Foderstat till hösten?
Nån som satt ihop sin foderstat till hästen för hösten/vintern/våren? Eller blire samma som förra året och isåfall hur ser den ut?
Jag hoppas analysen kommer imorgon :D Sen skriver jag miina hästarans foderstater ;)
Såsom det ser ut nu, fri tillgång på hösilage och några morötter… Blir ingen analys i år heller..

Hihi nej, vi har inte ens fått hem hö. Nästa vecka ska bonden ringa mig och berätta olika analyser på sitt hö och hösilgae. Sedan får jag välja. Vi lär inte stalla in med full matranson på bra länge. Vi har ju gräs kvar.

våra foderstater är redan klara och uppsatta inför installning som sker 1 sep.

#3 men skriv dem häär :D
om du vill, förståss ;)

åh herregud.. tror inte jag kan dem i huvudet.. har ju inte börjat använda dem ännu ;)

#5 nehe :( men då kan du ta lappen från stallet och skriva dem här nåågo daag ;)
det var det som var meningen med heela trååden.. xD

ok.. ska fixa det då!

Som det ser ut just nu blir:
Schess:
- 7 kg hö (8 kg när han börjar ridas igång igen)
- 120 gram krafft miner grön
- 1 dl (torr mängd) betfor för att blanda ut miniralerna
- B-vitamin
- salt
Japp:
- 7 kg hö
- B-vitamin
- Glucosamin
Schrek (systers ponny):
- 7 kg hö (8kg dem dagar han rids)
- B-vitamin
har mejlat krafft också, får se vad dem säger..

Wilma
10 kg hösilage
1l havre
2,5 dl betfor (pellets)
1l vetekli
1,5l kornkross
1dl vetekli
10ml vitlök
2msk foderkalk
Halm efter behov
Tillägg till #1;
Whispering Fox, sto, 12 år, vikt ca 500 kg, lättfödd, medelhårt arbete
Fri tillgång på hösilage (ca 15-18 kg)
2 dl snitslad betfor
1 dl havrekross
1 dl Müsli (E Haferfrei)
300 g Morötter
2 msk Linfrö
2 mått Biotin
1 msk Miner blå Granulat
½ mått Vitlök
½ dl Rapsolja
Ev lusern
Vi kommer antagligen ha ett super hösilage i år (1:a skörd)…
Det blev visst mer än hösilage och morötter ;P
*Dubbelt*
#8: bara nyfiken - varför just mineral grön och inte blå? =)

#12# För att det kanske behövs just gröna mineraler. Vi behövde också ge det denna vinter. När man gör en foderstat så räknar man ju ut vad dom får av hö och kraftfoder.
#13: det ante mig.. =)

Hihi :)
#15: men du som förespråkar analys (som jag). Hur göra när vissa balar kommer från en första skörd, innan allt regn, vissa balar - större mängd, nyss har blivit slaget (också första skörd) och snart kommer att plastas in (hösilage) och stallägaren dessutom säger att han ev. måste köpa in hösilage för att det ska räcka… hur gör man då?? *förvirrad*

Äsch, nu är jag trött. Kan du minska frågan lite. Menar du att han ska plasta in hö som legat eller?
ett gäng balar = skördade relativt tidigt
ett större gäng balar = nyss skördade på oskördade åkrar som utsatts för konstant regn.
Det mesta har med andra ord i princip regnat bort = fördröjt skörden. Om hösilaget inte räcker hela vintern = köper han in från bonde.
Dessutom har han EN åker som är gödslad (inte de andra) där grönskan är helt annan än övriga, förtorkade (ser förtorkade ut, gula och torra) åkrar.

Ja, det är inte en lätt sits du sitter i. Kommer han att ta analys från alla åkrarna? Det borde han göra eftersom dom säkert är väldigt låga värden i. Alla hästar kommer väl att falla ur annars.
Nej han har sjölv inga hästar så han har mindre intresse i det - tyvärr! Jag är den enda i stallet som pratar om analys, så ska den göras så är det jag som får försöka driva igenom det, att vi alla delar. Då går det förhoppningsvis men frågan är hur, - rent praktiskt?!?!
Pratade om analys med stallägaren förra året, och då sa han att det spelar mindre roll, då hästarna har fri tillgång.. men det hjälper ju ändå inte!

Ja, det är ju svårt. Precis som det var för jen här när dom tog från olika ängar och blandade ihop allt på skullen.
Jag har inte det blekaste aning om hur du ska gå tillväga. OM du inte säger tex att dom balarna som kommer ifrån en viss äng ska du själv ha och då tar en egen analys. Annars vet jag inte.
Tyvärr kan jag nog knappast bestämma vilka balar jag själv får, då stallägaren har vissa balar i hagen, till alla och öppnar en i taget till oss alla i stallet.
Usch, att det skulle bli så här, hade ju verkligen sett fram emot att äntligen ta analys och få ordning på foderstaten. yrla som ju är svårfödd, kräver ju en del och jag har ingen lust/ekonomi att göda henne med en massa foder, som jag inte ens vet är rätt för henne… =(

Nej, det är ju verkligen synd!
ja usch, jag blir faktiskt ledsen.. =/ Jag hade verkligen räknat med detta. Känns så hopplöst att aldrig veta om jag ger rätt foder och mängd och så får man chansa och köpa dyra säckrackare utan att ens veta om det är bra.. suck.
Kan man inte i värsta fall räkna med genomsnittet för hösilage i Sverige ((har läst på krafft om detta) och bara för ett få ett vilt hum om vad som är rimligt att ha som foderstat..?
tessa, det är samma sak här =( Om jag skulle ta analys så skulle jag få göra det själv + att jag skulle ta en per bal typ då de har virrat runt alla balar så det är helt blandat =( Och dessutom så gör vi ju av med 10 storbalar i veckan…
#26: Det är grymt trist.. hur kommer du att göra i höst då, med foderstaten?
Jag får göra som tidigare, börja försiktigt med det jag skrev i # 10 och ev öka framöver…
Foxen är ju väldigt lättfödd så det borde vara lagom…
Ok, ja det är väl helt enkelt så man får göra.. tyvärr.

Det blir samma som förra året, fritt med ensilage, sen hestekraft efter hull och temperament.
Möjligen om det blir lågt proteinvärden så kommer jag komplettera med lusern (risken är stor i år) få se vad analysen säger.
Också mineralbalja i hagen såklart och saltsten 
#0 Lyriks foderstat blir ungefär som förra vintern. Beror lite på höets värden, blir nog tyvärr samma låga värden.
15 kg hö
1 kg lusern strå krafft, ev mer om det behövs
½ kg Edel Avel, 13 dl havre hel, 10 dl betfor torr vikt, 10 dl vetekli, 2 dl foderjäst, 50 g miner grön, ½ dl kokt linfrö, 1 mått enzion, 1 mått kiselgur, 2 mått bioglucomin, 1 mått profeed. 1½ mått tokosel söndagar.
Blir en dyr höst för mig med proteintillskotten.

#12 för vi har 2 hinkar miner grön nu :D och det passar bra också ;) därför ;)
#32: Ok, kanske dum fråga, nyfiken bara vad det var som gjorde att grön passade bättre än blå ;)

Vi för vårat hösilage strax efter mitten av augusti och då får vi även analysen så innan dess har jag ingen aning om vad och hur mycket han ska äta.
jag väntar ivrigt på analysen för jag tycker det är sååå väldigt roligt att räkna en foderstat :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.