Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 658 ggr
ThePaulina
2013-09-05 21:22
0

Medryttarproblem!

Hej! Jag är medryttare på en ponny som är 5 år. Han skulle säljas men åkte i stället ut på foder i samma stall. Nu har fodervärden blivit otrevlig och jag vill försöka ta han på foder för fodervärden rider honom på ett annorlunda sätt och säger inte till honom när han busar. Detta har lett till att all den tid jag lagt ner på att uppfostra ponnyn försvinner för att han jämt får som han vill. Tycker ni jag ska sluta eller? Tacksam för svar!

LinaN
2013-09-05 21:29
0

Alltså han lämnades på foder till en annan person i stallet?

Har du något medryttaravtal till den personen som nu är fodervärd? Om inte så har du inget att säga till om där tyvärr. du har ju bara medryttaravtal till personen som äger hästen OM ni nu skrivit ett när du började som medryttare.

Annars så kan jag säga som så, en häst eller ponny är smartare än man tror, om en person rider kan hästen bete sig på ett sätt men helt annorlunda med en annan eller tredje person. Sen handlar det ju om man som ryttare står vid sina principer.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Uss
2013-09-06 18:13
0

Jag utgår från att fodervärden är med på att du fortfarande är medryttare ;D

Jag förstår vad du menar; det är som när man rider på ridskola. Även om du lyckas liite på din lektion, så kommer nästa ryttare och veckan efter så är det samma problem från början igen. Hur mycket som "finns kvar" beror ju på hur ofta du rider och hur mycket fodervärden rider.

Om du ska sluta eller inte beror på hur mycket du tycker om ponnyn och om du behöver "börja om" varje gång du rider. För visst kan hästar bete sig olika med olika ryttare, men en häst som t.ex. tillåts gå på bogarna fyra dar i veckan kommer inte att bära sig bättre med en annan ryttare den femte dagen, även om den alltid rids i rätt form var femte dag. Det blir bara jobbigt för ryttare och häst… om det bara är rent bus/trots mot ryttaren, så kanske den kommer ihåg att den inte kan busa med dig, men du märker ju snart hur det är med den saken.

Sedan kan du kanske inte "ta över" hästen hur som helst, fodervärden har ett avtal och det kan gälla tills vidare eller en viss tid, ofta vill väl hästägaren ha en längre tids avtal, typ ett år eller så. Men prata med ägaren om du är seriös på den punkten - och har dina föräldrar med dig ;D

Lycka till!