Släppa på gräs nu - fångrisk?
Jag har köpt en ny ponny! En liten knubbig c-ponny.
Han kommer från London och deras hästhållning är ju något annorlunda. Han har stått mycket på box och de hagar som fanns var det kort-kort gräs i.
I nya stallet blir det stora hagar med mycket gräs i, även så här års.
Behöver jag vara orolig? Vill ju inte att han åker på fång det första han gör! Något speciellt jag ska tänka på? Har inga erfarenheter av fång alls.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Du ska nog absolut vara försiktig. jag tänker även på kolikrisken här.
Nu går vi ju mot hösten och frostgräs brukar ju sägas vara bland det värsta för fånghästar
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag hade släptt den på ett bete som inte är nerbetat. MEN kanske låta den gå på gräs ett par timmar i början bara för att sedan öka upp det. Bara för att det är en ponny betyder ju inte det att den måste få fång.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Dom banorna tänker jag också i. Han har ingen historik av fång, men bättre det säkra före det osäkra.
Hur lång tid bör man börja med? Hur fort kan man utöka? Frost ska ju vara farligt, och vi har haft rätt kallt om nätterna, inte riktig frost men lite glitter har man kunnat ana på morgonen (ca 06.45). Bör jag vänta med att släppa ut tills det blivit lite varmare?
Övriga hästar i stallet går ute dygnet runt fortfarande, så jag misstänker att jag får sköta alla in/utsläpp själv.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#3 Jag skulle tänka mer på hästen mage överlag. Vad är den vad vid nu för mat? Har den ätit gräs alls den senaste tiden? Bara gått på kort gräs, som ju faktiskt är kraftigare än långt. Låt den gå ett par timmar på gräs och se vad som händer. Minsta lilla ändring på avföringen så är det för mkt. Grön avföring och lös avföring så håll igen. När ponnyn klarat omställningen så klarar den också vara ute hela dagen på gräs. Jag har aldrig varit rädd för frosten på hösten, mina ponnyer är ute hela dygnet året om och går själva in när de vill. Gäller att ha en bra övergång till nytt foder/miljö. Lika viktigt när du ska fodra med hö/hösilage på hösten sen att man tar det lite lugnt.
Medarbetare på djurskydd.ifokus