Vad är lindor bra för?
Som sagt, vad är lindor bra för? Nu tänker jag även mest på fleecelindor och användandet av lindor i dressyr. (och hoppning för den delen!)
Det ger lite stöd och är du ute på en stubb är det ju bra mot stick värmer lite/ håller värmen. Sen är det ju snyggt! Vid hoppning skyddar det lite vid i slag. Men ska du ha riktigt stöd finns det mycket bättre saker att ha
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Om man använder lindor mycket blir benen svagare därför att dom alltid får stöd.
Skynda långsamt så går det fortare.
De flest verkar tycka det är snyggt. Skall man skydda benen är strykkappor bättre.
Benlindor kan användas för att reducera svullnad och gallor hos hästar nattetid. Speciellt hos äldre hästar. Då med tjock padd och fleecelindor.
Däremot så gillar jag inte riktigt att linda ben då det är svårt att, även med mycket träning, få dem att sitta på ett sätt som inte orsakar tryck på senor och ligament i benen.
Har jobbat en del inom äldrevården med att linda ben på gamlingar och de sa att skillnaden mellan mig och många andra (inkl sjuksköterskor) var att jag lindade så att lindorna satt skönt hela dagen och utan att bli tryck på benen för att man lindade för tjockt/tunnt på ställen. Och då har ju ändå människor rätt mycket mer fettvävnader och muskler om sina lägre extremiteter än vad en häst har….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Lindar man med fiskbensmetoden får man ett superbt stöd dock ej med fleece, men detta är en metod man får öva för att få bra och är svår på hästar, minska även svullnad :) kan försöka fyndet på bild till er!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus