Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4074 ggr
tessa
1

Martingal?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Tänkte köpa en martingal för att prova på Yrla. Inget att ha för jämnan men kanske vid hoppning och ev uteritter där det går lite ehum "vilt" till.

Läser i kataloger om martingal och förbygel med martingal. eh.. vad är skillnaden? Om man kan ha martingal utan förbygel, vad har man då förbygeln till?! Noll koll! Generad Och mitt i allt kommer brösta upp, men den har väl inget med martingalen att göra, utan är väl till för att sadeln ska ligga stadigt? Snälla, hjälp mig att reda ut denna grekiska, så att jag vet vad jag ska köpa och varför Flört

Mvh Tessa - som för ett år sedan hade ett träns, en sadel och var nöjd med det ;)

Strumpan
0

Jag kommer faktiskt inte ihåg detdär med förbygel. Det jag kan säga är att brösta är en hjälp för att sadeln inte ska åka bakåt. Sånna brukar oftast hästar med hög manke ha. Det finns faktiskt brösta och martingal i ett. Väldigt bra om sadeln åker bakåt samtidigt som hästen är jobbig med huvet

Mvh Jenny

schvung
0

En förbygel sitter fast i både sadelgjorden (går mellan hästens framben) samt sitter fast i sadeln. När förbygeln inte har någon rem över manken kallar vissa den brösta.
En brösta har ingen rem som går mellan frambenen, utan sitter enbart fäst i sadeln.
En förbygel med martingal är precis som det låter: en förbygel med inbyggd martingal.
En martingal är bara en martingal.

Om du känner att du vill ha en förbygel (hjälp för att hålla sadeln på plats) OCH en martingal, så köper du dessa kombinerat. Om du bara vill ha martingal, så köper du bara martingal. Man kan ju välja precis hur man vill ha det, bara för att du vill ha en martingal behöver du ju ingen förbygel. Det är ju helt valfritt liksom.

tessa
0

Tack för era svar! Egentligen är det väl inga märkvärdigheter men samtidigt vill jag inte ha "onödig" utrustning på hästen, som kanske egentligen inte behövs. Folk i stallet är så "hypade" att "pynta" sina hästar med diverse "extraplock", mer för snyggheten än funktionen känns det som..

#2: Så förbygel och brösta har ungefär samma funktion.. Vilket är vanligast, - vanlig martingal eller förbygel med martingal? - Vad skulle ni välja? =)

Själv är det ju martingalen i sig som gör att jag är intresserad men är förbygel bra för oss, så är det ju vettigt att kombinera - är det onödigt så räcker ju enbart martingal. Klurigt, kan ju inte sånt här =)

Loa-bg
0

Rent ut sagt hatar jag förbyglar, tycker bara dom är i vägen. När jag köpte Peppe fick jag med förbygel med martingal, förbygeln hade ingen som helst funktion för honom så numera har jag bara ett vanligt martingal.

Kan du slippa undan förbygel tycker jag att ett vanligt martingal är det bästa, precis som du säger är det bara dumt att "pynta" hästen med onödiga saker.

Vanligast..? -Ingen aning, hos ponnyryttarna är det nog förbygel med martingal. Men av dom jag känner används martingal mest.

tessa
0

#4: Tack för ditt svar, härligt med åsikter och erfarenheter =)

Så en martingal ligger inte bättre eller stadigare för att den är kombinerad med en förbygel?

Loa-bg
0

Åh det var kul att höra!

Nej :) det gör det inte, inte så länge du har ett martingal som passar. Men om det inte följer med en sån där "gummiplutt" så får du köpa en. Den gör att martingalet inte glider fel så att det hänger under magen på dom så dom riskerar att fastna. Jag kan springa ut i stallet och ta en bild på hur den ser ut och var den sitter.

tessa
0

haha vad snäll du är - gör gärna det så får jag se hur en martingal ser ut ;D Skulle geneltigen vilja se hur en rätt tillpassad martingal ska sitta, men det är kanske nästa fråga, när jag väl har en.. ;)

Loa-bg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Gummiplutten"

tessa
0

#8: Ja just det ja, den får man inte glömma.

Loa-bg
0

Som du ser förhindrar ju "gummiplutten" att remmen som sitter runt halsen glider upp mot ringarna. Om man inte har någon sån "plutt" kan det hända att halsremmen glider upp och remmen som sitter mellan ringarna och sadelgjorden blir för lång nertill och hästen riskerar då att fastna med frambenen.

tessa
0

#10. Jajjemän, det är jag med på.. vet ju att man kan köpa sådana som tillbehör, men eftersom jag aldrig varit intresserad av martingal, så har jag inte tänkt mer på det.. =)

Men ser man stor skillnad på en martingal jmf med en martingal och förbygel?

Loa-bg
0

#9 Haha, det roliga är att jag sitter och predikar om den, bara det att jag själv glömde den när jag köpte ett nytt martingal till Peppe och när jag red ut i förrgår upptäckte jag att halsremmen gled upp :D

Loa-bg
0

Om du bläddrar ner här ser du hur en förbygel med martingal sitter, just denna är ganska smäcker, den jag har är väldigt kraftig.

Och här är ett martingal.

tessa
0

#9: haha, vilken tur att det ändå funkade bra.. man får vara ödmjuk och inse att man ibland glömmer sig ;)

#13: tack! På bilderna tycker jag att en "ren" martingal samt en med brösta ser trevligast ut.. =) så det finns martingal med brösta också, och den är i princip likadan som med förbygel? *nöter med frågor*

Loa-bg
0

Det som jag irriterar mig mest på när det gäller min förbygel med martingal klirrar hela tiden hästen rör sig. Det går ju att ta av martingalet, och dom spännena man som man fäster i förbygeln (i en metallring) slår mot varann och då blir det ett irriterande ljud. Förbygeln sitter ju inte runt halsen som ett martingal, utan man fäster var ände på var sin sida om sadeln, även där kan det hända det klirrar eller gnisslar (fast det behöver det ju inte).

schvung
0

#3, #11: Ja, förbygel samt brösta har i princip samma funktion.

Jag skulle HELT klart välja enbart martingalen om min sadel låg bra. Om sadeln hade legat dåligt hade jag använt kombinerat förbygel, martingal.

Du ser STOR skillnad på en martingal och en martingal med förbygel! Här är en martingal, och här är en förbygel. Hittade ingen bra bild på förbygel + martingal, men jag tror du förstår principen?

tessa
0

#16: Vad är det som gör att du väljer bort bröstan helt och hållet?

menar du att det är bättre/behagligare för hästen att ha enbart martingal? Med förbygel verkar det ju bli mer prylar kring hästens framdel, men påverkar det den?

schvung
0

#14: Man kan köpa martingal och brösta separat. Jag har personligen aldrig sett något set innehållande båda delarna.

schvung
0

dubbelpost

tessa
0

#18: Ok, ja brösta hänger alltså inte ihop, som martingal och förbygel, som väl är kombinerat, - man kan inte använda det ena utan det andra?

En tjej i stallet säger att hon hört att det blir stadigare med förbygel, men att hon också har det för att hon tycker att det är snyggt.

Loa-bg
0

En brösta och en förbygel har samma funktion, och båda sitter fast i sadeln. Men det är endast till förbygeln man kan sätta till ett martingal. Bröstan sitter ju inte fast i sadelgjorden som martingalet och förbygeln gör, och därför kan man ju inte sätta till ett martingal på en brösta eftersom det inte tar emot någonstans, i det fallet har ett martingal ingen betydelse.

Hmm, kanske krånglar jag till det för dig :D Eftersom nu snackade jag om martingal som om de inte sitter fast i sadelgjorden med det gör de ju, men jag körde en teori om hur det skulle se ut om det inte suttit fast i sadelgjorden…

schvung
0

#17: Jag tycker att om man letar efter en martingal för att hästen ex. slår med huvudet vid uteritt eller hoppning, och går till en ridsportaffär och hittar tre olika produkter: kombinerad brösta/martingal, förbygel/martingal och martingal - så ska man köpa det man behöver, inte köpa en brösta/förbygel bara för att det ser fint ut eller finns i affären. Jag pratar inte så mycket om brösta eftersom jag uppfattade ditt första inlägg som att du letade efter enbart en martingal och undrade vad de andra prylarna var förnågonting.

Kortfattat: Om du letade efter en martingal från första början, tycker jag du ska köpa en martingal också, en martingal utan krusiduller som brösta/förbygel.

Loa-bg
0

#20 FEL! Lyssna inte på henne ;) haha, en förbygel med martingal behöver definitivt inte vara stadigare än ett martingal som sitter rätt.

schvung
0

#20: Egentligen är förbygel och martingal två helt olika saker, och visst kan du använda den ena utan den andra!

En brösta har inget fäste för martingal, så dessa kan itne kombineras på samma sätt som förbygel/martingal.

tessa
0

#21: jag tror faktiskt att jag förstår, halleluja! Tack! =) Nu ska jag sluta tjata om bröstor.. ;)

#22: Det låter ju vettigt - samtidigt som jag ju faktiskt inte alls känner igen vilka "hjälpmedel" som finns.. det vore ju dumt om jag inte visste vad det finns för alternativ som kanske skulle hjälpa mig med annat, än just för det syfte jag har då jag går in i affären.. Jag menar, mitt syfte är kanske att köpa en martingal för att förhindra att hästen slår upp huvudet MEN att jag i samma veva även får en annan vinst, genom att köpa en kombinerad martingal. Men vet jag inte om att jag har behov av det, så har jag nog heller inte det.. ;)

#23: haha, nejdå.. hon pratar också om en modell som ser ut såhär:

Någon ni känner till? Den är inte som hennes egen med martingal och förbygel utan en annan variant.

tessa
0

#24: I see! Tur att det finns folk som tålmodigt kan förklara saker och ting för mig, tills jag fattar.. ;)

fast å andra sidan är jag rätt glad över att vara vetgirig och ta reda på vad jag använder till hästen, innan jag pyntar den - som vissa andra gör.. =)

schvung
0

#25: Motivet på bilden är en förbygel kombinerat med martingal! Ser du hur det går fästen till sadeln från remmen runt halsen, och att det går en rem ned till sadelgjorden? Det visar att detta är en förbygel. Martingalen ser du ju tydligt genom ringarna på tyglarna. Du ser kanske också att martingal-stropparna är borttagningsbara?

Loa-bg
0

#25 Jag har faktiskt en sådan förbygel, nånstans.. :S 

Den sitter ju fast i sadeln men har även en rem över mankammen på hästen också. Den är även smartare än Peppes i knäppningen eftersom det är ett läderremspänne i stället för metall, så det kan ju inte klirra :)

#26 Japp, det ska du vara :D "Finns inga dumma frågor bara dumma svar" ;)

Loa-bg
0

#27 Finns det någon förbygel där man inte kan kombinera med martingal?

schvung
0

#29 Jag har själv aldrig sett någon förbygel som inte kan kombineras med martingal. Vad jag menar är att man själv kan välja om man vill ha martingalen där eller inte. Jag tycker det är onödigt att ha utrustning på hästen som den inte behöver.

Loa-bg
0

#30 Håller med dig till fullo.