"Att sko hästar är djurplågeri..."
Läs inlägget och säg vad ni tycker! Alla åsikter är lika välkomna.
http://kusken.blogg.se/2013/september/att-sko-hastar-ar-djurplageri.html
Alla får ha en egen åsikt utan att trycka på den andra "måsten" Jag skor mina hästar som tävlar då de ej knappt kan gå på grusvägar jag kör på, när de har vintervila eller går med föl har de inte skor. Visst går det att tävla utan skor jajjamen 👍 vet en shettis för några år sedan (snabb som tusan) gick barfota upp till han var kanske 5-6-7 år eller nått sånt. Hur ägarna tränade?? Joo på ett "jogginband" (finns oftast i travstall) på grusvägar nehej då. Finns en skyddsspray som sprayas på foten för att förhindra mycket slitning, kostar nog endel tror jag 😛 sätta barfotaboots på mina hästar?? Nej det skulle jag inte då de skos och har hovarna på olika sätt för att kunna springa på ett tillfredställande sätt enligt deras kroppsuppbygnad. Detta är min åsikt
Borde kanske inte svara ikväll, är helt slut så det kanske blir rörigt men kunde inte låta bli att skriva lite grann av min åsikt iaf.
Personligen tycker inte jag att det som står i länken är helt logiskt. Bl a tycker jag inte att man kan jämföra våra ridhästars hovar med vildhästars. Vildhästar strövar ju fritt, de bestämmer själva var de ska sätta hovarna, de rör sig flera mil om dagen OCH, de har ingen ryttare på ryggen. Har vi ändrat så värst mycket under tiden som vi människor har haft hästar? Jag vet inte, men jag vet att vi har ändrat hur hästarna lever. Vi har dom i fångenskap, vi använder dom efter vårt tycke, vi stänglsar in dom, stallar in dom, rider, kör mm… Så även om vi inte har ändrat hovarna någonting på de 6000 åren så utvecklades de inte för de livet vi har dom att leva nu.
Och tar man av en 9-åring skorna så klarar dom i regel att leva som en 1-åring, men de klarar oftast inte att leva som en 9-årig ridhäst.
Jag har mina hästar skodda så att de kan gå fram utan att ömma på de flesta underlag, asfalt, grus, skogsvägar… Visst kan man dra av skorna och rida i paddocken och ängen bredvid stallet, men jag tvivlar på att mina hästar skulle må bättre av det.
Sedan måste jag säga en sak till som kanske är lite ot, men, de flesta barfotaförespråkare jag pratat med säger ofta att "hästen ömmar knappt alls" Vilket känns väldigt konstigt för mig för varför ska hästen ömma alls? Kanske har jag träffat undantagen, men , alla sköter ju sina hästar på sitt sätt och så länge hästarna mår bra får man välja själv, mina hästar mår bra av att vara skodda och kommer att fortsätta vara det så länge de inte bara ska gå och skrota i en hage.
#2 håller med, det är PÅ TOK för sent för den här diskussionen ^^
Men det är ju som jag noterade idag, vi gick en promenad, mitt på grusvägen ligger en sten som är som en halv golfboll i storlek. Harry trampar rakt på den. Han "haltar" till ett steg och går sen som vanligt på resterande grusväg. Men även en skodd häst som hade trampat på samma sten hade haltat till. Men alla andra stenar fram till den storleken som ligger löst på vägen som är hårdpackad grusväg noterar han inte ens.
Om jag går barfota på samma grusväg, vilket sker utan problem. jag tycker om den massagen jag får av smågrus och småsten, och trampar på en sten som är som en halv sockerbit så haltar till och går sedan vidare normalt efter ett par steg.
Bara en enkel liknelse.
En oskodd häst som rids och tränas normalt klarar sig utan skor, majoriten av alla jag känner personligen kan träna och tävla utan skor på sina hästar om de bara vart kunniga nog, ingen av dem tävlar i sådana enorma påfrestande situationer som tex en travare i löpträning eller en GP hopphäst gör. Medan travarens underlag sliter grymt mkt mer än en GP hopphästs underlag gör, jag är av övertygelsen att även om de tränas lika hårt, så avgör underlaget otroligt mycket vad hästen kan och inte kan göra utan att fötterna slits sönder.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

De flesta som har travhäst strävar efter att kunna tävla sina hästar utan skor. De allra flesta av dagens naturtravande hästar springer utan skor i lopp. Men i träning har de oftast skor för att minska slitage.
Håller med #2 i allt. Hade dagens hästar levt som vildhästar så ja, klart de kan gå utan skor. Och de som inte hade klarat de hade dött - survival of the fittest. Men det vi gör med våra hästar idag är långt ifrån naturligt. Så jag tror det blir en krock när man försöker eftersträva något naturligt när det vi gör med våra hästar är mycket onaturligt. Men med det sagt så betyder det inte att jag tycker att det är dåligt att ha sin häst barfota - tvärtom :)

Jag tycker ofta ridningen överskattas. De flesta rider inte mer än 1 timme om dagen, inklusive fram och avskrittning osv. Det är ju ingenting för en häst.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag har ett 10-årigt halvblod och ja hon är skodd, går hon utan fram ömmar hon, bak funkar för hennes del utmärkt utan men hon sliter ruggigt mycket på hovarna eftersom hon inte går som hon ska och släpar sina bakben (inte normalt nej) och därför har hon skor så hon ska ha några fötter kvar. Bootsen tycker jag är på tok för klumpiga eftersom jag har en dam som är klumpig och snubblig, hon skulle ha ihjäl sig känns det som.. Jag hoppas att hennes stelhet och att hon släpar bakbenen ska gå att jobba bort (har inte haft henne så länge) eller behandla, men skorna får allt sitta på.
Sen tycker jag att det är suveränt med dom som kan ha sina barfota och på ett i övrigt naturligt sätt.
Jag har en häst som är otroligt känslig i hovarna, tappar han en sko ömmar han liksom både på asfalt och i den mjuka paddocken, att då låta han gå utan skor bara för att det är naturligt känns då inge bra. Han har också en urusel hovkvalité, när inte han får enzion i fodret så spricker det bitar ur hovarna, han tappade en framsko förut och hovslagaren kunde inte komma förän ett par dagar senare, när hon kom hade han spruckit ur så pass mycket att hon var tvungen att sätta din en omformad baksko för det fanns inger att fästa i. Så han får nog behålla sina skor annars blir det väl inga hovar alls kvar haha.
Men skulle han klara av att gå barfota så skulle ju det vara suveränt, men som nämnt högre upp i tråden: våra hästar lever inte naturligt och därför klarar de flesta säkerligen inte av att leva naturligt utan skor heller.
/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se
Jag håller helt med #2 och kan tillägga att jag aldrig skulle riskera att få en häst som är rädd för att ta ut steget pga att den en gång har fått in en sten i hoven.

#8 Alla hästar kan ju få sten i hoven såvida man inte skor med sulor.
Skynda långsamt så går det fortare.