kantig och omusklad överlinje
Hur ska jag på bästa sätt bygga upp musklarna på min hästs överlinge, framföralt rumpan som är väldigt kantig och tråkig.
Där han står finns det inga backar så att klättra är tyvärr uteslutet.
Det finns hindermaterial men gymnastikhoppning är också uteslutet en tid framöver pga att han sätts igång efter en skada.
Efter att ha vilat så gott som i ett år så är han i dagsläget igång i alla gångarterna.
Gå i skogen så han får lyfta på benen, finns det ingen skog kan man bara skritta över bommar också :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Plaska i högt vatten eller pulsa i snö, om och när det blir vinter. Rygga, gärna liite uppför.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Rid hästen blandade stilar i olika terräng (både bana och i skogen), när hästen inte har en ordentlig överlinje till att kunna bära upp sig i galopp som är bra för just det (förutsatt att det inte är flänggalopp), så är mycket skritt väldigt bra.
Att rida ut i skogen anser jag nästan vara medecinen mot allt… Rider du ut så måste hästen hålla reda på fötterna, men det är mycket roligare än att gå över bommar. När hästen kommer ut blir den oftast piggare, vilket är bra om man har en häst som tycker banan är tråkig då den oftast skiter i allt då. Ut i skogen får de mer framåtandra och oftast lite naturlig resning/arbete med kroppen. Att få fram en ökat/förlängd skritt hjälper mycket i längden :)
Och det blir ju som sagt perfekt nu när det blir vinter snart, när man får gå i lite snö!
Hakuna matata!
En bra foderstat är förutsättningen för att hästen skall kunna bygga muskler alls.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#4 Tycker inte att den hästens överlinje ser så hemsk ut, liite tunn kanske.
Min nya häst har väldigt tunn överlinje (och dåligt med muskler överlag) och jag satsar på att i första hand få i honom tillräckligt med foder så att han har något att bygga muskler av. Har även sett till att sadeln sitter perfekt och på så sätt inte hindrar hans rörelser. I övrigt är det väl som andra här skriver, ut och skritta/galoppera, mycket i skogen och börja kliva över bommar lite försiktigt.
Med vänliga hälsningar
Chess