Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1520 ggr
steffy
0

blir så arg

mamma och jag körde till ullared förra året för att köpa täcken till mammas nya häst. han hade täckena på sig i vintras och dom höll i max 2 veckor pga en viss häst biter i hans täcken hela tiden. mamma köpte ett flugtäcke till ph i fredags och det är redan stora hål i idagFörvånad pga att den andra hästen måste bita i något hela tidenLedsen. vi har pratat med ägaren till den hästen som har bitit i paj 5-6 täcke för oss och hon säger att hon får dåligt samvete, men det vet vi att hon bara pratar bull shit. jag är så himla arg på hästen som biter i tu alla våra hästtäcken och på ägaren som bara pratar en massa dynga.
nu tycker jag att det är nog med att kasta ut pengar på täcken som  bara varar i max 2-7 dagar. vad hade ni gjort om ni hade varit mig?
vi har no bite, men det hjälper inte så mycket.
hur skall man göra för att en annan häst skall ge tusan i våran?

Lorita
0

Ni får ställa er häst i en annan hage, ni kan ju inte begära att hästen ska sluta bita. Antingen får er häst gå ensam eller så får ni ta risken att täckena går sönder. Du kan väl inte på fult allvar mena att det är en andra hästägarens fel?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

davidia
0

bett att få en annan hage till antingen den som biter hål i täckena eller att du får byta.eller så får hon stå för alla täcken som han biter sönder.

Thorsson
0

Finns det fler hagar med hästar? se iså fall om du kan byta hage med en häst, som inte har täcke eller om han får gå över till en annan hage. Annars får ni väl sluta ha täcke på hästarna och köpa mygg/flugmedel och strunta i täckena då det är med naturigast.

Zigge-3
0

prova med den den genomskinliga " non kribbite" krämen som man har för hästar som krubb-biter! Jag tror att det var så krämen hette, har funkat i ett stall jag hyrde in mig i för många år sedan! Lycka till!

steffy
0

1# mamma säger att det är smällar man få ta, men jag blir jättearg för täckena är inte billigtnär det blir 6 äcken extra er år.

Lorita
0

Din mamma har så rätt det är smällar man får ta, jag har fyra egna hästar och har jag täcke på en häst så är det någon av dom andra som har sönder det inte hästen som har täcket på sig.

davidia
0

men finns det flera hagar så kan ni ju flytta eran till en annan hage istället.

jn84
0

Klart det är irriterande, men din mamma har nog rätt. Det går inte att be en häst sluta bita på täcken =)

Är det en ung häst? I sånt fall är chansen stor att den slutar upp med det när den blir äldre. Men i sånt fall kan jag tänka mig att de andra hästarna måste vara täckesfria ett tag så täckesbitaren kanske glömmer bort att den brukar bita på täcken. Om den alltid har tillgång till täcken så tror jag inte att den bara hux flux slutar en dag. Lite psykologisk här ^^

Har själv blivit av med fyra täcken på grund av täckesbitare, men sen bytte jag hage. Ägaren sa att de kunde köpa nya täcken istället för att deras häst skulle behöva gå själv, men vem som helst förstår att de inte ersätter ett täcke i veckan. Ett regntäcke med en reva i är ju trasigt och obrukbart så det blir många täcken..

steffy
0

jag förstår allt ni skriver och jag vet att jag inte skall vara arg, men jag tycker inte det är så roligt när mamma måste köpa ett täcke och sedan får man ha det i 1.5 dag helt. klart jag blir iriterad. men jag är inte arg utan bara tycker det är så synd att han inte få ha sina täcke ifred.

Lorita
0

Vist kan man få har sina täcken i fred, låt bara hästarna gå en och en, trist för hästarna men täckena dom håller lite längre.

Cilla89
0

Jag hade också varit arg, och jag hade flyttat hästen till en annan hage..

Maja
0

Tur bara att det inte är en eksemhäst.. ;) Där kan man snacka om täcken som går sönder.. ^^ Speciellt om man har 10 eksemhästar i samma hage.. ;)

Mandysan
0

Så har jag det med steffy… Det är svindyrt med hästtäcken dessutom =( Men vi kollar på hur många denier (D) täcket har, det ska vara minst 600 D. Om det är 600 D (eller mer) så tål de betydligt mer än de billiga med 420 D som bara håller en dag…

steffy
0

13# tack för tipsetSkrattande.