rädd!
Upptäckte igår att min ena pålle hade ett sår i rumpan, eller snarare alldeles intill. Som ett skärsår, "ren snittyta", inte så brett men aningens djupt. Hur stor är risken att en häst åsamkar sig det själv, och i sådana fall hur?
Med tanke på tidigare misshandel av "hästmarodör" i trakten, är jag jätteängslig för att någon idiot ska härja här igen.. =(
Mvh Tessa

Kan hon inte ha kliat sig mot något vasst ute tror du? Dom går väl ute bland träden och sånt?
usch så läskigt…
Det är Eneldo det gäller.. =( Finns inga träd eller buskar i hagen, men jag har undersökt båda hästarna och inte funnit något mer. Yrla kan vara rätt irriterad på Eneldo och nafsa/sparka efter honom men att träffa hans rumpa….? hmm, nu är han förvisso arab med hög svansföring, men ändå..
det är ju inte svårt att träffa rumpan, men att få ett sånt sår…du har inga bilder ?
tyvärr, men jag kan ju försöka att fixa, så kan ni själva få se.
ja, det kanske kan hjälpa lite i funderingarna :)

Ja, visa ett foto i morgon så får vi se hur det ser ut. Usch då om det inte ens är ett träd i närheten. Var tar dom vägen när det blir sol och hett ute när dom går på betet då?
det har ju knappt varit nån sol denna sommaren :P haha
Sol har en lyxvara som hittills inte har existerat.. mina hästar går nu i en separat hage, då jag ansåg att betet var för dåligt/torftigt i den stora hagen.. där finns det träd, men under allt regnande, har de aldrig gått under dessa… tokar.
Men torkar det bara upp, kommer alla hästar att byta hage och där finns det mer skugga.

Vi har ju haft en kanonsommar. Sol och skugga och lite regn då och då. Inga översvämningar här inte. :)
#10: Motsatsen till oss då.. börjar jobbet på måndag, efter 4 veckor semester.. i prinvip bara regn förutom de senaste dagarna. Suck!
det regnade hela min semester med tessa, ja förutom den veckan jag var utomlands då, så jag vet hur du haft det ;)
#12: skönt men ledsamt att höra.. =)

Ja, ni måste verkligen ha haft en tråkig sommar. Vi har haft fint bete hela sommaren tack vare regn och sol hela tiden.
Glad för er skull, men våra hästar har tyvärr fått utstå mycket regn… =(
Har hästkompisarna några skor? Min första tanke var att en söm eller nåt kan ha rivit pållen :)

Blacky hade oxå det när jag tog in idag! inte i rumpan då, men på bogen/bringan. finns inget vasst i hagen, om han inte skärt sig på ett grässtrå ;) var typ 2,5-3cm långt, igenom första och eventuellt andra skinnlagret och en glipa på 0.5cm. veterinären tyckte inte det behövdes sys, men jag hade inte haft nåt emot om dom gjort det
tycker det är jättestort jag
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tessa, loa_bgs's häst hade lyckats spetsa sig själv på en pinne i hagen. var ett långt sår, såg ut som om ngn hade skurit honom. men de hittade en tagg som var full av hår.
#16: Eneldo har just nu en hästkompis, min helskodda Yrla. Skulle ju faktiskt kunna vara en möjlighet..
#17: Hur ser man vilka skinnlager ett sår består av? Läskigt med glipor, förstår att du ville sy.. Hur rekommenderade han att du skulle ta hand om det?
#18: Hmm, kanske skulle kika igenom hagen.. finns som sagt inga träd eller buskar, men vassa saker kan man väl alltid hitta, gissar jag.. om oturen verkligen vill vara framme.
#7: Tyvärr hade jag ingen tillgång till kamera idag! =( Men såret såg ut att ha dragit ihop sig lite, och det såg inte svullet eller irriterat ut, bara "fult" i största allmänhet. och blått, tog lite blåspray på, så nu är stackarn svagt lila i bakkärran..