Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 11388 ggr
katerina_P
0

Hur mockar ni?

Kan ni beskriva steg för steg hur ni brukar mockar? Själv har jag torv. :)

Caroline L
6

Jadu.. jag hade spån och brukade "skyffla" ena hörnet av boxen ren för att sedan gå igenom hela boxen och slänga det rensilade spånet i det hörnet tills allt spån som var i boxen låg där. Sedan breddade jag ut allt spån jämnt i boxen och så var det klart. Jag använde mig inte av bädd så jag var noga med att få bort precis allt kiss och bajs.

[NellieLavec]
0

Jag har bädd i min hästs box under vintern, tar bara bort bajset och strör nytt vid behov. Jag "måste" mocka så eftersom stallägaren tycker stallet blir varmare då. Vet inte om jag håller med om att det blir varmare, men det är praktiskt på vintern för man mockar på 2 minuter.

Mockar ut kisset 1-2 gånger i månaden ungefär.

Em--ma
0

Jag går bara längst in i min box och tar bort högarna. Vilket är ca 3-5st och sen om jag ser någon synlig kisshög så tar jag bort den med. Hon har bädd och torv. Skulle ALDRIG palla med torv utan bädd.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Offbeat
0

Har spån och bädd i mitten av boxen för annars ligger allt i vallar längst väggen eftersom min häst utövar någon sorts dans under nätterna. Mockar rent ner till bädden varje dag eftersom han är riktigt stökig så tar det ~30 min att mocka.

CelsiusT
0

Har torvbädd. Går in i "bajshörnet" och plockar ut bajshögarna, olika många beroende på hur länge dom stått inne. Kisset får vara, brukar inte synas. Syns det så är det för lite torv i botten så då brukar det vara dags att fylla på. Om det syns trots att det är mkt torv i boxen så kanske det är runt-draget och då lägger jag på lite värmepellets (spån i pelletsform, suger väldigt bra) och sedan rättar jag till bädden så det ligger torv ovanpå.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Stallmima
0

Har spån, mockar bädd. Skottar ut bädden emellanåt. Torv gillar jag inte då jag tycker det dammar och luktar illa. Fyller på spån vid behov, de som är grisigast och släpar runt fötterna i boxen går det åt mer spån till.

WornOut
0

Har torv i botten och spån över.
Om jag mockar åt en häst som int är så grisig, utan låter bajset ligga i högar plockar jag bara bort dom och sen tar jag ut det synliga kisset som kommit upp till ytan och sen sprider ut det rena ströet jämt.
Hos en av de andra hästarna som är förj'vlig att mocka åt rensar jag bort allt bajs genom att systematiskt gå igenom hela boxen och sila ut bajspluttarna. När allt bajs är borta tar jag bort det synliga kisset på ytan, om det är något. Sen jämnar jag ut allt rent strö så det blir plant och väl fördelat.

KnutKrut
0

Har bädd, har haft torvbädd eller torv i botten och spån på, men i år lutar det åt spånbädd. Har inte stallat in för hösten än.

Den stora hästen bajsar längst ner i boxen och kissar i mitten, men han röjer runt en del också. Har vi spån så blir det en hel del att kratta och gå igenom för att få bort bajspluttarna i det lösa spånet. Torv brukar vara lättare då det inte blir lika löst (köper torv med lite längre "tråd" i och inte finpulvriserat och dammigt. Nackdel på vintern att det är lite fuktigt och då fryser, men stor fördel att det inte dammar och luften blir bra). Krattar alltid ytan jämn och ser till att den är torr och ren. Vid behov kalkar jag med foderkalk där det kissas som mest för att det tar bort en del av ammoniaklukten.

Ponnyn har en lika stor box som den stora hästen och hon använder inte hela. Det är en renlig ponny som kissar och bajsar i ett specifikt hörne. Där brukar jag låta bli att strö med så mycket spån utan har bara torv för att det ska bli mer lättmockat. Ponnyn rör inte om i boxen heller utan är en riktig mönsterponny!

Peppe
0

jag har färskt sågspån som jag hämtar i sopsäckar och en mycket (!) renlig och stillsam häst som står inne 8-12 h per natt.

På hösten tar jag såklart ut bajshögarna som alltid ligger i ena hörnet och allt kiss som alltid är samlat i mitten. Fyller på spån 1-2 ggr i veckan, mer än jag tar ut för att bygga upp en "bädd" av rent spån, eftersom min kuse är så stillsam så river han inte runt spånet utan trampar fint på det så det packas som en ridhusbotten.

När sedan vintern kommer så fryser färskspånet i säckarna och det är inte direkt kul att stå och hacka sönder isklumparna… så under den värsta vintern fyller jag bara på runt 1 säck i månaden. Har ett rejält tjockt lager med spån, kisset åker ner till botten och kommer inte upp till ytan trots att jag vid den här tiden på året bara tar ut kisset ca var tredje dag (fyller igen hålet som blir med spån igen och stampar till för att "laga"). Behöver jag mer spån så fluffar jag bara upp lite av det spån som är packat och fortfarande rent sedan höstens bunkring. Förvånande hur mycket spån man kan lagra i boxen på detta vis. När det har krisat så har jag klarat det utan att fylla på spån på 2 månader och ändå ha mer spån är de flesta kvar i boxen.

Har en minimal spånåtgång och alltid rent och fräscht. Strökostnaden uppgår till 500 kr per år. En spånsäck (svart sopsäck 100 L fylld till 3/4 ungefär) kostar 18 kr.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Uss
0

Vi har en torvbädd, ca 10-15 cm packad torv, med halm över. Varje dag tar vi ut bajshögarna, skrapar undan halmen och tar bort synliga kissfläckar i torven och kissig halm. Sedan får bädden lufta under dagen tills pållarna ska in igen.

En gång i veckan gräver jag lite mer där jag vet att de brukar kissa och fyller på mer torv - om det behövs.

Chestnut
0

I år ska vi testa på stallpellets för första gången. Lär göra som jag gjort tidigare med torvbädd - dvs vattna + stampa upp en "grundbädd" (med torv ca 2-3 balar till box på 15 kvm så är verkligen ingen tjock bädd först). Sedan strö rikligt dagligen och bara mocka ut skiten tills bädden är över 1 dm hög. Mitt sto är precis som #9s häst väldigt renlig och stillsam av sig så kan också "fluffa upp" senare under vintern för att laga hål. 🙂 Sedan när bädden är etablerad strör jag med vanligt kutterspån istället, tycker att det är fräschast.

Med vänliga hälsningar
Chess

Gullan_J
0

1. Tar in skottkärra och grep till stallet. 

2. Tar  grepen och börjar ösa ur kisset. Då tar jag och öser ut ganska mycket för att sedan vända på spånet runt om och kolla om kisset runnit någonstans mer. 

3. Jag tar grepen igen och tar den "största bajshögen" och lägger i kärran. Sen finmockar jag det sista små "bajsbollarna" och silar ut spånet. 

4. Jag ställer bort grepen och tömmer skottkärran och fyller ev.  på med nytt spån. 

Har turen att ha en lättmockad häst, tack och lov!

-Bättre ökänd än okänd

viktoria91
0

Jag har spån. Tar skitar bara  efter 1 vecka mockar jag ur kisset och fyller på nytt spån!