Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2803 ggr
Zetina
0

Stressad av galopp och galoppfattning.

Har en kallblodstravare (som aldrig är startad på travet, men säkert travtränad)

Mitt största problem är galoppen. Hon blir hysterisk efter en galoppfattning. Hon fattar aldrig galopp vid första fattningen. Jo om hon får kuta in i galoppen och det tillåter jag inte. När jag tar tillbaka henne. Börjar hon att trippa, frusta, stressa som en galning.

Tar man en ny fattning nu fattar hon ofta galoppen, men oj vad det går undan. Det känns som man blir platt i ansiktet av fartvinden. När man sedan bryter av börjar dom riktiga problemen. Släpper man långa tyglar direkt när man brutit av är det ok. Men så fort du kortar upp dom igen är det kört. Hon drar ner skallen i 150 knyck och kastar sig iväg åt något helt annat håll. Det allvarlig risk för Whip lash skada, jag skojar inte. 

Travar du henne på volt efteråt försöker hon hela tiden antingen trava som en galning eller komma i galopp. Det känns som hon blir en halvmeter högre för hon är så spänd. Hon kan även vägra gå frammåt eller åt ett visst håll.

Så min fråga är hur ska jag få henne att inte bli så stressad och knäpp av galoppen? Det känns som ridpasset blir förstört när man väl galopperat, eftersom hon blir så stressad och svårhanterad.

Sandra
0

Hmm, faktiskt så känner jag att jag har lite samma problem med min medryttarhäst. Hon blir alldeles knäpp efter galoppen. Om hon nu kommer in i galoppen vill säga.

Är din hät väldigt stark också så det är svårt att få stopp på henne?

Rebecca
0

Hej Zetina

I hope you understand English, my written Swedish isnt so great…

Old trotting horses are not the best ridding horse from the start, just because they do have the problem of galop co-ordination, with this inmind when you are asking her to do her first "galop" transition you need everything to be prepared, often horses that are unbalanced rush into a transition inorder to gain some sort of co-ordination and balance they cast their heads up wobble and pretty much what you have said… the reason why often it works better the second time is because you are pre pared and so is the horse.

I suggust you really pre-pare you transition before you ask your horse for the first time to "galop" , half halt ( a stronger one if you already are doing this) bending and softing the horse so she is no leaning on your hand, ride your horse up into the transition with a stronger seat sit deep and ask smoothly, do not rush the transition half halt just before and if you have to use the valté to help balance her be careful not to let her fall in or out around the valté.

Well good luck

Rgds

Rebecca

gejsa
0

Kan det vara att hästen har dåligt med muskler. Att det är jobbigt att ta en fin galopp och springer in i den i stället?

Zetina
0

#1 Jepp, hon är MYCKET stark och kan vara svår att få stopp på. Och när hon rycker ner sitt huvud blir det ännu svårare att få kontrollen över henne. Hon liksam drar ner det i farten och bar kutar. Inte kul alls. Rätt otäckt faktiskt..

Rebecca
0

Im not sure it is bad muscles… a horse has the galop transition naturally in them (apart from trotting horses) it ois often when riders educate a horse of how we want to do th transition, thus interupting the natural balance of the transition. ( I hope that make sense that you understand what I wrote).

Zetina
0

Hmm. jodå Rebecca. Jag förstår vad du skriver och jag fattar poängen. Men jag tycker att jag förbereder både mig själv och henne. Fast kanske det ändå inte är tillräckligt. Men största problemet kommer ju ändå efteråt. Hon är så stressad och bara drar iväg med mig..

Rebecca
0

the same thing here , when you go up a transition and when you go down you need to pre-pare…. It sounds like you know exactly what she is going to do so you need to be doing something about it before she does it… example you know she is going to run away from you and get stressed put a stop to… use all the strength you have sit quietly in the saddel ask her to come back ( she understand you are asking this) before she comes back make sure you do everything to pre-pare and strong ½ halt just before she comes back, when she comes back that moment ( I think you feel the moment when she starts to runaway from you, my guess is it isnt the first trot stride but the second or third) you need to check her by this I mean she needs to STOP, full her up rein backwards  3 to 5 strides once you reined backwards dont stop but put her back into a forward walk or even a trot. Ask her again to galop pre-pared ½ halt strong H½ halts, a few valtés perhaps even ask her to galop from a valté, …. this time only stay in the gallop a few strides no more then 10 strides, during the 10 strides you balance her ½halt her valté her, collect her up sit deap in the saddle and you are pre-paring for a downward transition to trot, once again when she comes down if she runsaway you must say STOP …HALT reinback and then go foward straight away…. try this technique a few times…

I feel it will be getting a lot worse before it gets better but be consistant, try to keep her balanced the whole way through the transitions both up and down… sit deep, dont forget to flex her both directions to keep her suppel, keep her forward, Ride her perhaps a little bit stronger….

It is very difficult to say exactly I have not seen your horse or you ride… perhaps you can get someone to take a series of pictures of when you are riding and I can have a look at them….

remember she is a trotting horse and they do have some trouble with just the gallop….

Always finish your riding off on a GOOD NOTE !

Cheers Reb

Believer
0

Har du låtit någon tittat på henne, så det inte är så att hon har ont någonstans??

Linda
0

-Hur gammal är hon?

-Hur länge har hon blivit riden/utbildad?

Råder dig som jag råder många andra när man har något problem där stress är inblandat: Gå tillbaka i utbildningen mer från grunden.

-Försök att få henne i en trevlig form i fattningen och släpp efter.

-Eftergift kan vara avsaknaden då man som ryttare spänner sig naturligt i en fattning särskillt om hästen "gasar iväg".

-Hur är hon om du försöker fatta på en volt?

En välriden häst med bra muskler som väljer att gå i en godform i de andra gångarterna har lättare att orka.

-Hur är hon i övrig ridning?

Vänligen/Linda

Zetina
0

Hon är 12 år gammal och hur länge hon blivit riden vet jag inte. Jag har haft henne i snart ett år.

Tycker att vi tragglat grunder i fyra månader nu. Vi la galoppen helt åt sidan under denna period och har travat henne på volt och försökt få henne att gå i godform. Efter en stunds arbete brukar hon ge med sig och gå riktigt bra.

Det är på volten jag fattar galopp.

I övriga ridningen så blir hon lätt stressad och verkar ofta tro att det är galopp på gång, börjar trippa osv. Iblad går det absolut inte att skritta utan hon småtravar ist. Hon kan få för sig att hon inte vill göra halt, går åt sidorna osv.