vad är bäst
nu när det är stubb på åkrarna, vad är bästa att rida på kort eller långt stubb, river hästarna sig på långa stubbstrån? vad är bäst för hästen?.

Det bästa är att fråga bonden om du får rida där, det kan vara vall in sådd efter något annat och då skadar du nästa års skörd. det är ju åkrarna som bönderna lever på och rider vi sönder deras inkomster så förstår jag att dom blir irriterade

1# jag vet att man måste fråga och det gör vi alltid, men vi har vissa åkrar på som vi får rida på och på vissa är det långa och på vissa är det korta stubbstrån därför undrar jag var som är bäst.

Det är nog egentligen ingen skillnad mellan lång eller kort stubb om man ska rida.
Vad är stubbstrån nu igen?

#4 det är det som är kvar när bonden slagit åkern, det är nog mer skillnad mellan olika grödor än mellan olika längd.
Okey ;9 Tack :)
Ingen aning, men borde det inte vara mjukare/skonsammare med lång stubb, - att den då blir mjukare av längden och inte så hård?

Tror samma som Tessa : D

de långa stråna borde ju inte komma åt karlederna på samma sätt som de korta.

så då rekomenderar ni längre strån då, eller att det kvittar om dom är längre eller kortare.

Av samma anledning som de andra hade jag rekommenderat de åkrar där stubben är längre.