Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6321 ggr
Rafflan
2013-09-01 23:49

Dåliga hovar?

Min häst har skor och nu har han dålig hov kvalité, han har en spricka i en av hovarna och 2 av dem andra hovarna har han slagit bort flisor av hovväggen på, tror han för dem när han slår emot sten i hagen men aldrig haft detta problem innan så tror han har dålig hov kvalité just nu. något tillskott man kan ge för bättre hovar?

Han går på bete och kommer stallas in i slutet på september :)

Annons:
AnnaFagerell
2013-09-02 05:56
#1

Enzion är jätteeffektivt. Ett ganska dyrt pulver men två sådana spannar räddade hovarna på min häst

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Spiritinthesky
2013-09-02 12:24
#2

http://www.ninashastohund.se/hast/fodertillskott/fodertillskott/hoof-aid-biotin.html

det här ger jag till de hästar som står hos mig med dålig hovkvalité.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Rafflan
2013-09-02 12:32
#3

Tar det lång tid för dem att få effekt eller förbättrar dem hovarna inom några veckor?

AnnaFagerell
2013-09-02 14:44
#4

#3 Enzion går ganska fort, på några veckor märker man skillnad och på några månader är de återställda

Medarbetare på djurskydd.ifokus

LinaN
2013-09-02 20:44
#5

hoven växer i snitt en cm per månad, så först när hoven växt ut en 3-4 cm kan man egentligen påvisa någon direkt förbättring.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AnnaFagerell
2013-09-03 06:37
#6

#5 Handlar inte bara om hovens tillväxt när hoven går sönder utan också om övrig kvalité vilket man snabbare kan påverka än hovens utväxt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
CelsiusT
2013-09-03 09:00
#7

#6 Det där får du gärna utveckla och förklara.

Jag ger b-vitamin och kieselgur för min hästs hovar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
2013-09-03 09:48
#8

#5: Säger som #6, utveckla gärna. Den utväxta delen av hovhornet kan väl knappast påverkas av invärtes medel?

LinaN
2013-09-03 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#6 

Som jag tolkar ditt inlägg så menar du på att man får effekt även på det horn som redan har växt ut redan innan man börjar tillsätta tillskottet?

En hov kan bara förbättra sig inifrån/uppifrån från tillväxtzonerna, dvs från kronranden och nedåt samt från kötthoven i sulan och nedåt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rafflan
2013-09-03 13:14
#10

Okej tar det sån tid (vilket jag misstänkte, men hoppades på mirakel medicin ;)) så kommer det ju bli nåt jag kan ge när han är installad med maten, är b-vitamin bra för hästens hovar? :)

AnnaFagerell
2013-09-03 19:59
#11

Hovens hårdhet påverkas snabbare än hovens tillväxt. Om man har hovar som är mjuka och lätt faller sönder är enzion jättebra för det hinner stärka upp den hov som "redan finns" medan den också växer ut igen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Elshira
2013-09-04 02:18
#12

Har det varit blött i hagarna nu och samtidigt lite stenigt kan de gå sönder lättare, särskilt om de inte hålls efter ordentligt när de är barfota.

Det optimala är att hovväggen bara går ner över sulan ett par millimeter, börjar hovväggen gå ner 1, eller kanske 2 cm så bryts det av nästan hur man än gör!

Det finns inget du kan göra för att förbättra hovens kvalite omgående. Lamellränder som blivit tänjda kan inte dras ihop, och horn som vuxit ut är exakt som våra naglar, det som är där är där, och är dött! Det enda som påverkar hoven är om det är extremt blött eller extremt torrt länge, och därmed påverkar hållbarheten.

Har u lust kan du gärna lägga in någon bil från sidan/framifrån för att se om det kanske beror på det mekaniska att hovväggen bryts av =)

Hakuna matata!

Ponnybus
2013-09-04 08:18
#13

Det finns hovsalva (som jag tyvärr inte minns namnet på) som ska strykas på rena hovar dagligen och därmed stärker hoven utifrån! Den är super bra men svindyr.

Sen finns det även Kentucky hoof oil som har även den samma effekt, den använder jag på min ena dagligen för underhåll och hans hovar blev betydligt bättre på två veckor.

Som komplement kan man börja med någon typ av hov-tillskott som då även stärker hoven under tillväxten på längre sikt.

Annons:
Linnea
2013-09-04 11:36
#14

Torkan kan också göra hovarna ömtåligare så dom lättare spricker.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Rafflan
2013-09-04 16:38
#15

Om det är pga väder och natur och det tar månade att åtgärda det så spelar det ingen roll då han om några veckor står på box igen och äter kraftfodret som innehåller allt han behöver ;P

Wilma03
2013-09-04 22:40
#16

Ett tips jag fick av min hovslagare på min förra häst var att tillsätta foderkalk.
Något som faktiskt hjälpte för oss när pållens hovar såg tråkiga ut.

Ponnybus
2013-09-05 09:51
#17

jag skulle ändå rekommendera att smörja hovarna om dom är torra och spruckna, just för att skydda dom för onödig yttre påverkan!

AnnaFagerell
2013-09-05 15:02
#18

De flesta som har spruckna hovar har inte det för att de är torra vad jag förstår utan för att de är mjuka och smular sönder. Inte alls bra blöta ner sådana hovar, snarare tvärt om, man ska hålla dessa hovar torrt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Peppe
2013-09-05 15:23
#19

#18 exakt

detta är även en anleding till att många hovar blir sämre på sommaren när hästarna går ute dygnet runt, och blir bättre på vintern när hästen kommer in och torkar fötterna i boxen över natten.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

AnnaFagerell
2013-09-05 15:47
#20

#19 fast många hästar har dåliga hovar på vintern då de har små och blöta hagar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
LinaN
2013-09-05 18:34
#21

#20 eller dåliga bäddar som tillåter röta att få grepp om hovarna.

tror också att det är många bäckar små i det här fallet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2013-09-05 18:52
#22

#20-21 ja jag skrev ju inte att det gällde alla hästar eller hur 😉 men för många är det så, bland annat min egen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linnea
2013-09-06 11:27
#23

Min har haft långvariga problem med håväggar. I vintras blev vi äntligen av med dom. Sen i somras när det var torrt så länge så kom det tillbaka..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

AnnaFagerell
2013-09-06 20:04
#24

# 23 Hålväggar för att det varit torrt? Mina får det på blöta underlag

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnea
2013-09-07 20:43
#25

#24 Japp, snustorrt var det i flera veckor.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

AnnaFagerell
2013-09-08 12:54
#26

#25 Borde inte få hålväggar av det. Hålväggar orsakas ju av bakterier som växer till sig i fuktigt klimat

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnea
2013-09-09 11:08
#27

#26 Hovarna spricker upp helt enkelt av torkan. Dom kan få hålväggar bla av hård belastning också. Inte bara bakterier. Däremot blir det bakterier i hålväggen när den väl finns om man låter jord och grus komma in i den.

Han hade som sagt i flera år och i vintras försvann dom. Var borta i några månader sen kom dom igen när den var så torrt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Upp till toppen
Annons: