Stel och osäker häst
Är just nu medryttare på ett halvblodssto.Har flertal problem med henne och att rida för tränare är det inget tal om då jag inte har tillgång till det.
Första problemet är att jag har så sjukt svårt att rida ihop henne.Hon är väldigt lång i kroppen och har en ganska stor underhals. Brukar försöka trava och skritta fram henne lit längre på halvlånga tyglar så att hon ska söka sig neråt men såfort man börjar trava slänger hon upp huvudet och börjar slängtrava.
Andra problemet är att hon är så stel i halsen och dessutom jättestark.Om jag galopperar ute t.ex brukar hon ta bettet och dra ner huvudet och öka så mycket hon kan.Och eftersom hon gör detta blir det nästan omöjligt att stanna henne,vilket betyder att jag måste ta henne jättehårt i munnen som jag verkligen inte är förtjust i.
Har funderat på att pröva något annat bett på henne men är inte jätteförtjust i att hålla på och pröva och köpa olika bett då det faktiskt inte är min häst.
Och sedan tredje problemet.
Hon orkar inte hålla ihop galoppen och få en fin avsaktning.Hur ska man träna upp detta?
Allt det du nämner har en grundorsak. Hästen förstår inte tyglarna, och om den någon gång i tiden har förstått dom så har någon ryttare lärt av den det nu. Att byta bett till ett skarpare bett gör bara att dina tygetag känns för hästen som att du alltid tar hårt i tygeln.
Lär hästen att ge efter för tygeln och rid den korrekt med tanke på i vilket skick den befinner sig i, så löser sig det mesta av det du har problem med just nu. Med detta skrivet så kan det ju dyka upp nya problem under vägen som tex en underliggande skada.
Om du är en bra hästutbildare så kan du temporärt byta till ett skrpare bett för att få hästen att lyssna/lära och sedan betsla ner igen, men då skall du vara bra på att hantera felaktigt lärda hästar.
Om hästen har blivit lärd fel så kommer detta att ta tid både att lära om hästen och att muskla om den rätt. Utrusta dig med stort tålamod. Kanske skulle du fundera på att lämna bort den för tillridning av någon som håller på med just sånt här.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
kan hästen trava lång och låg med rundad rygg när hon longeras eller tömkörs? om inte så kommer det inte gå vidare bra o göra samma sak när man sen rider… för det finns ingen styrka till det.
en kraftig underhals betyder att hästen länge gått och spänt sig emot ryttarens hand och stärkt hela sin underlinje = bulldozer.
Lär in One rein stop, som en säkerhetsåtgärd. Det funkar på alla hästar förutsatt att man lär in det och sen har bra timing, det är en billig livförsäkring. Om ena sidan av hästen inte kan springa iväg, kan inte heller den andra sidan göra det. ;)
stärk galoppen från marken. Det håller jag på med min nu. Han orkar inte ordentligt när man sitter på, så utan ryttare så blir det enklare för honom att göra det han ska.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.