Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2626 ggr
Lyrik
0

Stallhyra?

Hej! Vad betalar ni i stallhyra?

Jag betalar 2470 kr i månaden i mitt stall. Då ingår det: morgonfodring + utsläpp vardagar, täckesbyten, hösilage (fri mängd).

Vi hästägare delar på insläpp och kväll vardagar, morgon, insläpp och kväll helger. Eftersom vi är många i stallet (26 boxar, 24 fulla) blir det bara 2-4 pass i månaden.

Spån, torv, halm och kraftfoder får man köpa in själv.

7 vinterhagar, 1 sommarhage, 3 sjukhagar, 1 ridbana

Wanilj
0

eget stall..

Lyrik
0

Lyxigt! Vill oxå ha eget stall!Fundersam

Tinka
0

…eget här med.

MiaMaria
0

Vi betalar 500:- för box, hage, spån, vatten, el, snöröjning. Resten står man för själv. Vi delar på alla fodringar, har rullande schema på helgen och på veckorna skriver man upp sig när man kan ta. Oftast fungerar det bra.

Det står 6 hästar i stallet (5 ägare) så vi delar upp antalet sysslor per häst för att få det rättvist. 3 fordningar/häst på veckorna och 1 eller 2 på helgen, ibland mer eller mindre beroende på hur det ser ut för alla med jobb osv

mazze
0

Jag bet 1800kr i stallhyra + 200kr täckesbyten, lindor mm.

I stallhyran ingår: In- och utsläpp, alla fodringar, halm, hösilage, havre, betfor och mineraler.

linasvovvar
0

Oxå eget stall =0)

jen
0

500 i kallhyra, då ingår mogonfodring, utsläpp, insläpp, täckesbyten, belyst ridbana.

köper allt foder och strö själv, hö köper vi av stallägaren för 1.20/kg Flört

det är ett bra stall, med bra människor och hästar där!

Believer
0

betalar 1675 per häst. Då ingår halm, ensilage, havre och betfor.

Faxlin
0

Har bygt om min pappas verkstad, så jag betalar för elen bara.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Linda
0

Har eget stall..Men inackorderingarna betalar: Mellan 1200-3000:- beroende hur mkt de hjälper till.

-Vi har ju faktist också utgifter: El, arrende på hagar, amorteringar, saker som behöver ständigt byts ut, foder mm så det går ändå såklart - (Men så har jag ju också ganska många egna hästar..)

Vänligen/Linda

MangoMelon
0

Har eget stall, ett litet och mysigt i gammelmodig stil. Egentligen en gammal ladugård, och boxarna är omlagade kospiltor. Fungerar utmärkt, även fast det inte finns rinnande vatten och el i stallet.

:D

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

gejsa
0

Har eget stall. Men inackorderingarna betalar 800 kr då ingår in- och utsläpp hela månaden. 4 ggr matning. Vid täckesbyten 100 kr extra i månaden. Vi köper in fint analyserat hösilage och halm billigt för hela vintern på en gång. Alltså får man betala en engångssumma på hösten för detta. Utevistelse ca 10-12 timmar per dygn vintertid.

Linda
0

#12 Dina inackorderingar har det billigt och bra:)

gejsa
0

Jo, jag vet det. Vill ju gärna att både hästar och hästägare ska trivas också precis som jag. Jag halvmockar ju också varannan dag åt en inackordering som har en häst som står och en annan som inte har råd att åka ut varje dag. Så slipper dom komma varje dag.

Vad jag menar med halvmocka är: Jag fixar iordning halmen så den blir slät och har halm över bajset. Lägger in hösilaget och maten som ska vara färdig i hinkar. Sedan får dom göra hösilaget i Ikeapåsar så det bara är att ta och lägga ut.

Linda
0

Phu låter jobbigt att mocka dagen efter bara ju:)

gejsa
0

Nja, för dom är det ju skönt att slippa åka ut dom andra dagarna. Det blir ju inte så mycket ändå. Är ju inte inne så himla länge i boxarna.

lisette
0

när jag hade foderhästen:

1000:- (halm, hösilage, in/utsläpp)

200:- foder

500:- skor var 10e vecka

E_hjo
0

Jag betalar 750:- Då ingår: halm, betfor havre, utsläpp,insläpp fodring m.m På sommrarna betalar jag bara 200:- Skoning 650:- ca var 6:e vecka.

MangoMelon
0

I det stallet jag hade mitt russ innan jag flyttade hem henne kostade det ca 5500 kronor omvandlat från euro. Då ingick: utsläpp, täckesbyte 3x/dag, havre, mineraler, hö, spån, mockning och täckestvätt :) det var egentligen ganska dyrt, för ville man använda hinderna eller manegen kostade det extra.

Sessan
0

#19 Ojojojoj vad dyrt! Får jag fråga var det var?

där jag hade min isis före stallet var klart hemma så fick jag ha henne för 700 mk där precis allt ingick. Det var förstås specialpris eftersom jag hade köpt henne men inte hade ege stallplats, men snällt av dem ändå.

Linda
0

Oj, det var dyrt för en B-ponny det tar inte änns i Stockholms innerstad

MangoMelon
0

# 20 Vet du var Snappertuna ligger? Där finns ett avelsstall som heter Broby, och där ;)

# 21 jaa, jag håller med om att det var faktist svinigt dyrt :P men,jag skulle ju ha min ponny någonstans, ensam kunde den ju inte stå i vårat stall här hemma Skrattande 

Fast jag kan säga, att det var en ganska stor förändring när jag hade min före detta travare inhyrd hos en tjej för 1200 kronor i månaden, då exakt allt ingick och sedan kostade det 5500 kronor att hyra in min B-ponny och mindre ingick.

Fast, man märkte nog skillnad på de olika stallen. I det billigare var det ofta problem med mockningen, fodret var ofta slut, hästen kunde stå inne en hel dag osv.Och med det menar jag absolut inte att billiga inackorderingar skulle vara sämre!:D

Sessan
0

#22 Jag vet var det ligger men har inte hört om stallet.

shirley
0

betalar 1500 för mitt stall….

larry
0

600:- / kallhyra då ingår fodring morg/kväll samt utsläpp, hö har vi här och betalar 10:-/balen resten fixar vi själva , men en totalkostnad för min häst inkl ALLT ligger på 1600:- mån september tom maj.

Lyrik
0

Jag hamnar på ca 3600 kr i månaden för min pensionär.

Stallhyra 2470 kr

Halm: ca 120 kr (8 balar*20 kg/st*1,10kr/kg

Hö: ca 740 kr (10-11 kg/dag*2,30 kr/kg)

Kraftfoder: ca 200 kr (havre, Hestekraft, betfor, lusern)

Tillskott: ca 350 kr (Miner, linfrö, foderjäst, Biotin, Kiselgur, Flexijoint, Bakteriebalans, Tokosel

Morötter: ca 60 kr

Hovslagare 1200 kr per gång var 8-12 vecka + vetbesök tillkommer.

Min häst TÅL ej hösilage, därför får jag köpa in eget hö. Hösilaget ingår i stallhyran.

lisette
0

# 26 drar dom inte av silaget på stallhyran då?

Lyrik
0

# 27 Nix. Får betala fullpris även om jag har eget hö.Ledsen

lisette
0

det var det j*vligaste, och snålaste. dom borde ju verkligen sänka priset! har du frågat? annars borde dom köpa in höet till dig.

emsems
0

hej! min stallhyra kostar 1900kr/mån. då ingår hö (10 kg) och havre/korn., det ingår fodringar och spån.

vi hjälps åt med att släppa ut. på helgerna finns det anställda som släpper ut mot betalning på 10kr/väg.

vi ger mat 2 ggr/termin på lördagkvällar, då ingen jobbar.

det finns 2 stora utebanor, ett ridhus, alla hästar har hagar (vissa delar). ridkolan har 4 stooora hagar, sen finns det 2 sjukhagar, och 14 andra stora hagar som privathästarna har.

mitt stall: www.surf-rf.se

Zetina
0

Hej hopp!

I stallet där jag har min kuse, betalar jag 1700 i månaden. Då ingår insläpp/utsläpp, täckning, mockning, spån och fri mängd hö samt belyst ridbana.

Jag är riktigt nöjd Skrattande

Lilla_My
0

1100:- / månaden inkl havre,korn,hö och halm,täckesbyten. Kollektiv med stallpassen (jag tar 5 stallpass i veckan (ut/in/lunch o.s.v)).Med ridvolt +hyfsade ridvägar. bra kommunikationer.

OBS! Jag har shettis, så jag betalar 700:- mindre än alla andra Skrattande

MangoMelon
0

Jag vet ju inte något mer än det jag läst här , men det verkar relativt billigt att ha sin häst inackorderad i ett stall i sverige. har jag helt fel eller ? :) för i finland kan jag säga att det är svindyrt att ackordera in sin häst .. :S

Lyrik
0

# 29 Har frågat. Antingen hösilaget eller köpa in eget hö.

Som tur är börjar man inte direkt på hösten med hösilaget, det är för varmt för det. Då äter ALLA hästar i stallet hö, då sparar jag mitt egna hö tills hösilaget kommer. I höstas var det ju varmt länge så först i oktober började jag ge av mitt privata hö.

Brukar även blir så i juni innan betet, när det blir för varmt för att hösilaget ska hålla sig länge. Visserligen går en hösilagebal åt fort i vårt stall (400kg), det är nu 22 st hästar som äter hösilage, 2  äter hö (min och stallgubbens ena häst),men det blir för varmt för hösilaget ändå då i juni, och detblir dåligt fort.