Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 6351 ggr
sandra9304
0

stall hemma eller uppstallad ?

Hej, Jag och min pojkvän ska flytta till hus på landet och fundera på att bygga stall i ladugården.
Min fråga nu är om det blir billigare att ha hästarna hemma i eget stall än att ha uppstallade?

Praefatio
0

Beror på om tid är pengar i det här fallet. Det är allt som oftast billigare att ha häst hemma, inkl underhållsutgifter som el, stängsel osv. men det kräver mycket mer tid och anpassningsförmåga eftersom du plötsligt sköter allt helt själv. Spränger hästarna staketet så måste du fint kunna åka från jobbet och lösa det osv, alternativt ha god kontakt med grannarna. Du måste vara hemma morgon och kväll för in- och utsläpp, kunna fodra, etc etc.

Pengadelen förutsätter såklart att man inte räknar med vad det kostar att faktiskt bygga stallet, det går såklart på en slant.

Stallmima
0

Det ÄR billigare att ha eget stall, vissa kostnader har du bara 1 gång ( visserligen högre först)  men delar du upp inköp på hur länge det räcker så blir det billigare än att stå uppstallad

[kiiiwiii]
0

Förlåt att jag halv kapar tråden såhär!! Men undrar hur mycket det kostar att ha ett eget stall/månad? På ett ungefär då :) Tänker ha ett litet stall på två boxar och två hästar!

Praefatio
0

#3 Det beror ju helt på hur stallet är byggt och andra omständigheter. Uppvärmd sadelkammare/foderkammare? Varmvatten? Ventilation? Tvättmaskin i stallet? Hur mycket är du där, hur ofta har du lampan tänd? Har du hästar som spränger staket eller kommer stängsling hålla i några år? Etc etc :)

EDIT: Och förstås, vad har du för bäddar, hur mycket göselhantering kommer du att behöva?

[kiiiwiii]
0

#4 stallet är ruskigt dåligt byggt och vi håller på att mer eller mindre bygga om det. Väl färdig byggt kommer det vara välisolerat. Det är ganska litet med enbart två boxar och 3 meter i tak med tjock isolering. Ingen värme över huvudtaget som läget ser ut just nu. Kommer bli en tvättmaskin till slut! Kommer vara där för fodring/utsläpp på morgonen och sen under kvällen kommer jag ju rida och sköta om hästarna! Antagligen så tar jag med mig hästen till skolan under våren/hösten så stallet kommer användas jullov/sommarlov. Vilken bädd är att föredra? Är helt oerfaren inom gödselhantering!

Praefatio
0

Någon med mer erfarenhet får hjälpa dig med siffrorna.

Det som är lättast att bli av med är torv! Det brukar det alltid finnas någon bonde som vill ta hand om. Svårast är halm, det vill man inte lägga på åkrarna och kan behöva betala dyrt för att bli av med.

Gronstedt
4

#5: Om stallet är isolerat måste du tänka på att få till riktigt bra ventilation - det kan till och med behövas mekanisk ventilation, beroende på hur du tänkt göra med dörrar och fönster. Det kostar en slant det med.

Om du tar med en häst till skolan, vart ska då den andra hästen ta vägen den tiden?

Uss
1

Vi har oisolerat med - visserligen små, men ändå - springor mellan brädorna. På insidan har vi reglat och satt skivor så det inte kan blåsa rätt in på hästarna men de går bara 2,5 m högt (3,5-4 m till nock).

Jag är SÅ nöjd, för det blir så bra luft och hästarna mår bra av det! Det är vi som tycker det kan vara lite kallt på vintern, men hästarna gillar det. Vi har inte vatten i stallet (ca 20 m till bostadshuset, en vattenslang på gräsmattan på sommaren och bära två-tre hinkar på vintern) och sadelkammaren har vi i källaren där det ändå är uppvärmt. Själva stallet kostar alltså typ inte något.

Hagen kostade en del att sätta upp, men den är stor och det finns gott om mat så hästarna håller sig inne, även om vi inte har elen på. Vi är inne på tredje året och har kanske fått byta någon stolp (som jag körde ner med gräsklipparen…).

Vi köpte en lastbilsväxlarflak (?), som en metalllåda med dörrar och tak som vi har gödslet i, och en begagnad spridarkärra som vi kör ut skiten på åkern med, så det kostar inte heller något längre.

Det är lite bök att beställa och hämta strö och grovfoder, vår skulle är inte jättebra har jag märkt, så vi kör mest med ensilage och hö (om vi får tag i det) bara en kort period när hästarna äter för lite ensilage för att det ska vara försvarbart att öppna en bal.

Nackdelen är att hästarna blir vääldigt tighta när de bara är två, de blir väldigt oroliga om vi skulle ta ut bara den ena, men det är SÅ SKÖNT att ha eget stall!

Plus det uppenbara; vi måste ALLTID vara hemma på morgonen för att släppa ut och på kvällen för att ta in. På sommaren när det är mycket bromsar tar vi även in ett par timmar mitt på dagen, så det är mycket "passande"…

amanda04
0

det är ju biligare hema

Wilma03
0

Klart det blir billigare att ha hästarna hemma, förutsatt att man inte lyckas få tag på en gratis stallplats istället.
Stallhyran är ju ändå en stor del av månadskostnaden för att ha häst.
Vi har två här hemma, den ena är vår egna och den andra är min sambos mammas och hans syskons.
Våra kostnader är ju egentligen bara strö, foder, lite hagmaterial osv.
Vi har kallstall och inte uppvärmd sadelkammare. Egen brunn, så vatnnet kostar inte många kronor att få fram.
Blir ju inte många kronor extra i elkostnader heller.

Om man tänker sig att en stallplats kostar runt 500:-/ månad i kallhyra så är det ju ungefär det och lite till som vi faktiskt sparar in eftersom vi även sparar in bensinkostnaden till och från stallet.
Hö får vi hemkört hit och spån kommer vi i år att ta hem en hel container så det lär räcka hela säsongen.

Vi har dessutom eget bete så från Maj månad till Augusti har hästarna gått ute hela dygnet.

Wilma03
0

Sedan kan du ju alltid hyra ut stallplats till någon och få in några extra hundralappar i månaden. =)

Zahara
0

Kostar minst hemma, jag har stall och två hästar, de står på halm som läggs i kompost i två år för att sen hamna i rabatter och mitt lilla grönsaksland, grannarna brukar tigga lite med, el är ju bara upplysningen när jag är i stallet kvällstid, elagregatet drar inte många kr om året! Vi har byggt helt nytt och det kommer jag att ha tjänat in om ett par år då bara kallhyran på en box är mellan 5-800. MEN det är mer ansvar, gården ska skötas mark och staket ska skötas foder tas in hästar ut och in och fodrad, men jag trivs med det och i värsta fall har jag grannar som ställer upp om vi ska bort..

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus