"stökig" i galoppen!?
Vill ha lite råd..
TravarYrla har en olustig förmåga att dra upp huvudet högt då vi fattar galopp/galopperar. Detta är inget vidare. Hon verkar samtidigt vilja komma ifrån min hand och "dra på" och jag avskyr mig själv för att jag då lätt blir hård i handen. Något tips på hur jag ska försöka få bort detta? Hon kan gå jättefint i skritt och trav, men när det vankas galopp, tappar hon allt vad form heter och huvudet far upp och hon sladdar iväg..
Är inget fan av hjälptyglar, men gillar heller inte att "bråka" med henne och själv vara en sämre ryttare än vad jag är/vill vara… martingal? Thiedemantygel..?
Självklart hänger det delvis ihop med hennes kondition och muskulatur mrn hon utvecklas inte inom just detta med galoppen, som med annat som hon har gjort fina framsteg inom. Därför vet jag inte riktigt vad jag gör för fel..
Mvh en villrådig Tessan

hm, Schess var likadan innan, och det berodde ju på att han inte hade muskler för att orka bära sig i fattningen, och han la även upp ett eget tempo i galoppen.. men jag vet inte, formen i fattningen kom själv efterhand, när han fick mer muskler och orkade.. men det i galoppen att han sprang iväg det tillät jag inte, jag saktade alltid av direkt efter fattningen och fattade ny tills han slutade rusa iväg i galoppen, och direkt efter första gloppen när han inte rusade iväg berömde jag och avslutade, tillslt fattade han att han inte fick rusa iväg hur som helst xD
Men är det nu nyligen hon börjat med det eller det har varit så alltid?

Fattar du från trav eller galopp? Det är tydligen lättare för hästen att fatta från skritt, så det kan underlätta. Ett annat vanligt fel är att man försöker arbeta med galopp när man äntligen fått den, alltså "arbeta ihop hästen". Jag tycker att det är bättre att bryta av fort oavsett vilken galopp man får, då fattningen/övergången stärker mer än att harva på…
#1: Det är nog vettigt att inte låta hästen rusa in i galoppen eller iväg - antar att man får vara mer enveten än hästen, så lär den sig efterhand.. Det handlar säkert mycket om kondition och muskler. Tycker bara att det är synd att "tjafsa" med hästen, först stoppa den för att sedan få fram den, men den lär sig väl vad man vill, när man vill - efterhand.. =) Försöker vara tydlig och lugn som ryttare, men jag är ju ingen hejjare direkt.. ;)
#2: jag försöker fatta från skritt oftast, eftersom jag upplever det som lättare.. fattningarna blir ofta bättre och mer "rena" från skritt än trav. - Yrla blir heller inte lika "springig". Ska jagf atta galopp från trav, börjar hon ofta gå på tvären, använder jag för mycket skänkel och fel..?! Kanske lätt att bli -för övertydlig när man så gärna vill något --> fel signaler till hästen, som tror att man vill något -helt- annat..
Jag har läst, på travarforumet tror jag, att man ska tänka framåt när man tränar galoppen med travare. Åtminstone i början =) men tempot är ju för vår del väldigt högt, så det tar emot en smula att tänka framåt också, alla gånger, På banan har vi respekt bland andra ryttare, när vi galopperar 
Jag låter Yrla ofta få galoppera tillräckligt bara för att känna att det flyter, som "belöning" för att hon tänkte rätt och kör galopp - så att vi inte tragglar fattningar, utan att hon får känna på galoppen också, - men absolut inget harvande, det blir ju hästen bara trött av..
#1: "Men är det nu nyligen hon börjat med det eller det har varit så alltid?"
Hm bra fråga, när jag skaffade Yrla förra sommaren hade jag inte ridit på flera år, så jag hade inte så mycket att jämföra med och ingen vidare koll på mig själv heller, för den delen. Men hon har nog på senare tid blivit mer "krävande" i galoppen, samtidigt som hon fått lite lättare för fattningarna.
Fast för att överraska mig nu när hon har lite halslött på betet så galopperade hon galet lugnt och fint igår, är fortfarande lycklig över detta - kändes så bra =) Kanske är det ett slacker-liv som hon kommer bäst till sin rätt i..?! ;)

Jag tror att ni är på rätt väg. Det tar ju tid att stärka henne… Lycka till!
#6: Så du tycker att det låter vettigt det jag skriver…?! =) Blir nämligen själv osäker, särskilt på fattningarna.
puttar lite

Var på träning själv idag där vi galopperade för första gången (på träningen). Vi har en suverän instruktör och vi är en grupp ridtravare som tränar. Hon säger till oss hela tiden att vi ska låta det gå fort, att de inte har muskler för att gå sakta än. Så det är kanske bara att låta henne stövla på så hon stärks och tillslut orkar bära sig i mer samlad galopp. (Det gick ruskigt fort för vissa idag)

#7 Ja, jag tycker att du verkar jätteduktig med din lilla Yrla
#9: Vad skönt och lättande att läsa om att fler har samma "bekymmer" och att det faktiskt är "tillåtet" att ha det… jag har häst intill en stor ridanlägning med ridksola och vi är (tyvärr) det enda ridtravarekipaget i området. Jag har blivit "hon med travaren" =) Därför känner man sig väldigt ensam om sitt "problem" och det är lätt att känna sig låg för detta, trots all ens pålla har superfina kvaliteter. Så tack för ditt inlägg, ska ha det du skriver i åtanke! =)
#10: Tack, vad gulligt av dig, - du är lite lite av vår förebild då du lyckats så fint med din Mangis =) beklagar verkligen det ledsamma med hennes sorgliga tillstånd, vi tänker på dig..
När jag tränade min yngre ponnys galopp, då hon inte heller kunde samla sig, drog upp huvudet & drog iväg, gjorde jag flera övningar och på flera sätt.
Bla:
- Fatta galopp ifrån skritt
- Kan hon hyffsat mycket, och egentligen bara tramsar, så bredda händerna en aning, och driv in i handen. (men inte om hon är en mer ny utbilddad ponny, som inte har musklerna el förstår)
- Inte för långa sträckor, utan låt fattningen bli till galopp, ta några steg, sedan bestäm & FÖRBERED hästen på en tydlig avsaktning, och kanske gör en halt direkt för att ta tillbaka henne?
- Beröm, beröm & beröm då hon gör rätt, sluta när det går som bäst, fortsätt inte att trappla på samma saker hela tiden.
LYCKA TILL!
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se