Utebox på vintern
Hej!
Jag har mina hästar på lösdrift året om, men funderar på att bygga någon slags byggnad för tillfällig uppstallning om det skulle behövas nån gång, om en häst blir sjuk eller så. Jag är i första hand intresserad av att bygga uteboxar men eftersom jag bor i Norrland (Jämtland) undrar jag hur bra det funkar att ha hästar i utebox när det blir riktigt kallt på vintern (från 20 grader och neråt)?
Mina hästar är kallblod och får riktig isbjörnspäls på vintern, så dom har inget problem att klara sig utan täcke på lösdrift. Dom har dessutom fri tillgång på hö i småmaskiga hönät så jag tycker att dom borde kunna hålla värmen även i en utebox, men jag ville höra lite med er för att vara säker på att jag inte bygger i onödan. Så, finns det några norrländare här på iFokus som har häst i utebox, och hur funkar det i så fall för er? Dela gärna med er av era erfarenheter.
DU bör göra precis som man gör i lösdrift. Ge obegränsat med grovfoder så klarar de kylan bra. Sen får vi hoppas på att dina hästar inte blir sjuka utan kan få gå på sin lösdrift året runt. 😉
Sätt upp vindblockerare/köldridåer i öppningar så att luft kan cirkulera men inte så att det kan storma rätt in.
Vi har två uteboxar i vårt stall, och de har inga vindblockeringar eller köldridåer så ibland så regnar det in nån meter i boxen eller snöar in när vinden ligger på dumt. Men tydligen skulle det fixas någon sorts ridå denna vintern.
vattenledningen i uteboxarna har cirkulationspump + elslinga med värme och rörisolering runt rören.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jag trodde det var krav på att man skulle ha möjlighet att stalla upp hästen i stall med plusgrader även om man hade lösdrift? Just ifall man skulle behöva sjukbox. Så var reglerna här iaf när förra stallägaren byggde sitt ställe för några år sedan, hon hade 4 uteboxar och en sadelkammare där tempen hölls på plusgrader. Sadelkammaren var byggd så det fanns möjlighet att ställa en häst därinne så då blev stallet godkänt men annars hade hon inte fått hålla häst hemma.
#3 Jag tror att utebox är godkänd som sjukbox, jag har också hört att den ska vara uppvärmd men häromkring finns ingen som har det.
Är värmen verkligen till för hästen? Varför ska den vara uppvärmd?Skulle vara kul att veta mer om detta.
#1 Ja, jag vill ju absolut i första hand ha dom på lösdrift så vi får hoppas det :P
#2 Tack för tipset om vindblockerare, det får jag ta och kolla lite närmare på. Jag skulle helst vilja ha uteboxar med tak som sticker ut åtminstone någon meter på framsidan och då bör det väll inte vara så stor risk att det regnar/snöar in?
#3 Ja, jag har hört att man måste ha ett uppvärmt utrymme att kunna stalla upp en sjuk häst i vid behov, men jag tycker att reglerna om detta är så konstigt formulerade. Först skriver dom att utrymmet för sjuka hästar "ska ha ett klimat som hästarna är vana vid". Ja, det klimat mina hästar är van vid är utomhusklimat, värme på sommarn och kyla på vintern.
Sen skriver dom att "För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses." Jag tror absolut att mina hästar skulle vara mer bekväma i en kall box även om dom vore sjuk än att måsta stå i värme med sina tjocka vinterpälsar, då skulle dom snarare svettas ihjäl. Så borde man inte kunna säga att mina hästars "behov av termisk komfort" tillgodoses även om jag inte har en uppvärmd box? Sen finns det ju många stallanläggninar som bara har kallstall utan någon uppvärmd del. Om det går bra att ha det så borde man väll få ha bara uteboxar också?
Men att kunna räkna sadelkammaren som en sjukbox lät ju himla smart. Hur såg den sadelkammaren ut, fanns det en uppbyggd box eller hur löste hon det?
#5 termisk komfort kan jag tänka mig i fall då hästen måste stå med dropp, så droppet inte fryser. och några grader över nollgradigt är ju ingen större fara så sett.
Är hästen van vid att stå ute på lösdrift eller utebox och sen stallas in i varmstall så är risken stor att det blir en chock för systemet och kan sätta igång sekundärinfektioner tex.
fryser hästen släng på ett täcke när de står i sjukboxen som är kallt. Svårare än så är det inte. ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vi har lösdrift och kallboxar. Godkänt är det också. Skulle någon av våra behöva dropp under flera timmar i sträck (det är väldigt ovanligt) så antar jag att den hästen i så fall är så sjuk att den förmodligen behöver stå på ett djursjukhus.

Som LinaN skrev så krävdes det för att hålla dropp. När stallet byggdes så frågade de om det inte räckte med att de hade godkännande att låta sjukhäst stå i ett grannstall som var uppvärmt men det räckte inte utan stallet var tvunget att ha en hästvänlig yta där man kunde hålla plusgrader.
jag tänkte också att det knappast behövdes för att man kör väl alltid till klinik med en sådan sjuk häst men i vintras fick en häst i nuvarande stall akut fång. Inget man ville flytta på, särskilt som han helst inte ville stå alls utan hellre låg ned för att slippa belasta sina ömma hovar. han var även uttorkad så han fick dropp, hade inte varit skoj med kallstall när det var -30 grader då.
#8 Det kanske är olika bestämmelser över landet då. För här finns det mängder med stall som saknar uppvärning. Tror inte jag känner till ett enda stall som inte har minusgrader i stallet då temperaturen är runt -20. Sen brukar man inte ge dropp kontinuerligt under en dag.En uttorkad häst ger man akutdropp under en ganska kort tid och under den tiden hinner inte droppet frysa.

#9 kan ju mycket väl vara så. Sen kanske det är så att har de godkänt ett stall så kan de inte ta tillbaka godkännandet om ingen ändring av byggnaden skett? Men att om man bygger nytt så krävs det att stallet håller dagens krav? Bara funderingar :)