller hjälm hade jag inte snålat det minsta…

Pelzi
0

#21 Jag köpte min hjälm från hööks för 199 kr den var på 75 % rabatt så man kan visst hitta billigt, man får hålla koll på reorna :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Revolt
0

#22 klart det GÅR att hitta billigt. #21 menade ju att det oftast är bättre kvalite på dyrare (kvalitet kostar, som sagt) och hjälm är ju otroligt viktigt så det är ju viktigt att den skyddar och håller bra kvalite.

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

[MajaWrangstadh]
0

#23 Precis!

CelsiusT
0

Fast jag tror inte att en hjälm för 400:- är dålig. Det finns ju krav för ridhjälmar, dom ska vara godkända att rida i och är dom det så är dom okej. Min hjälm kostade 1000:-, sambons hjälm kostade 600:- och kompisens hjälm kostade 300:-. Alla tre hjälmarna är ju bra hjälmar, men dom har olika "finesser". Min hjälm är en lättviktshjälm som är ställbar och snygg. Sambons hjälm är ställbar, smidig men ingen lättvikts. Kompisens för 300:- är stor klumpig och ful, men helt okej och är godkänd enligt samma tester. Jag ser faktiskt inte att det går att läsa sig till att dom är olika bra i kvalitet. Dom har samma nivå på skydd (dvs är godkända enligt samma test).

Så jag tror definitivt inte på att en hjälm är bättre för att den är snyggare. Den kanske sitter bättre, är bekvämare och smidigare att ha på sig, vilket inte är att förkasta. Men mycket av det man betalar för är nog utseende och finesser. Om hjälmen passar bra är nog lite mer slump eftersom alla huvuden är olika.

LinaN
1

och många gånger så är det som med märkeskläder, man betalar för att märket sitter på bara för att det är känt, medan en annan butik saluför precis samma kläder men utan den andre kedjans namn = kläderna är billigare, eller skorna, eller vad det nu är för något.

Samma gäller inom ridsportsartiklarna.

Uss
0

#20 Fast om det är en stor tunna du har, så kan orsaken att dom dricker där sist vara just att den är stor (hög) - det är obekvämt att dricka ur den ställningen! När hästen höjer huvudet så klämmer den ju till lite om foderstrupen.

Vi har murarbaljor (fyrkantiga) som vi ibland ger grovfoder i och på vintern har vi runda svarta plastbaljor i badkaret. Dock dricker dom inte så mycket då. Kanske tycker de att det luktar skumt (för det GÖR det, lukten blir dock snabbt nästan omärkbar, men hästar är ju bättre än oss på att känna sånt). 

Att plast kan ge ifrån sig ftalater är väl allmänt känt (även om man inte tänker på det så mycket) och när det gäller människor finns det regler för vad som får användas till livsmedel - titta undertill om det finns bestick och ett glas instansat, då är det OK. Men såvitt jag vet finns inga liknande bestämmelser när det gäller krubbor till djur (vissa pipdjur till hund har dock förbjudits) och jag känner mig alltid obehaglig när jag tänker på vad vi utsätter våra bästa vänner för.

Det är ju en sak om vi använder hinkar/krubbor som är avsedda för det, en annan när vi börjar ta någon annan sorts plastbehållare - typ murarbaljor. Jag vet inte hur det fungerar; löser sig ftalaterna i vattnet, bildas det en gas som ventileras bort eller är det bara om hästen biter i burken som det kan vara skadligt?

Jo, jag vet jag är nojig, men så blir det när man ser mycket skit ;D

CelsiusT
0

#27 Det är inte så stor skillnad på höjden.

Att hästarna dricker mindre på vintern har naturliga orsaker, som snarare har med årstiden att göra.

Har aldrig varit med om eller hört talas om att det varit skadligt, så jag tror mycket sånt där är lite överdrifter faktiskt. Men man gör såklart som man själv vill.