Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 3978 ggr
RomDoll07
0

Bomlös westernsadel köpes

Hej!

Jag söker en bomlös westernsadel till ett kallblod, gärna Barefoot men även andra märken är av intresse. Kräver sadeln en specialpadd bör sådan helst följa med. Det gör inget om sadeln har några år på nacken men den ska vara i bra skick utan större skavanker.

Pelzi
0

Ett tips köp inte bomlös westernsadel dem glider bara runt. Har provat på min medryttarhäst som är tinker, sadeln var dyr och bra med allt men gled bara runt var inte still på ryggen. kändes som att rida i vanlig barbacka gjord man fick inte stöd.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[NellieLavec]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Du kan ju inte tipsa andra om att inte skaffa bomlösa bara för att det inte fungerade på just din medryttarhäst eller med just den modellen. Finns ju 100-tals olika modeller. Jag har en bomlös western som sitter perfekt. Jag hoppar upp från marken/pall utan något stöd på andra sidan och den flyttar sig inte alls. Min allround sadel med bom glider mer. Och min bomlösa är ingen dyr märkessadel (inte den billigaste på marknaden heller), men den passar bra. Mycket ligger på padden man har under (om sadeln inte har egen ryggradskanal)

Pelzi
0

jag menar ifall hästen har rund rygg ingen manke då glider den runt :)

[NellieLavec]
0

#3 Fast min häst är rund med liten/ingen manke (man kan inte se manken på bilden, men man kan se hur rund han är). Det finns många modeller på bomlösa sadlar, vissa glider, och vissa inte :)

Pelzi
0

#4 jo men enligt mina erfarenheter så har den bara glidit runt, och han har helt rund rygg ingen manke alls så lika gärna att rida med barbacka gjord eller med han vanliga sadel som sitter bra, trodde först bomlösa skulle vara bättre än hans sadel har nu :)

[NellieLavec]
3

#5 Som jag skrev i första inlägget: det fungerade kanske inte på just den hästen med den sadeln, men bara för det ska man inte gå runt och säga till folk att det är dåligt. Nu ska jag dock sluta gå OT, förlåt TS om jag störde annonsen

RomDoll07
1

#1 Tack för tipset, men jag kommer ändå fortsätta leta efter en bomlös westernsadel. Jag vet att det kan vara svårt att hitta en bomlös sadel som inte glider runt på runda hästar men jag har redan en vanlig bomlös sadel som funkar och jag har dessutom prövat en bomlös westernsadel på min häst som inte heller gled runt (den hade dock för långt säte för mig), så jag vet att det finns bomlösa sadlar som funkar på min häst.

#2 Jag hade snarare blivit förvånad om det inte hade blivit diskussion, så fort man nämner ordet bomlös brukar det bli väldiga protester så jag tycker bara det är bra när någon vågar argumentera emot.

Vad är det för slags sadel och häst du har förresten?

[NellieLavec]
0

#7 Min är en märkeslös bomlös med kanal för ryggraden. Jätteskön för uteritter och lite lättare arbete! Väger i princip ingenting och man sitter "högt upp" i den. Glider inte ett dugg och är för övrigt den enda sadeln jag inte behövt ha brösta på för att den inte ska glida bakåt. Den ligger på mitt varmblod, rund utan manke med något kort rygg :)

RomDoll07
0

#8 Kul att du har hittat en sadel som passar så bra, hoppas jag har sån tur jag med :)

Jag skulle också gärna vilja ha en westernsadel med paneler så att man slipper ha en specialpadd, men samtidigt har jag blivit förtjust i Barefoots sadlar eftersom dom har framvalv i olika storlekar som går att byta ut. Den vanliga bomlösa sadeln jag redan har tycker jag känns något trång vid framvalvet men den sadeln är en Torsion som tyvärr inte har framvalv i olika stolekar. Jag bryr mig egentligen inte alls om märke men jag tycker Barefoots sadlar verkar bra just eftersom man kan anpassa dom efter hur bred häst man har.