enveten när det gäller analys..
Nej!
Jag vill inte riktigt ge upp detta med höanalys, trots att en del blev skördat innan regnet och en del, majoriteten av hösilaget har blivit skördat först nu. På olika sorters fält. Läste i ett annat foruym att man kan gå ut direkt på åkrarna och ta tussar till analys. Vore ju jättepraktiskt, istället för att behöva vänta på att balarna ska öppnas, tar ju sin lilla tid.. funkar det lika bra?
Hur länge kan man förvara provtussar i kylen?
Mvh Tessan

Hösilage måste du frysa ner. Jag har skrivit det förut. Men det kanske är svårt att hitta dom trådarna. Du lägger hösilage i en plastpåse och suger ut all luft ur den, försluter den och när du ska skicka den klipper du den lite grand och lägger den i en provpåse måndag morgon. Inte i mitten på veckan för då kan den ligga i väntan på prov och då blir det torrare. Du vill ju veta vad ts-halten är helst.
jamen visst ja, inte kylen nej utan frysen - självklart =)
men hur länge kan proven ligga i frysen, för att kanske vänta på ytterligare prover?
vad säger du om detta?
"Läste i ett annat foruym att man kan gå ut direkt på åkrarna och ta tussar till analys. Vore ju jättepraktiskt, istället för att behöva vänta på att balarna ska öppnas, tar ju sin lilla tid.. funkar det lika bra?"

Klart man kan göra det. Isf när han plastar in det så det blir samma ts-halt som i balarna. Hade självt tänkt göra det i år. Men bonden sa att han skulle ta analys själv eftersom det blev så lång tid som han fick vänta med att ta det. Så skulle jag få välja bland olika värden. :) Annars har jag ju själv fått ta analys.
Skönt för dig =)
Är ts-halten viktig? Du menar att man tar proverna samma dag som han plastar, blir det samma sak då som att ta ur en färdig bal, längre fram..?

Ja, den är ju viktig eftersom ju mer blött desto mer ska du ge. Fast skiljer det bara något i ts-halt så är det ju inte så stor skillnad i mängd. Men det blir ju det om du tex inte skickar iväg det direkt tex.
#5: Ok, även om hästarna i princip har fri tillgång?

Det är ju svårt att göra en foderstat om hästarna har fri tillgång. Själv har jag inte det. Men om dom får fri tillgång är det väl ändå bra att veta exakta värdena och uppskatta hur mycket dom äter för att sedan kolla vad det blir för foderstat.
Gejsa: En i stallet frågar om man kan analysera både hö och hösilage samtidigt, i samma prov? Eller måste man göra två prover - dubbel kostnad?
#7: Visst är det svårt, men det är ju ändå som du säger bra att veta exakta värden.. jag är ju särskilt intresserad av just proteinet, eftersom Yrla är svårfödd.

Två prover måste man ju göra. Annars blir det ju ett medelvärde på något vis på båda.

Men är hon svårfödd om hon får fri tillgång med?
#10: Ok, ska hälsa henne detta