Läderolja vs. rapsolja
Hej!
Sedan jag blev hästägare för ett år sedan har jag använt vanlig rapsolja till att fetta/mjuka upp läderutrustning, dels för att jag föredrar naturliga produkter och dels för att det ju är betydligt billigare än läderolja. Jag tycker det har funkat väldigt bra, lädret tar åt sig oljan bra och blir mjukt och fint. För att vara säker på att jag inte gör lädret en björntjänst i längden undrar jag dock om det går bra att använda vanlig rapsolja till läder? Är det verkligen nödvändigt att köpa dyr läderolja, bör inte en vegetabilisk olja gå lika bra? Fett som fett, eller funkar det inte så?
Läder är djurhud - animaliskt. Djur (och människor) har fett i huden. När man inte har huden kvar på djuret så återfettas inte huden av sig självt utan den torkar ut. Huden (lädret) behöver då återfettas igen manuellt av oss människor. För att lädret ska må så bra som möjligt så bör man använda ett så naturligt fett som möjligt - animaliskt fett. Neat foot-olja tex är samma fett som lädret hade fått om det satt kvar på djuret.
Om man har vegetabilisk olja på så kan det i längden slita på lädret. Själv använder jag aldrig vegetabilisk olja på mina läderprodukter.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag har alltid använt effax läderfett på mina saker, har träns som är över 30 år gamla och fortfarande fräscha.
#1 Ehuum… Om jag fattar dig rätt ska man alltså helst använda läderoljor och inte typ rapsolja?
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Men om det nu är så att rapsolja sliter på lädret, hur mycket sliter det egentligen? Kommer utrustningen vara obrukbar om 5 år, 10 år eller vad?
Anledningen till att jag frågar är bara för att jag undrar om det är värt att köpa dyra läderfetter under alla år som utrustningen håller eller om det i längden blir billigare att använda rapsolja och sedan skaffa ny utrustning när den gamla inte är så fräsch längre. För om man ska köpa riktigt läderfett lär det ju bli några tusenlappar genom åren och då kanske man lika gärna hade kunnat köpa ny utrustning för dom pengarna istället (med ny menar jag inte nödvändigtvis nytillverkad, jag köper mest begagnat).
#4 Bra tänkt där! Intressant :D
#5 Att växa upp i ett hushåll där man inte direkt har obegränsade tillgångar så att säga har gjort mig otroligt ekonomiskt tänkande och jag försöker spara in pengar varhelst det går, utan att tumma alltför mycket på kvalitet där det är viktigt förståss.
Det var bara nått som slog mig, kanske är det inte värt det att vårda sin utrustning med svindyra läderprodukter när man kan köpa ny, begagnad utrustning nån gång ibland som inte kostar skjortan.
#6 samma här. Tycker om att använda alternativ och på så sätt spara pengar och vill även gärna vara miljövänlig :D
Jag använder Ekol-olja och vanlig sadeltvål. :)
Sedan ska man väga in två saker i det hela: Billigare produkter (=oftast lägre kvalité) håller sämre om man använder "fel" lädervård än dyrare produkter(=oftaste bättre kvalité) med samma lädervård.
Skulle jag t.ex. köpa en Tärnsjö-sele för 20. 000:- så skulle jag aldrig slarva som jag gör idag, eftersom jag vet att min sele får jag ut värdet på även om den bara håller i 10 år, medan en sele för betydligt köttigare pris hade svidit mer att förstöra.