Med/utan fårskinnspad?
Jag har alltid ridit min häst med fårskinnspad under sadeln därför att min sadelutprovare sa att jag behövde det när vi köpte den i december förra året. Det är en Prestige Elastic Professional hoppsadel. Nu har pållan dock tjockat till sig lite samt fått mer muskler än innan - är det okej att ta bort padden? Jag tycker själv att den sitter bra utan pad men jag är ju ingen expert… Vad tycker ni? Såhär såg det ut i februari med padden:
Nej, tycker inte att sadeln ligger bra utan padd.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#2 Kan du förklara hur du menar? :)
#3 Förlåt, klart jag borde ha gjort det. Det ser ut som att den släpper bak. Dessutom är det någonting jag inte kan sätta fingret på som KAN vara missvisande pga att bilden är svårtolkad, men det kan ev. vara att jag tycker att den ser lite för bred ut.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
skillnaden på bild 1 och 2 tycker jag är att på bild 1 ligger sadeln bra med padden.. men på bild 2 tycker jag det ser ut som att sadeln är lite bakåt sutten alltså sadeln är högre fram än bak vilket inte är så bra såklart alltså inte jätte mycket.. hade jag vart du och ja skulle utgå från bilderna hade jag provat att köpa en padd som är högre bak än fram.. för med fårskinnspadden kanske de blev lite trångt fram eftersom du skrev att den breddat sig.. så hade satsat på en padd som är högre bak än fram.. är ingen expert och man kan ju kanske inte säga så mycket av bara bilder men de va vad jag såg iaf.. lycka till :)
Tycke fårskinnspadden ser ut att höja bakvalvet fint. Så jag skull fortsätta med fårskinnspadden :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Instämmer med övriga - fårskinnspadden behövs.
Med vänliga hälsningar
Chess
Hmm, på de bilderna ser den mycket riktigt ut att ligga betydligt bättre. Skulle vilja se en bild rakt bakifrån också…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#11 Det kan bero på att jag dragit bak den, hon har ett så stort skulderblad så den sitter bättre lite längre bak. Jag ska försöka komma ihåg att ta en bild bakifrån imorgon!
#12 Ja, gör jättegärna det! Som sagt, på de nya bilderna tycker jag att den ser ut att ligga bra, den lättar inte alls bak som jag tyckte att den gjorde innan…
Snyggt träns för övrigt :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag gör ett litet avtryck här. Tycker det är jättesvårt med fårskinnspadd.
Vet jätte många som alltid har fårskinnspadd på alla sadlar och alla hästar. Är det rätt? Då menar jag även nya hästar som använder samma sadlar. Poängen är att det alltid har en fårskinnspadd.
Själv skulle jag vilja ta bort min men jag trot det är en vanesak och en modegrej. Många har padd för att det är snyggt och inte för att det behövs.
Själv tycker jag det är snyggt men vill som sagt på att ta bort den ändå. Det enda som jag tvekar på är att sadeln kanske bli ostabil om jag tar bort den. Men det kanske också är en vanesak?
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Jag har alltid en fårskins pad på alla hästa och det är för att jag ut passar min sadel med fårskinns padden . Varför jag har det är för att de stöt dämpat vid hoppning och till dressyr sadlar har jag också för att motverka
#15 Okej, intressant. Det är faktiskt sant att den måste ju motverka stötar bra i framförallt hoppning.
Men om de som jag menar har inte provat ut sadeln med fårskinnspadd.
Just eftersom jag endast använder mina två sadlar (globus clic och santa cruz celine) på de flesta hästarna som kommer till mig så använder jag oftast någon form av padd. På min egna har jag upphöjd padd med bred kanal pga hennes kissing spines. Ofta kan man ju ta bort/byta padd i takt med att unghästarna bygger på sig också. Sadlarna är m/w och xw
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#14 Jag försöker att passa in sadlar utan padd men som min gamla madame t ex - finns ingen sadel som ligger vettigt utan, alltså får hon ha padd. Dessutom är det väldigt behändigt när unghästarna ändrar form etc. Jag har liksom #17 ett begränsat antal sadlar (2 Stübben, 1 HdR & 1 märkeslös som är XX-vid) som är köpta just för att passa flera olika hästar och då är padd i vissa fall ett bra hjälpmedel.
Med vänliga hälsningar
Chess
#18 Jaa, det är ju super eftersom unghästar förändras! Jag har ju såklart också begränsat med sadlar, hehe de har nog de flesta. Har en santa cruz celine som jag använder på bägge mina hästar. Har två Stubben sadlar också men jag sitter inte bra i den ena och den andra är hård som sten. Använder bara Santa cruz sadeln.
Men jag tycker som sagt att sadeln ligger bra utan fårskinnspadd. Skillnaden är att jag tycker sadeln blir "stadigare" med fårskinnspadd. Men det kan lika gärna vara en vanesak. Ska jag prova att ta bort padden ett tag eller är den bra att ha kvar.
(Vill gärna ha lite åsikter då jag ska köpa en ny fårskinnspadd om jag ska ha någon)
#19 trivs du och hästarna med fårskinnspadd så tycker jag absolut att du ska ha den kvar.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Fårskinn är alltid bra att ha under så varför ta bort den??
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Jag tyckte att sadeln såg för smal ut på första utan padd-bilden, men på de andra ser den ut att ligga bra. Om hästen har musklat till sig så borde du kunna plocka bort padden. Har du möjllighet att plocka ut sadelutprovaren igen så den personen får kolla?
#21 Varför är den alltid bra att ha?

Ta ut en annan sadelutprovare, behöver sadeln padd är det fel sadel och att den sen så där hokus pokus skulle passa är för mig oroligt.
På bilderna med padd tycker jag padden döljer hur sadeln passar och utan padd det inte bra ut
En sadel som passar behöver ingen padd, däremot kan en padd vara super att ha om hästen är lite tunnt musklad men beräknas att bygga på sig. Själv har jag padd just nu eftersom sadelutprovaren tyckte att hon är tunn i ryggen men tanken är att den ska bort sen när hon har musklat upp sig. Något som är väldigt viktigt när det gäller padd är att det finns en tunnel för ryggraden!!
Dels för att fårskinn svalkar/värmer efter hästens temperatur och dels för att det jämnar trycket även om sadeln ligger perfekt! En fårskinspadd har du inte för att sadeln inte passar utan för fårskinnets egenskaper. Det absolut bästa man kan ha är renskinn. Själv har jag alltid min padd till alla sadlar och hästar, har även en gelpadd vid behov och padd om sadeln skulle vara helt fel.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Är det inte bättre du provar sadeln utan vojlock o pad så ser du om den ligger bra på hästen? är ju lättare att se o känna utan.Eller ta ut sadelprovaren igen om du är osäker..
Har du en sadel som ligger bra ska man inte behöva ha en padd. En padd "minskar" sadelns bomvidd och kan på så sätt börja trycka på hästens rygg.