Kolla-masken?
Läste någonstans (kommer inte ihåg vart just nu) för ett tag sedan att Kolla-masken testerna inte var att lita på då de ofta var missvisande.
Eftersom avmaskningsmedel är receptbelagt så kan man ju undra hur det är tänkt att man ska kunna avmaska sina hästar om man inte ens kan lita på testerna.
Någon som hört något mer angående detta?
Missvisande är väl en överdrift
Ett träckprov som innehåller parasitägg visar att det finns parasiter i magen på individen ifråga.
Ett träckprov där inga eller väldigt få ägg hittas visar just att man inte hittade särskilt mycket ägg. Rent praktiskt skulle det ju kunna vara så att antingen hade man otur så att den baksplutt man tog var just den som innehöll minst mask, eller också tas provet vid fel tillfälle (t.ex för nära efter tidigare avmaskning) så att de eventuella maskarna inte hunnit börja lägga ägg än.
Generellt får du absolut bättre information av ett utfört träckprov än om du inte kollar något alls. Men 100%-igt är det inte.

För jag hörde om en som hade använt sig av just ett Kolla-masken test och det hade visat att det inte fanns några parasiter. Dock visade det sig efter en avmaskning att hästen var precis full med mask.
Men då kan man i alla fall lita på testerna till större del då menar du?
Saken är den att jag har varit hästlös några år nu och har precis skaffat häst igen.
Det här med kolla-masken tester var inte speciellt aktuellt då jag hade häst senast, så därför har jag ingen erfarenhet av det. När man sedan hör sådana skräckhistorier blir man ju lite fundersam.
En annan sak jag funderat på är om folk verkligen avmaskar sina hästar nu när det blivit lite "krångligare"?
Känns ju som att en del kanske struntar i det i större utsträckning nu än innan..

Det du syftar på antar jag är en välkänd hästprofil som uttalade sig om sin flickväns häst?
Där handlade det om en SJUK häst, standardträckproven är till för friska hästar för övervakning av parasittrycket. En sjuk häst tar man till veterinären! Vad för sorts maskar som kom ut beskrevs inte heller.
En frisk häst provtas för att se om den behöver avmaskas för att inte smitta ner betet. Parasiter i liten mängd är inte farligt för hästarna.
Vissa maskar syns inte på vanliga maskprov.
De som syns är stora o lilla blodmasken, och spolmask.
Sen har vi de som är svårare att se, nackbandmask, styngflugelarver, bandmask. Dessa kan man sällan hitta i träckprov och därför krävs annan diagnostik på dessa.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#4 - fast styngflugelarver är ju lite annorlunda med, de förökar sig ju inte inuti hästarna utan bara tillväxer och utvecklas där. Man kan veta att hästen har styngflugelarver om hästen har haft gula flugägg på sig.
Att de inte visar sig på träckprov beror ju på att de inte lägger några - eftersom de inte förökar sig i hästen, som sagt.
#5 precis, men de är ändå en inälvsparasit. De kan göra enorma skador på tarmväggarna där de övervintrar i hästen. Däremot så KAN man se deras puppor i bajsen ibland, det har jag gjort på min. Men man kan inte träckprova mot styngflugan som en del verkar ha trott iaf i min "umgångeskrets".
Läste ett tips på hur man får bort styngflugeägg lättare från hästen än att använda ryktsten och rakhyvlar, blanda vatten och bikarbonat och stryk på, tydligen ska bikarbonatet hjälpa till att lösa upp "klistret" som äggen sitter med och få dem att lossna då PH't är likt det ph som hästen själv har i munnen när de biter och slickar på benen och får i sig larverna/äggen.
En liten parentes om styngflugan: Avmaskningen av styngflugelarver måste ske i samband med första riktiga frosten (i oktober brukar bli bra) då larverna befinner sig i andra stadiet. Larverna gömmer sig i tarmen under olika stadier, om man missar att göra det då så får man vänta tills i januari ungefär då stadie 4 infaller (om jag inte missminner mig ;)) Alltså verkar inte avmaskningsmedlet om det skulle ges när larverna befinner sig i de andra stadierna :)

#7 Helt totalt galet, kommer du ihåg var du fått lära dig detta? Styngflugan kommer man åt med ivermektinpreparat från det stadie de borrar in sig i tunga och tandkött och ända fram tills de släpper självmant och kommer ut och förpuppas. Att många väntar till efter frosten är för att flugorna ska ha gett sig för året så hästen inte får ny smitta i sig efter avmasknkng. Mest effektivt är att ta bort äggen varje dag så behövs ingen avmaskning. Saliv gör att larverna kläcks fortare, det som sitter kvar är tomma äggskal, så skrapa hellre istf att kläcka fram dem. Ni som rekommenderar det, har ni provat själva eller är det hörsägen?
#7 tack för påminnelsen! Ska ordna med recept på medel till styngfluga i år då min haft en del på benen.
det är väl under själva pupp-stadiet som de inte går att maska av mot utan då är de skyddade… men när de är i sina olika växtstadier som mask mellan puppandet så är de lättare att döda med maskmedlet.
#8 Du skriver "Saliv gör att larverna kläcks fortare, det som sitter kvar är tomma äggskal, så skrapa hellre istf att kläcka fram dem." Vad menar du? Var sitter tomma äggskal kvar?
Sen tänker jag som så, att även om jag skrapar varje dag, så kommer väl hästen ha hunnit få i sig äggen innan jag är där och skrapar? Så jag måste väl avmaska ändå?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#10 - det tar ett par dagar innan larverna i ägget börjar röra sig och därmed klia så skrapar du varje dag hinner inget komma in i hästen. Larverna gräver sig in i tungan och tomma äggskalen sitter kvar på hästens ben långt efter det blivit tomt. Förebygg istället för att medicinera helt enkelt. Värsta skadan sker direkt efter smittan så att avmaska är ju en nödlösning efter skadan redan är skedd.