Vrickning?
Hej!
För 2 dagar sen fick Foxen ett sår på skenbenet, HB. Det så ut som en liten rispa bara så jag tvättade rent ordentligt och tog det lite lugnt när jag red. Igår så var hon svullen i kotan, nedanför såret. Jag ledde henne bara och hon var inte halt. Såret sågt fint ut.
Vad ska jag göra om det inte är bättre idag? Jag blir lite nojig iom att såret sitter på skenbenet (med tanke på alla senor) men hon är ju svullen nedanför?!
Jag läste i lite böcker och det låter som en vrickning men jag är inte säker :S
/Amanda

Det är inte lätt det där. En del tar ut vet för minsta lilla, för då har ansvaret lagts på ngn annan. Själv brukar jag avvakta och se. Man kan behandla sönder hästen oxå…
#1 Så resonerar vi med lite, att avvakta alltså..Dessutom är de ju svindyrt på helgerna :O
Men jag läste att om de var en vrickning så skulle man först kyla och sen värma tills svullnaden har gått ner, men jag vet inte hur jag skulle kunna lösa det…

Schess gick omkull i hagen i vintras, och vrickade 2 ben höger fram och höger bak. Han blev svullen i båda benen, jag kylde först 20 min med kallvatten på båda benen och sen la jag på kylgel och lindade med back on track, efter 2 veckor med samma behandling och vila så var han återställd igen :)
cilla; Tror du att det är en vrickning eller?

#4 ingen aning, hon har ju ett sår, det kan ju vara därför hon är svullen, liksom att det kommit in bakterier eller så i såret, är ju rötmånad nu med.. men har hon vrickat sig borde hon ju vara halt.. Schess var svullen hela koten och typ halva vägen upp på senbenet, dessutom rejält varm på ben samt hov..
så är hon inte halt så tror jag det kommit in skit i såret som gjort att det blivit svullet eller så har hon vrickat sig men då borde hon vara halt också..
Idag var hon lite småhalt, hon gick lite annorlunda iaf. Sen hjälpte en i9 stallet mig att kolla och så :) Men iaf så när jag märkte att hon gick konstigt så kylde jag ner benet samt lindade om och ställde henne i sjukhage. Senare kom hon som hjälpte mig och kollade lite. Vi kom fram till följande;
- Hon går lite småkonstigt (hälta)
- Svullnaden gick ner efter kylande
- Dock så blev hon betydligt varmare i HB än hon är i VB
- Vid koll utav hoven så såg vi att strålen stinker och är lite "geggig" i strålfåran
- Hon har blåmärken på utsidan utav hoven
Såret är rent och läker fint…
Men jag tror nog att vi ska ringa Agrias telefonvetrinär och höra lite… =(
Har ngn numret till tel. vetten?
Jag vet om att de har en sådan men numret står inte på hemsidan 

0900-1005161, 25:-/samtal

låter helt klart som en vrickning..
Tack Mangis, mamma får ringa imorrn! ;)