Foderanalys, hjälp!
Vi letar foderleverantör för i år. Fick en analys från en bonde men h*n säger att det är för förra årets skörd men att årets är taget på samma vall unger samma vecka som förra året. Fungerar det så? Jag menar, det borde väl kunna bli annorlunda även om det är samma vall?
Fält Per kg foder Per kg TS
TS - 84%
Energi Häst 7,4MJ 8,8MJ
Råprotein 60gr 71gr
Smbrp 29gr 35gr
Ca 2,6gr 3,1gr
P 1,5gr 1,8gr
Mg 1,2gr 1,4gr
K 14gr 16,7gr
Na <0,4gr <0,5gr
Smrp 1gr 1,2gr
NDF 533gr 635gr
Socker 95gr 113gr
Medarbetare på westernridning.ifokus
Hmm.. vad hände? Aja, den första siffran är per kg foder och den andra siffran är per kg TS. Hur vet man om det är ett bra foder? Om det alls går att utläsa något från förra årets analys?
Förra årets analys säger inte så mycket mer än att om bonden inte gödslat för i år bör främst proteinvärdet vara ännu lägre och då får nog de flesta hästar svårt att klara sig utan proteinrikt kraftfoder.
Med vänliga hälsningar
Chess
Snälla kan någon hjälpa mig lite att förstå siffrorna?
Kollade lite i ett sånt där program som finns på nätet. Det ändras ju galet mycket minsta lilla man ändrar mängden hö man vill ge eller mängden motion osv. Men det verkade som att jag skulle behöva ge minst 14kg för att täcka behovet men då var det ändå för lite protein och onödigt mycket energi. Vad säger ni som kan det där med foderanalyser och uträkning av foderstater? Vill mest bara få ett hum om det är värt att lägga pengar på eller inte. Låter ju som att jag skulle behöva ge mycket av det och då blir det ju inte så billigt. Brukar ge ca 10-12kg annars. Men det kanske räcker att ge 10-12kg, och lägga till lucern och mineraler?
Hur stor häst har du? Vikt, ålder etc?
Det ligger ungefär värdemässigt som höet jag ska köpa för hösten (har dock högre energiinnehåll) och jag klarar mig på att ge den ene (som inte gillar torrt hö) 8 kg hö, 0,75 kg lucern, 0,5 kg kornkross, 0,4 kg GG Original müsli, 0,3 kg sojamjöl (som jag egentligen inte vill ge utan ger hellre mindre mängd potatisprotein om jag får tag i det).
Sto, 18 år, väger ca 500 kg och går hårda dressyrpass på ca 1 timme 4-5 dagar i veckan och utöver det hoppad/ut i skogen ca 2 dagar per vecka (då mycket lugnare pass än dressyren!). Hon är dock relativt lättfödd.
Min svårfödde herre (11 år, väger ca 550 kg men ska muskla på sig, avsevärt lugnare ridning än stoet) ska få ungefär samma sak, dock 1 kg hö mer och 0,75 kg GG Avel pellets istället för müslin.
Totalt hamnar då min foderkostnad runt 2450:- per månad för båda hästarna. Betalar 2,25:-/kg + moms för höet.
Med vänliga hälsningar
Chess
Quarter på 150cm 5 år, rids och tränas medel till hårt (men inte elit-mycket).

Det går inte att följa en gammal analys alls, värdena kan skifta enormt och gör ofta det också även om det är samma vall!! Låt honom inte lura dig som han försöker göra nu! Hade det varit så enkelt så hade man ju bara behövt ta en analys på varje vall och ha sen i flera år.
Vad har du för alternativ mer än detta hö?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#6 Ja jag tänker det också. Det beror ju på hur snabbt det vuxit och hur mkt det regnat och massa annat. Jorden ändras ju från år till år. Tyckte det lät konstigt också att man skulle kunna ta en gammal analys. Hon hade skickat in en ny analys men inte fått svar på det än, så det skulle komma en ny sen men då måste jag ju köpa höet först för det ska köpas nu.

#7 har hon redan skickat in så kommer hon få svar denna vecka! tar inte många dagar alls
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#8 Okej.
#6 Den körde en f.d. stallvärd också med, men inte hade hon skickat in någon analys inte… skyllde sedan på att det blivit något "fel" men hon hade bortförklaringar till allt så det enda felet var nog att hon inte hade råd att skicka in…
Här där vi bor var det vääldigt regnigt förra året och i år har det tvärt om varit lite för torrt - självklart kan man inte gå på analyserna från förra året…
Möjligen att mineralerna inte blir så annorlunda om du får från samma fält, men skördetid både kalendermässigt och utvecklingsmässigt (gräsets då ;D ) påverkar ju iaf både protein och enerig
Det är ju onödigt att räkna på en gammal analys, men man ser ganska enkelt att det är för lite smältbart protein; du vill ha en siffra för smrp som är 6 x siffran för energi för att proteinet ska räcka (för en normal hobbyhäst ;D ) - under förutsättning att du kan ge så mycket av grovfodret att energibehovet täcks.
Ex: 7,4 MJ/ kg - (6x7,4 =) 44,4 g smrp/kg foder
Förenklat kan man säga att hästens behov av Ca är 0,4 x energibehovet, behov av P är 0,25 x energibehovet och behov av Mg är 0,15 x energibehovet så om siffrorna för respektive mineral har denna proportion till siffran för energi så borde det bli väldigt lätt att göra en foderstat :D
Ex: 7,4 MJ/kg - (0,4x7,4 =) ca 3 g Ca/kg foder, (0,25x7,4 =) ca 2 g P/kg foder och ca 1 g Mg/kg foder.
Sockervärdena är jag inte så haj på, men om jag fattat det rätt bör de inte vara mer än 100 g/kg