Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 5197 ggr
mikado
0

Driva med sätet

Nu har jag funderat och funderat, testat och testat. Men inte kommit på det. Hur sjutton gör man för att driva med sätet? Hur driver du med sätet?

Beror såklart på hur hästen är utbildad, men tänkte framförallt om det finns något sätt som naturligt får hästen att gå fram.

Anna
0

Jag gungar med i hästens steg, vill jag att hon ska öka gungar jag lite kraftigare.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Thorsson
0

Jag skjuter på med hela överkroppen, för att kunna driva mer med sätet. Jag driver alltid för mycket med sätet men det är en helt annan sak (A)

AnnaJohansson
0

Jag gör samma som #1 men ser till att överkroppen är stilla, alltså axlar, armar och huvud. Gör likadant i alla gångarter!

Anna
0

Ja, överkroppen försöker jag hålla ganska still, gungar med underlivet så att säga.

annaattlid.se

mikado
0

#1 Typ en "juckrörelse" i takt med hästen? ^^

#2 Förstår nog inte riktigt?

Anna
0

#5 Yes man kan nog kalla det att man "juckar" fram hästen. ;) Haha.

annaattlid.se

divansson
0

Haha ;) snyggt sagt :) ha brukar göra som #1.. han är inte utbildad, men de funkar bra..

mikado
0

#6 Haha, får se hur han reagerar på det då *fniss*.

AnnaJohansson
0

Haha, min kompis var den första som jag hörde använde "jucka fram hästen" x'D Då började jag asgarva! Men det är rätt smart, för det är ju nästan precis så man gör ^^

Thorsson
0

#5. När jag stjuter bak ryggen åker underlivet fram jätte mycket. jag gungar fram hästen allt jag kan. det blir för mycket för mig ibland.

Cilla89
0

Jag gör typ som #1 ;D

[slo]
0

Var är CBA när man behöver henne? Vill minnas att hon hade en väldans bra beskrivning på ämnet ;)

AliceL
0

jag lägger olika tryck i sätet vid olika tillfällen, men jag gungar inte nå vidare. mest tryck lägger jag i ökningarna, och när jag ska samla, fast på olika sätt. väldans svårt att förklara, de e bara å gört! xD

MiaMaria
0

När man driver med sätet så vinklar man bäckenet så de följer i hästens rörelse. Jag använder även min andning.

lisette
0

#12 suger fast med underlivet… var det inte så? ;)

[slo]
0

Lisette, det var ju en lång utläggning om jag inte minns helt galet… Men suga fast med underlivet var en del av det, jaa :P

AliceL
0

vilka roliga uttryck det blir xP

Alex
0

Har hört en mycket bra förklaring på det där…Oskyldig Min kompis hade en ridskolegrupp i våras, och talade om för en att hon skulle driva med sätet… Hon frågar "Hur var det man gjorde det nu igen?" varpå en annan i gruppen ropar "Men det pratade vi ju om förut, MOTJUCK!" ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SofiaGenne
0

LÅÅÅREN damer, låren x)  Sittbenen & låren är ju några utav de viktigaste drivningshjälpsaker XD

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Marster
0

Jag gick på en feldenkreist kurs och det va super häftigt. Efter en liten stund så gick min häst i perfekt balans och orm på långa tyglar och det va bara med sitsen jag jobbade. Super häftigt.

Marster
0

Jag gick på en feldenkreist kurs och det va super häftigt. Efter en liten stund så gick min häst i perfekt balans och orm på långa tyglar och det va bara med sitsen jag jobbade. Super häftigt.